لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 45 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
1
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده علوم اجتماعی
عنوان:
بازار بزرگ تهران
مقدمه
یکی از مهمترین عناصر در شکلگیری و رشد و توسعه و حیات هر شهر، بازار ومرکز تجاری ان میباشد که سبب پویایی خود شهر میگردد. این عامل در شهرهای ایرانیو اسلامی بازار آن شهر بوده و در سایر نقاط جهان در مراکز عمده خرید متبلور میگرددبازار در همة شهرهای ایران فقط جایگاه تولید و تجارت و داد و ستد نبوده است از یک سوبه علت پیوند مذهب و بازار با یکدیگر، پایگاه فرهنگی جامعه به شمار رفته است و از سویدیگر به دلیل تقابل نهادهای یاد شده با حکومت به نوعی کانون سیاست و مبارزه مردمیمبدل گردیده است.
از بزرگترین بازارهای ایران، بازار بزرگ تهران میباشد که به علت تمرکز تمامیفعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در این مرکز و عدم تطبیق آن با کالبد شرایط جدیدافزایش تقاضاها، تراکم و این بخش از شهر دچار لطمات زیادی شده است. در میان اینبخش از شهر وجود فضای باز شهری بخصوص برای بازاری مانند بازار تهران دارایبافتی فشرده است. به منظور ایجاد فضاهایی برای تنفس این بافت و همچنین گشودگیهایفضای موردنیاز برای مقابله با سوانحی از جمله آتش سوزی و زلزله بسیار لازم میباشد.اصلیتری مشکل فضایی - کالبدی این قسمت از شهر تهران نیز مانند بقیه نقاط، فقرفضایی به معنای فضای باز آراسته و واجد نظم میباشد. در این تحقیق به بررسی پیشینه،وضع حاضر و مشکلات بازار پرداخته شده است.
1
2
موقعیت محدوده در منطقه 12:
نظام تقسیمات شهری ملاک عمل شهرداری تهران الگوی سه سطحی شامل شهرتهران، مناطق ونواحی شهرداری است. بر این اساس محدوده مطالعاتی بخشی از منطقة12 شهرداری و دربرگیرندة نواحی 2 و 3 آن میباشد. منطقة 12 دربرگیرندة هسته تاریختهران و بخش عمدهای از مرکز کلانشهر است. مهمترین عناصر، کانونها و محورهایقدیم ارزشمند و یادمانهای گذشته تهران در این منطقه قرار گرفتهاند. ویژگی اصلیاستفاده از زمین در منطقه وجود کاربریهای فرامنطقهای در آناست که در این میان سهمکاربری تجاری با 37 درصد بیشترین است و پس از آن حمل و نقل و نبار با 20 درصدمساحت در مرتبه بعدی قرار دارد. محدودة مطالعاتی با ماما هکتار کاربری تجاری 40درصد سطح کاربریهای تجاری منطقه را در خود جای داده است که این موضوع خودنمایانگر اهمیت این محدوده در منطقه میباشد.
ویژگی بازار:
بازار دارای ویژگیهایی از جمله:
1) داشتن هویت و موقعیت شهری ویژه به طور کلی و نسبت به بقیه مناطق شهر
2) دارا بودن ارزشهای تاریخی و محیطی مناسب
3) داشتن پشتوانههای فرهنگی و اقتصادی از نظر موقعیت شهری
4) فرسوده بودن بافت و داشتن قابلیت بهسازی
5) وجود فضاهای دارای پتانسیل تبدیل شدن به فضای شهری
6) بهرهمندی از عناصر و اجزاء واحد ارزش معماری و شهری برای ایجاد هویت
7) وجود ناهماهنگی بین ساخت و سازهای دید و بافت سنتی آن
8) عدم وجود امکانات و خدمات رفاهی
9) وجود مشکلاتی از قبیل بلاتکلیفی عابرین پیاده در بین موتور سواران و گاریهایباربری
10) تبدیل بافتهای مسکونی به بخشهای انبار و تجاری
1
4
11) عدم وجود قوانین و ضوابط اجرای قوی در جهت کنترول ساخت و سازهایجدید
مشخصات تاریخی بازار
بازار در گذشته در مجموعه ساخت شهر مرکز عمده اقتصادی و مالی به شمارمیرفته که در آن سیستم عمده فروشی، خرده فروشی و مؤسسات مختلف از جملهمؤسسات مالی مستقر بوده است این مرکز در واقع مرکز کنترول سیستم اقتصادی ومالی به حساب آمده است و عناصر عملکردی ویژهای مانند منزلگاهها، کاروانسراها،تیمچهها، قیصریهها را در خود جای میداده کا خاص سیستم اقتصادی ویژة بار بودهاست از نظر کالبدی تقسیمبندی فضای مشاغل مختلف در راستهها در رابطه بامسجد شاهصورت گرفته است.
