دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله, پیشینه تحقیق, مبانی نظری, طرح توجیهی, پرسشنامه مدیریتی, پرسشنامه روانشناسی

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله, پیشینه تحقیق, مبانی نظری, طرح توجیهی, پرسشنامه مدیریتی, پرسشنامه روانشناسی

تحقیق اشتعال و جرقه

تحقیق-اشتعال-و-جرقه
تحقیق اشتعال و جرقه
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 61
حجم فایل: 39 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 61 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏حد نصابهای فوق بر حسب روش آزمایش و منابع مختلف ممکنست تا حدودی تغییر نماید. این حد نصابها فقط در شرایط متعارفی فشار و حرارت صادق می‏‌‏باشد و در صورتی که فشار و حرارت بالاتر باشد و یا اگر اکسیژن جانشین هوا گردد اختلاف بین حد پایینی و حد بالایی قابلیت اشتعال بیشتر خواهد شد.
‏ذکر این نکته نیز ضروری است که یک مخلوط بنزین و نفت سفید، از لحاظ قابلیت اشتعال و خطر آتش سوزی خواص مشابه بنزین خواهد داشت.
‏ضمنا نقطه اشتعال را نباید یا نقطه اشتعال ‏«‏خود به خود‏»‏ اشتباه گرفت. یک ماده نفتی را می‏‌‏توان بدون خطر در یک ظرف سرباز نگاهداری نمود به شرط آنکه حرارت آن از نقطه اشتعال آن نفت پایین‏‌‏تر باشد.
‏باید به خا‏ط‏ر داشته باشیم ؟ نه آبهای ذکر شده در جدول فوق در شرایط مشخص و دقیق آزمایشگاهی تعیین شده است در حالیکه در شرایط محیطی پالایشگاه تعیین دقیق شرایط به خسارات و گازهای قابل اشتعال غیر عملی است و طبعا باید درجه اطمینان بیشتری را در نظر گرفت تا جبران اشتباهات مراحل نمونه‏‌‏گیری و آزمایش بشود. به علاوه این حد نصابها همانطوری که قبلا هم گفته شد با تغییرات فشار و حرارت متغیر هستند.
‏شکل 3 نمایان کننده علل انفجار در یکی از برجهای تقطیر یک پالایشگاه است.در این حادثه مقداری هوا که بین دو شیر فلکه A‏ و B‏ محبوس شده بود با باز کردن شیر A‏ بدون ‏علل انفجار در یکی از برج‏‌‏های تقطیر یک پالایشگاه است. در این حادثه مقداری
‏هوا که بین دو شیر فلکه A‏ و B‏ محبوس شده بود با باز کردن شیر A‏ به درون برج راه یافت و ضمن صعود به بالای برج با نفت داغ سینی‏‌‏های تقطیر تماس پیدا کرده و حرارت آن به 450 درجه فارنهایت یعنی به نقطه اشتعال خود به خود نفت رسید و در این موقع انفجاری به وقوع پیوست که باعث در هم ریختن و مصدوم شدن سینی‏‌‏های تقطیر گردید.
‏ج) منابع تولید جرقه
‏منابع مختلفی برای ایجاد جرقه و شروع اشتعال وجود دارد. این منابع با گرم کردن قسمتی از مخلوط باعث اشتعال و انفجار می‏‌‏گردند. پایین‏‌‏ترین درجه حرارتی که باعث می‏‌‏شود مخلوط قابل انفجار بدون منبع جرقه مشتعل گردد نقطه اشتعال خود به خود نامیده می‏‌‏شود.
‏نقطه اشتعال ‏«‏خود به خود‏»‏ برای اجسام مختلف از 400 درجه تا 1200 درجه فارنهایت تغییر می‏‌‏کند. بنابراین حتی در حرارت‏‌‏های نسبتا پایین امکان انفجار وجود دارد.
