لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 34 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
1
بازگشت به آرزوی سقراط
برنامه درسی آموزشی فلسفه به کودکان چیست؟
به منظور آموزش شناختی اثر بخش، کتاب های راهنمای آموزش لازمند تا تمرین هایی را برای تقویت مهارت شناختی و طرح بحث تهیه کنند و باعث شکل گیری مفهوم شوند.
دکتر یحیی قائدی
تصور کنید فلسفه رشته ای است که درسطح دانشکده ها تدریس می شود . اکنون باید تلاش شود تا این رشته به دوره های آموزش ابتدایی و متوسطه تسری داده شود. در اینجا دو نیاز عمده وجود دارد 1) یک برنامه درسی جدید 2) آماده کردن معلمان برای آموزش فلسفه در این دوره ها. تا سال 1980 فقط یک برنامه درسی فلسفه برای کودکان وجود داشت که به وسیله مؤسسه پیشبرد فلسفه برای کودکان(۱) منتشر شده است. این برنامه درسی مبتنی برپیش فرض هایی درباره کودکان است، اهدافی دارد و کتب و منابعی را تهیه نموده است که در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار می گیرد تا در فرایند اجتماع پژوهشی کلاس درس در مدارس بتوانند ازآن استفاده نمایند. تمام این اقدامات به همت ماتیولیپمن(۲) که برای مدتها مسئول مؤسسه APC Iبود، صورت گرفته است.
پیش فرض ها :
۱. این برنامه درسی باید نسبت به مکاتب فلسفی مختلف بی طرف باشد، درعین حال در کل باید نمایانگر فلسفه ای باشد .
۲. این برنامه درسی باید به شکل غیر تلقینی تدریس شود .
۳ . کودکان و فلاسفه هر دو از دنیا در تحیرند. بنابراین کودکان در صورتی که ایده های فلسفی به زبان قابل درک برای آنها تنظیم شده باشد، می توانند ایده های فلسفی را بپذیرند و ایده های فلسفی خود را اختراع کنند به طور خلاصه کودکان پیوندی طبیعی با فلسفه دارند.
۴. حرکت های منطقی که کودکان در مکالمات خود به کار می گیرند، کاملا… از حرکت هایی که فلاسفه می کنند، متفاوت نیستند، هر دو دارای پیش فرض، استنباط، تعریف اصطلاحات، ساخت ایده، طبقه بندی و تحلیل موارد مبهم هستند .
۵ . بسیاری از مهمترین اصطلاحاتی که فلاسفه از آن استفاده می کنند در واژه های مورد استفاده کودکان هم یافت می شود. نظیر خوبی، درستی و انصاف ( دراخلاق ) حقیقت، امکان و درستی( درشناخت شناسی ) زیبایی و هنر ( در زیبایی شناسی ) دلیل و مفهوم ( درمنطق ) فرد، زندگی و دنیا ( درمتافیزیک)
6. سئوالاتی که کودکان می پرسند، شبیه سئوالاتی است که فلاسفه می پرسند، دردوگروه سئوالاتی پرسیده می شود که دیگران آن را مسلم می پندارند.
۷. تصور اینکه کودکان غرق در تجربه های محسوس مورد علاقه شان هستند و درباره ایده های مجرد بحث نمی کنند، سراسر خطاست. در حقیقت این پیش داوری یک بزرگسال است که باعث شده است کودکان درزمینه ایده های مجرد رشد نکنند.
۸. وقتی الگوهایی ازتفکرخوب در اختیار کودکان قرارداشته باشد، بهتر فکر می کنند. این الگوها ممکن است معلمان کتاب ها ویا همسالان آنها باشند. بویژه مهم است که کتاب هایی که برای کودکان نوشته میشود با الگوهایی از کودکان اندیشمند همراه گردد و کلاس درس به صورت یک اجتماع پژوهشی اداره شود.
۹. کودکان وقتی بیشتر یاد می گیرند که کتاب هایشان به شکل داستان باشد، نظیر داستانها و قصه های کوتاه و یا به شکل ادبیات نظیر شعر، زیرا این امر آنها را قادر می سازد تا معانی زمینه ای فراری را که درمتون توضیحی قرار دارند را بفهمند و این معانی را به عنوان جزیی از یک کل سازمان یافته درک کنند.
۱۰ . هرچند هوش به صورت های مختلف خود را نشان می دهد، اما در کلاس درس رایج ترین نمود های آن زبان نوشتاری و شفاهی است، کودکان به استدلال کلامی در زبان معمولی نیاز دارند، استدلال نمادین دردرجه دوم اهمیت است.
11 . کودکان در پی معانی هستند و احتمالا” یافتن چنین معانی ایی برای آنها انگیزشی بزرگ به شمار می رود.