عملکرد اجتماعی بازار:
بازار محل برخورد آراء و عقاید و مرکز کلیه فعالیتهای اجتماعی بوده است. روابطاجتماعی در بازار بسیار پیچیده و متنوع و دربیاری موارد با فعالیتهای تجاری و اقتصادیآمیخته میشد. جنبههای مشخص فعالیتهای اجتماعی در بازار شامل مذهب، قضاوت،سیاست، خدمت، روابط منفی، برخوردهای چهره به چهره تفریح، آموزش غیره بودهاست. مذهب به عنوان عامل اصلی و تعیین کننده کلیه روابط اجتماعی گذشته در بازار نیزعامل تعیین کنندهای بوده است. مسجد جامع قطب اصلی فعالیتهای مذهبی در بازار وامتداد محور آن قرار میگرفت. قهوه خانههای بازار نیز محل بحث و گفتو بوده است وحمامها نیز عملکرد تفریحی و اجتماعی داشتهاند.
عملکرد فیزیکی بازار
بازار به عنوان یک مرکز فعال و کامل و به عنوان یکی از خیابانهای اصلی و رابطبین محلات مختلف شهر نیز به شمار میرفته است. در آب و هوای گرم و سرد محیطمطلوب و خوشایند بازارهای سرپوشیده که ارتباط دهنده بسیاری از بناها و مراکزعمومی شهر بوده است. غالباً مسیر مشابه برای عبور و مرور مردم حتی در صورت عدماحتیاج به خرید و فروش بوده است. راسته اصلی بازار ستون فقران شهر محسوبمیشده است و راستههای درجه دوم و فرعی آن معمولاً در امتداد راههای اصلی به مراکزعمومی محلات وصل میشدهاند که بازارچههای آن از بازار اصلی تغذیه میشوند.یکنواختی راستههای طولانی بازار به وسیله فضاهای وسیعتر و مهمتر در محل برخوردبا راستههای دیگر (چهارسو
1
5
ق ) با گنبدهای بزرگتر و تزیینات غلیظتر حل یه گشتروزنههای پوشش گنبدی بین ریتم مغازهها نور بازار را به نحو مطلوبی فراهم میکردمجموع این عوامل بازار را به صورت فضایی راحت و مشغول کننده درمیآورد.
تحولاتی که به موازات صنعتی شدن در شالوده شهرهای سنتی تأثیر گذاشتمفهوم اساسی و وجودی بازار نیز یکجا تغییر داده است. اگر بازار از یکسو نمایانگر یکیاز بهترین تجارب معماری و شهرسازی در تاریخ مراکز مسکونی است و نقطه مثبتی راعرضه میکند. از سوی دیگر، به ویژه به دلیل رسیدن به حد تکامل کالبدی و شکلگیریطبیعی خود در جوابگویی به کاربردهای متفاوت قدرت جذب یا پذیرش فعالیتهای تازهویژه شهر صنعتی را ندارد. به عبارت دیگر به نظر میآید بازار با همه غنای فضایی خوددر جوابگویی به کلیه حوائج فرهنگی، اجتماعی و انسانی شهر قدیم توسعه یافته، در مقابلپدیده تولید صنعتی و پیآوذدهای آن غافلگیر شده است. بازار تهران نیز در جریان اینتحول اگرچه مرکز تجاری و هسته اصلی تمام مجموعههای شهر بوده است و در حالحاضر در یک روند مضاعف باعث نگهداری و تولید دوباره خود گشت است. معهذا باگسترش روزافزون تهران و عدم قبول کالاها و روابط جدید بازرگانی به خاطر فرمفیزیکی مجموعه (و نیز معتقدات فرهنگی و مذهبی) نمیتواند سرویسدهی مرکز بزرگمسکونی را تعهد کند.