‏ضمنا نباید تصور کرد که اجسامی که نقطه اشتعال خود به خود آنها خیلی زیاد است خطرشان کمتر می‏‌‏باشد زیرا حرارت منابع عادی جرقه خیلی بیش از این حرارت است. شعله کبریت می‏‌‏تواند در حدود 1600 درجه و یک کمان الکتریکی حدود 10000 درجه فارنهایت باشد.
‏بنابراین وقتی که بخارات نفتی با حجم مناسبی از هوا مخلوط می
‏‌‏شود. باید تقریبا مطمئن بود که دیر یا زود جرقه‏‌‏ای از یکی از منابع به وجود خواهد آمد.
‏جوشکاری، بریدن با شعله، لوله‏‌‏های داغ، کوره، رسوبات سولفور آهن، حرارت ناشی از اصطکاک، جرقه وسایل الکتریکی، جرقه الکتریسیته ساکن، رعدو برق، جرقه ناگهانی و اثر کاتالیزوری سطوح تمیز یک فلز.
‏پژوهش‏‌‏هایی که در دانشگاه یوتادر آمریکا در مورد اثر کاتالیزوری سطوح تمیز فلزات به عمل آمده نشان داده است که مخلوط هیدروژن و اکسیژن در صورتی که با سطح تمیز یک فلز تماس حاصل کند منفجر می‏‌‏شود و اغلب انفجارهایی که در موقع باز کردن یک شیر فلکه در یک سیستم سربسته اتفاق می‏‌‏افتد ناشی از اثر کاتالیزوری فلز در مخلوط قابل انفجار می‏‌‏باشد.
‏بنابراین کارکنان مراقب دستگاه‏‌‏ها باید همیشه هشیار باشند تا در شرایط محیطی خطرناک از وقوع هر گونه جرقه جلوگیری به عمل آورند و ضمنا توجه داشته باشند که منابع تولید جرقه آنقدر زیاد است که فقط با حذف کردن منابع مشخص تولید جرقه نمی‏‌‏توان صد در صد به بی‏‌‏خطر بودن محیط اطمینان کرد.
‏انفجارهای تخریبی
‏مقدمه
‏انفجارهای تخریبی نوع خاصی از انفجار است که می‏‌‏تواند در جامدات و مایعات هر دو به وقوع بپیوندد ولی ما در اینجا فقط یک حالت آن را که در مایعات و در مخلوط نفتی و هوا اتفاق می‏‌‏افتد مورد مطالعه قرار می
‏‌‏دهیم.
‏قدرت تخریب این انفجارها به خصوص به علت سرعت بسیار زیاد امواج انفجار در لوله‏‌‏ها و ظروف و همچنین فشار زیادی که تولید می‏‌‏نماید بسیار قابل ملاحظه است.
‏در حالیکه مکانیزم انفجارهای تخریبی را ذیلا مورد بررسی قرار می‏‌‏دهیم باید توجه داشته باشیم که به طور کلی فاصله زمانی بین یک جرقه و انفجار از یک عشر ثانیه و یا حداکثر از 2 الی 3 ثانیه تجاوز نمی‏‌‏کند.
‏چگونگی انتشار یک انفجار تخریبی
‏شکل شماره 4 یک ظرف یا لوله‏‌‏ای که محتوی مخلوط قابل انفجار مانند گاز نفت و هواو در فشار اتمسفر می‏‌‏باشد نشان می‏‌‏دهد. جرقه در منتهی الیه سمت چپ لوله حادث می‏‌‏شود. و همانطور که گاز شروع به سوختن می‏‌‏کند حرارت آن بالا رفته و منبسط می‏‌‏شود و امواج فشاری تولید می‏‌‏نماید که این امواج با سرعت بیشتری از شعله حرکت کرده و وارد گازهای نسوخته می‏‌‏شود. امواج انفجار را با چشم نمی‏‌‏توان دید ولی با دستگاه مخصوص عکسبرداری این امواج قابل رویت بوده و فشار آنها نیز با وسایل مخصوصی اندازه‏‌‏گیری می‏‌‏شود.
‏امواج فشاری مزبور گازهای نسوخته را تحت فشار قرار داده و باعث بالا رفتن درجه حرارت آنها می‏‌‏گردد. به دنبال تراکم گازها، شعله وارد محیط متراکم و گرم گازها شده و انفجار دیگری را باعث می‏‌‏شود. این انفجار به نوبه خود امواج فشاری جدیدی تولید می

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.