2
12. به منظور آموزش شناختی اثر بخش، کتاب های راهنمای آموزش لازمند تا تمرین هایی را برای تقویت مهارت شناختی و طرح بحث تهیه کنند و باعث شکل گیری مفهوم شوند.
۱۳ . برای حفظ کیفیت و یکپارچگی رشته های تحصیلی، تمرین ها باید توسط متخصصان برنامه درسی همان رشته نوشته شود نه به وسیله معلمان دیگر.
۱۴ . آموزش شناختی اثر بخش بر تقویت چهار دسته از مهارت ها متمرکز است: مهارت های استدلال، تحقیق، شکل دهی مفهوم و مهارت های ترجمه.
۱۵. تعقل و استدلال یک مهارت است و به وسیله آموزش شناختی که شامل الگوسازی، مربی گری(۳) و تفکر عملی است به بهترین نحو آموزش داده می شود.
هدف های فلسفه برای کودکان :
۱ . بهبود توانایی تعقل
۲ . پرورش خلاقیت 3
۳ . رشد فردی و میان فردی
۴. پرورش درک اخلاقی
۵ . پرورش توانایی مفهوم یابی در تجربه: بررسی شقوق مختلف، بررسی بی طرفی، بررسی انعطاف پذیری دلایل ارایه شده برای باورها ، بررسی جامعیت ، بررسی روابط جزء و کل
لیپمن به عنوان بنیانگذار :
لیپمن استاد سابق دانشگاه کلمبیا و استاد فعلی دانشگاه مونتکلیر آمریکا و مدیر مؤسسه پیشبرد فلسفه برای کودکان است .وی از سال 1969 با طراحی و اجرای برنامه ای با عنوان فلسفه برای کودکان ( p4c )تلاش نموده است تا فلسفه را به جایگاه واقعی خویش آنگونه که سقراط مد نظر داشت - بازگرداند. به نظر او فلسفه ویژه بزرگسالان نیست و کودکان نیز می توانند آن را انجام دهند. او فلسفه را در معنای فلسفیدن به کار برد، کاری که کودکان می توانند آن را انجام دهند و به طور ذاتی مستعد انجام آن هستند. لیپمن با انجام اقدامات متعدد و تلاش پی گیر و بی وقفه تلاش نموده است تا به هدف فوق دست یابد. یکی از اقدامات مهم او تدوین برنامه درسی فلسفه برای کودکان در قالب قصه، رمان و داستان کوتاه برای کودکان به همراه راهنمای آموزش آنها برای معلمان است. اسامی برخی از این کتابها عبارتند از :
۱. پایه اول و دوم
برنامه درسی شامل قصه هایی است که در کتاب سه جلدی الفی گردآوری شده است و یک راهنمای آموزش به نام فکر کردن دست جمعی برای راهنمایی و آموزش معلمان تدارک دیده شده است. در این پایه ها بر فراگیری زبان با توجه به اشکال استدلال ضمنی در محاورات روزمره کودکان تأکید می شود .
پایه سوم
این برنام شامل یک داستان کوتاه به نام پیکسی است و یک راهنمای آموزش معلم به نام به دنبال معنی، برای معلمان تدارک دیده شده است. در این برنامه تأکیدهای پایه دوم ادامه پیدا می کند.
پایه چهارم
این برنامه شامل داستان کیووگس است و راهنمای آموزشی معلم به نام شگفتی دردنیا آن را همراهی می کند و هدف آن آوردن کودکان به سطحی است که بتوانند استدلال صوری مراحل بعدی را تولید کنند. به ساختارهای معناشناسی و نحوی نظیر ابهام و تضاد، مفاهیم ارتباطی و تصورات فلسفی انتزاعی نظیر علیت، زمان، مکان، عدد، شخصی، طبقه، گروه توجه بیشتری خواهد شد .
3
پایه پنجم و ششم
این برنامه درسی شامل داستان کشف هری استاتلمیر است که یک راهنمای آموزش معلم تحت عنوان کاوش گری فلسفی همراه آن است. در اینجا برروی فراگیری منطق صوری و غیر صوری تأکید می شود. این داستان الگویی گفتگویی ارایه می کند که در آن کودکان با یکدیگر و با معلم به گفتگو می پردازند. این داستان در یک کلاس درسی کودکان تنظیم شده است. جایی که آنها شروع به درک بنیادهای استدلال منطقی می کنند. این زمانی رخ می دهد که هری به کلاس درس توجه ندارد، می گوید ستاره دنباله دار یک سیاره است، زیرا شنیده است که ستاره های دنباله دار پیرامون خورشید می گردند، همان کاری که سیاره ها انجام می دهند. این داستان یک الگوی آموزشی غیر اقتدار گرا و ضد تلقینی(۲۰) است این داستان ارزش کاوشگری و استدلال را درنظر می گیرد وپرورش روش های جایگزین تفکر و تصور را تشویق می کنند و نشان می دهد که کودکان می توانند از یکدیگر بیاموزند. در این داستان تلاش شده است خطوط کلی زندگی ترسیم شود و کودکان را در یک اجتماع کوچک مشارکت دهد. کودکان می آموزند به یکدیگر احترام بگذارند و هر لحظه آماده کاوشگری و مشارکت باشند.