بازارتهران از نظر اقتصادی واحد پیچیدهای است که در آن انواع گوناگون تجارتخانههای عمده فروشی مغازههای خردهفروشی، انبارهای کاملا و کارگاههای صنعتیکوچک وجود دارد و بیشتر کارخانجات بزرگ به منظور تماس دائم و مستقیم باخردهفروشیها و توزیع مصرف داخلی، در بازار نمایندگیها و یادمانها تجارتی تأسیسکردهاند. به طور کلی فعالیتهای تجارتی بازار اکثراً در سطح کشور کار میکندمعالوصف خرده فروشان نیز سطح بزرگی از بازار را اشغال کردهاند. مهمترین حجمتجارت را در بازار تهران عمدهفروشها در دست دارند. با این وجود مهمترین عامل جذبجمعیت به بازار و انشعابات آن واحدهای خرده فروشی بازار میباشند. در عملکردهایتجارتی راستههای بازار تهران تعداد 33 نوع فعالیت میتوان تشخیص داد که تعداد کلواحدهای تجاری متعلق به این فعالیتها بالغ بر 000/30 واحد میباشد.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 90 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
بسمه تعالی
مقدمه
بازار به عنوان یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده ساختاراصلی شهرهای قدیمی همواره مطرح بوده است.
در گذشته بازارها ستون فقرات شهر وعنصر پیوند دهنده ی عناصر شهری ومحلات آن بوده اند.در عین اینکه یکی از مسیرهای مهم تردد نیز به شمار می رفته اند.با تغییر وتحولاتی که در یک قرن اخیر در شهرهای قدیمی کشورمان حادث گردید وبا ورود ماشین به صحنه ،آمد وشد در شهر وبا سابقه تاریخی وذهنی این که اماکن تجاری که از نقطه نظر کالبی از تکرار یک عنصر در کنار دسترسی اصلی به شکل بازار تبلور میافت به تدریج نقش خود را به خیابنها بخشید. حراجیهای عمده در مراکز شهرهای قدیمی تحت عنوان خیابان کشی نقش بازار به عنوان ستون فقرات شهر وعنصر پیوند دهندهی عناصر شهری و محلات مخدوش ساخت چرا که این دخالتها سازمان اجتماعی محلات را در هم ریخت و روابط اجتماعی وفرهنگی دچار دگرگونی گشت در این رابطه ضعف پذیرش تاسیسا ت وتجهیزات جدید در بافت قدیم در تشدید موضوع بی تا ثیر نبوده است. تغییر بافت اجتماعی اطراف بازارها وجایگزین شدن مهاجرین به شهرها به جای اهالی بومی محلات از نکات قابل ذکر است.
2
در نتیجه نکاتب که ذکر آن رفت اکثر بازارهای شهرهای کشورمان دچار دگرگونیهای عمده وفرسودگی کلبدی وفرسودگی فعالیت گردید. بازار ساوه از جمله بازارهایی است که کالبد آن دچار دخالت نگردیده وهر چند خیابان کشیها ی اطراف باعث از هم پاشیدن آن به عنوان عنصر پیوند دهنده محلات قدیمی گردید،
لیکن دسترسی مناسب سواره به بازار که یکی از نیازهای امکن تجاری در بازار است وموقعیت مرکزی آن باعث گردید بازار ساوه دچار فسودگی فعالیت نشده وهمچنان خود را با تغییر وتحولات اقتصادی واجتماعی وفرهنگی وفق می دهد.
با این حال از نضر کلبدی در خود دچار تغیرات عمده وفرسودگی گردیده است. ارزش بالی زمین که دلیل بر زنده بودن بازار است خود باعث تغییرات عمده و دخل وتصرف در کالبد بازار و اغتشاش در آن گردیده است.
این دخل وتصرف ها در جرزها وسقف واحدهای تجاری ودر بخشهایی نیز درسقفمحور عبوری بازار اتفاق افتاده است . شکل اغتشاش سیمای بصری وفرسودگی کالبدی بازار بهمرورزمانممکن است فرسودگی فعالییت دربازار شود. لذا بهسازی بازار وچگونگی
4
توسعه آن را در دستور کار قار می دهد
بررسی اجمالی شهر ساوه
جغرافیای طبیعی و سیاسی
ساوه در عرض جغرافیایی 1 و35 وطول جغرافیایی 18 و50 می باشد وارتفاع آ« از سطح دریا 960 متر است. این شهر در گوشه شمال غربی جلگه ای به عرض 45 وطول 50 کیلومتر واقع شده که شیب ملایم جلگه از شمال غرب به جنوب شرق ادامه میابد . متوسط بارندگی آن 200 میلی متر در سال است .
تابستان منطقه گرم وباران نسبتا طولانی است ودر حدود چهار ماه به درازا می کشد .گرمای این فصل به خصوص با وزش بادهای گرم وخشک کویری شدت بیشتری نیز می یابد درجهی متوسط حرارت تابستان در حدود 30 درجه سانتی گراد می باشد . زمستانها نسبتا سرد واغلب توام با بارندگی است که گاه با ریزش برف همراه می باشد متوسط دمای شبانه روز در زمستان 5 درجه ی سانتی گراد است . در تقسیم بندی آب وهوایی این منطقه در گروه معتدل متمایل به گرم قرار دارد . شهر ساوه از قدیم الایام در محل عبور خطوت مواصلاتی مهم کشور که از این شهر عبور می کنند واقع می باشد . این شهر در 120 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده واز توابع استان مرکزی است.
4
جغرافیای تاریخی.
ساوه یکی از مناطق بسیار قدیمی وباستانی ایران می باشد ووجود مناطق تپه های باستانی مربوط به ادوار مختلف قبل از تاریخ . تاریخی واسلامی دلیل این مدعا است گرچه در نوشته ها وکتب پیش از اسلام اسمی از ساوه برده نشده ولی وجود آثار در منطقه را نمی توان منکر شد وعلت آن این است که شهر ساوه را
می توان مربوط به دورهی ساسانیان دانست وپیش از آن در این منطقه شهری وجود نداشته است.
آنچه مسلم است این شهر پیش از اسلم به وجود آمده است ودر قرون اولیه اسلامی جزو ری ویا عراق عجم بوده است وبه وسیلیه ی حکام عرباداره می شده است واوایل قرن چهارم بوده است که این شهر به دست حکام ایرانی فتح ورو به رونق و آبادی می گذارد تا جایی که در قرن ششم بسیار آباد ودارای حمامها و
کاروانسراها ومساجد وکتابخانه ها ی بسیار بزرگی بوده که در اوایل فرن هفتم بر اثر حمله خانمان بر انداز
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 35 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
بازدارنده های خوردگی
رنگ های صنعتی ( ضد خوردگی
1. کولتار اپوکسی
2. آستری اتیل سیلیکات
3. زینگ ریچ اپوکسی
4. آستری ردلد اپوکسی
و دیگر پوشش های اپوکسی و واش پرایمرها
گروه رنگهای ( اپوکسی / صنعتی / ضد خوردگی )
این گروه با عوامل سخت کننده پلی آمید و پلی آمین دارای ویژگی های مطلوبی از قبیل چسبندگی عالی ، مقاومت
در برابر خوردگی ، مواد شیمیائی و حلالها مقاومت سایشی ، مقاومت عالی در برابر محیط های شرجی و مرطوب و
همچنین سختی بالا ، ضربه پذیری ایده آل و اجراء با ضخامت دلخواه می باشد.
- رنگ کولتار اپوکسی پلی آمید
این رنگ بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمید و تقویت آن با کولتار طراحی گردیده است از ویژگی های آن می توان
به چسبندگی عالی ، مقاومت فوق العاده در برابر آب ونفت خام – مقاومت عالی در برابر عوامل خورنده شیمیائی ،
سختی و در عین حال انعطاف پذیری مناسب نام برد که استفاده از آن را در محافظت سازه های دریایی ، عرشه های
2
کشتی و مخازن آب و مخازن تصفیه فاضلاب مقدور می سازد. دو لایه از این رنگ با ضخامت 400 میکرون به همراه آستر
زینگ ریچ یا آستر اتیل سیلیکات یک سیستم حفاظتی ایده آل جهت انتقال ،بویژه لوله های مایعات نفتی بصورت Lining
ایجاد می نماید. ( فام های مشکی و قهوه ای قابل ارائه می باشد.)
- رنگ اپوکسی پلی آمید ( مخصوص آب آشامیدنی )
- این رنگ بر پایه رزین اپوکسی و هادند پلی آمید مخصوص و بر اساس استاندارد بهداشتی Aww Ac210 و با استفاده از
پیگمنت حلال های غیر سمی جهت مخازن و لوله های آب آشامیدنی و مخازن تولید مواد غذایی طراحی فرموله شده اند.
نوع پیگمنت و سایر مواد مصنوعی در این رنگ کاملا خنثی بوده و هیچ واکنشی با عوامل خارجی نداشته و در نتیجه
هیچگونه تاثیری بر طعم آب نخواهد داشت . این سیستم دارای سه مرحله A ( آستر ) B ( میانی ) C ( رویه ) اپوکسی
آشامیدنی می باشد.