کاوشگری فلسفی، راهنمای آموزش کشف هری استاتلمیر، ایده های فلسفی برآمده از هر فصل داستان را شناسایی می کند و بذای اجرای آن در کلاس، طیفی از تمرینات و فعالیت ها را برای هر ایده تدارک می بیند. در این روش محتوای فلسفی داستان از طریق بحث ها و فعالیت هایی که اطلاعات را در کل کلاس در یک اجتماع پژوهشی ارتقاء می دهد. به تمرین گذاشته می شود.
پایه ششم
این برنامه درسی شامل داستان های کوتاه نوین است. که پیش فرض های اساسی کاوشگری علمی را بررسی می کند. این کار از طریق به بحث گذاردن فرض های اساسی کار عملی صورت می گیرد تا کودکان بتوانند به سمت شناخت هدف ها و سودمندی های علم حرکت کنند. دانش آموزانی که فرصت هایی برای بحث پیرامون مفاهیمی نظیر عینیت، پیش بینی، اثبات، اندازه گیری، تبیین، توصیف و علیت داشته اند، بهتر آماده خواهند شد تا با محتوای علمی رشته ها سرو کار داشته باشند و بهتر برانگیخته می شوند تا در کاوشگری علمی همراه است.
پایه های هفتم تا نهم
با این برنامه درسی، تأکید بروی تخصصی ساختن اولیه فلسفه در حوزه های کاوشگری اخلاقی، هنرهای زبانی و مطالعات اجتماعی است. برنامه درسی کاوشگری اخلاقی برای دانش آموزان در پایه 7-9 شامل داستان لیندا است. و راهنمای آموزشی آن کاوشگری اخلاقی نامیده می شود. لیندا دنباله ای برای داستان کشف هری است و بر روی موضوعاتی نظیر خوبی، طبیعی صحبت واقعی و غیر واقعی و ماهیت قواعد و استاندارد ها تمرکز می کنند موضوعات دیگری نظیر حقوق کودکان، رابطه کار و جنسیت، تبعیض ( جنسی و شغلی ) و حقوق حیوانات نیز مورد بررسی قرار می گیرد. لیندا علاقه مند است که ارتباط درونی منطق و اخلاق را بداند این برنامه درسی به دانش آموزان کمک می کند تا در توجیه باورهایشان و توجیه برخی از انحرافات از الگوهای معمولی زندگی، دلایل خوب ارائه دهند.
سوکی داستانی است درباره همان گروه از کودکان که اکنون دانش آموزان سال اول دبیرستان هستند آنها با تکالیفی در نوشتن شعر و نثر مواجه هستند. این داستان راهی را بررسی می کند که درآن این گروه از نویسندگان با آن سرو کار دارند و برآن غلبه می کنند و درضمن آنها موضوعاتی اساسی نظیر تجربه و مفهوم را بررسی می کنند، معیاری برای ارزیابی نوشتن و ارتباط بین فکر کردن و نوشتن، ماهیت تعریف و تمایز بین فن و هنر ارائه می شود. راهنمای آموزشی عبارت است از کتابی تحت عنوان نوشتن چرا و چگونه.
پایه هشتم تا د هم
شخصیت های داستانی در مارک اکنون درسال دوم دبیرستان هستند، یکی از آنها متهم به ویرانگری شده است و در تلاش برای شناسایی فرد گناه کار و مجرم، کلاس خود را مجبور به بررسی برخی موضوعات اجتماعی عمومی نظیر عملکرد قانون، ماهیت بوروکراسی، نقش جنایت در جامعه مدرن، آزادی فردی و جایگزین های مفهوم عدالت می بینند. راهنمای آموزش کاوشگری اجتماعی نامیده می شود که به این مفاهیم و بسیاری از مفاهیم دیگر در عمل و از طریق فعالیتهای کلاسی و تمرین ها اشاره دارد.