- رنگ اکسید آهن میکائی ( M.I.O ) اپوکسی پلی آمید این رنگ بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمید طراحی گردیده
و قابلیت کاربرد بعنوان لایه میانی را دارا می باشد. چسبندگی این رنگ بر روی آستر های غنی از روی اپوکسی بسیار
بالا بوده رنگ M.I.O اپوکسی دارای مقاومت مطلوب در محیط های صنعتی و شیمیایی و دارای قابلیت سایش و ضربه
پذیری بالا و سیستم های در معرض شرایط جوی ، شرجی و غوطه وری در آب مناسب می باشد و سازه های فلزی را
در شرایط حاد در دراز مدت محافظت می نماید.
اتیل سیلیکات ( غنی از روی )
3
- این پوشش از خوردگی سطوح خارجی مخازن ، سازه های فولادی ، پل ها صنایع پتروشیمی ، پالایشگاهها ، مخازن
نگهداری سوخت ، تانکرهای محتوی حلال و مواد شیمیایی ، تاسیسات دریائی و سکوهای خارج از آب جلوگیری
می کند. این محصول در مناطق شرجی و گرم بخوبی قابل استفاده بوده و با انواع پوشش های میانی و رویه سازگار
است. پس از حدود 2 ساعت بعد از اجرا پوششی محکم و مقاوم ایجاد می کند و بعد از 24 ساعت می توان لایه بعدی
را روی آن اعمال نمود . تنها با یک لایه از پوشش اتیل سیلیکات می توان سطح را در شرایط بد آب و هوائی ، اشعه ماوراء
بنفش ، آب و نمک های خنثی و محصولات حاصله از نفت خام و الکل ها محافظت نمود. از دیگر ویژگی های شاخص این
آستری مقاومت حرارتی تا 400 درجه سانتیگراد می باشد . لذا می توان آن را به عنوان لایه اول در سیستم رنگ های
مقاوم حرارتی اعمال نمود. شایان ذکر است که این آستری مقاومتی نسبت به اسید و قلیا ندارد و برای آن محیط ها
تعریف نشده است .
- زینگ ریچ اپوکسی آستری سه جزئی بر پایه رزین اپوکسی و دارای مقاومت عالی در برابر خوردگی و رطوبت مناسب
جهت استفاده در پل / اسکله / دریچه آب و غیره ( به فام طوسی )
رنگ میانی اپوکسی: این رنگ بر پایه رزین اپوکسی فرموله شده است . پوششی مناسب بعنوان لایه حد واسط آستر
وضد زنگ و رنگ رویه جهت افزایش ضخامت ، طول عمر و مقاومت بیشتر رنگ در برابر عوامل جوی و بهبود خواص فیزیکی
4
و شیمیائی سیستم رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. ( در فام های سفید و طوسی قابل ارائه است. )
رنگ رویه اپوکسی پلی آمین : این رنگ بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین طراحی شده است. از ویژگی های آن
می توان به مقاومت عالی در برابر آب و مواد شیمیائی و نیز مقاومت سایشی خوب بخصوص در سیستم های تصفیه
آب و فاضلاب اشاره نمود ّو این رنگ از تمام ویژگی های رنگ های اپوکسی نیز بهره مند می باشد. ( دو فام سفید
و دیگر فامها قابل ارائه است. )
روکش اپوکسی : روکش اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین فرموله شده و چسبندگی بسیار خوب به
سطح بتون و فلز دارد. این پوشش به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و شیمیائی ایده آل جهت حفاظت سطوح در
معرض مواد شیمیائی اسیدها و باز ها ، اکثر حلالها ، گازوئیل ، بنزین ، آب و به علت داشتن مقاومت فشاری و سایشی
بسیار بالا در کف سالن ها و انبارها در صنایع مختلف از جمله صنایع نظامی ، کارخانجات صنعتی ، صنایع پتروشیمی ،
نیروگاهها ، صنایع داروئی ، کشتارگاهها ، فرودگاهها ، سالن های ورزشی ، سردخانه ، بیمارستان ، Clean Room مورد
استفاده قرار می گیرد.
رنگهای پلی یورتان : رنگهای این گروه بر پایه رزین اکریلیک پلی اورتان و سخت کننده ایزو سیانات فرموله و دارای مقاومت
شیمیائی و مکانیکی بسیار مطلوب بوده و در شرایط جوی خاص مقاومت عالی در مقابل اشعه U.V نور خورشید از خود