پایه های یازدهم دوازدهم
این برنامه درسی شامل تعدادی از رویکرد هاست که هر کدام ازآنها حوزه های پیشرفته تری از تخصصی سازی فلسفه را ارائه می کنند. پنج داستان مجزا هر کدام با راهنمای آموزشی خود شکل گرفته اند که به حوزه های اخلاق، شناخت شناسی متافیزیک،
4
زیبایی شناسی و منطق اشاره دارد در هر کدام از این حوزه ها مهارت های تفکر و تکنیک های بکار گیری چنین مهارت هایی معرفی می شود و مهارت هایی که در مراحل قبلی آمده بود تقویت می شود .
قصه های من و فلسفه
داستان ها ی کندو کاو فکری اُمید
نوشته : پِر یسپرسن
ترجمه : مریم صفایی
داستان زیر از نمونه داستان هایی است که برای آموزش فلسفه برای کودکان استفاده می شود . که برای آشنایی خوانندگان با این نوع داستان ها، ترجمه شده است.
جک در رختخواب است. صبح شده و اولین پرتوهای نور کم کم هوا را روشن می کند. پرندگان آواز می خوانند و از درختان شبنم می چکد. جک خواب می بیند و در رختخواب قلط میخورد، ناله و گریه می کند. پس از آن، او از رختخواب بلند شده و در صورت خود دردی حس می کند. یک دقیقه بعد با خیال آسوده لبخند می زند و دوباره در رختخواب دراز می کشد. درحالی که پرندگان آواز می خواندند و هوا روشن تر می شود، جک خواب می بیند. یک ساعت بعد بیدار می شود، در حالی که چشمان خود را می مالد می گوید،"چرا انسان ها خواب می بینند؟ ما خواب می بینیم تا بترسیم؟ خوشحال شویم؟ بفهمیم که چه کسی هستیم؟ یا درباره احساسات و افکار خود اطلاعات بدست آوریم؟"
جک هر شب خواب می بیند، اما امشب خواب او نسبتاً بد بود. او نمی تواند خواب خود را فراموش کند. اغلب نمی توان رویا ها را به خاطر آورد، اما این رویا برای او بسیار واضح است. به همین دلیل او کاغذی از قفسه بر می دارد، قلمش را پیدا می کند و شروع به ترسیم می کند. جک رویای خود را نقاشی می کند: مردی درحال راه رفتن در خیابان شهری است که جک نمی داند کجاست. تمام خانه ها به رنگ زرد هستند و در هر خانه یک درخت وجود دارد. تمام خانه ها شبیه به یکدیگرند- با همان تعداد در و پنجره. تمام درختان همانند هم هستند- دقیقاً به بلندی هم و همانقدر کهن سال. حتی تعداد برگ ها و شاخه های درختان با هم تفاوت ندارد.
مرد به اطراف خود نگاه می کند و نمی تواند راهش را پیدا کند. کسی در خیابان وجود ندارد تا بتواند سوال کند. مرد فریاد می زند، بیمارستان کجاست؟ باید به بیمارستان بروم . درهر خانه پنجره ای از هر خانه باز می شود و از آنها صداهای بلندی شنیده می شود که با هم می گویند، سیصد متر برو جلوتر . مرد جلو می رود و بیمارستان را پیدا می کند. بیمارستان تنها ساختمان این شهر است که با دیگر ساختمان ها تفاوت دارد. اما آن هم مثل دیگر ساختمان ها به رنگ زرد است و درختی که درجلوی آن قرار دارد مثل دیگر درختان نیست. او به در ساختمان نزدیک می شود و شاسی زنگ را فشار می دهد تا داخل شود. لحظه ای بعد، درخود به خود باز می شود ومرد با عجله داخل می شود. مردی که لباس بلند سیاهی برتن دارد از او می پرسد، چه می خواهی؟ انگار صدای او از فاصله دور به گوش می رسد. مرد می گوید، من بیمار هستم قلبم دچار مشکل شده، امروز روز گرمی است و من بسیار ضعیفم. می توانید به من کمک کنید؟ مرد سیاه پوش می گوید، می تونم کارتتونو ببینم؟ مرد کارتی کوچک و پلاستیکی به او می دهد و می گوید، امیدوارم کارتم مشکلی نداشته باشد. مرد سیاه پوش پاسخ می دهد، معلوم خواهد شد
او کارت را می گیرد و آن را در کامپیوتر قرار می دهد. کل دیوار روشن میشود و کارت ژنتیکی مرد به وضوح در این صفحه نمایان شود. ژن ها یکی پس از دیگری نمایان می شوند، اما ناگهان تصویر متوقف میشود. مرد سیاه پوش در حال جستجوی چیزی است. فلش کوچک سبز رنگی در صفحه ظاهر می شود و به یک جفت ژن که به نظر می رسد از کار افتاد باشند اشاره دارد.
مرد سیاه پوش می گوید، ما نمی تونیم بهتون کمک کنیم
مرد با عصبانیت می گوید، چرا نمیتونید؟ مسئله فکر می کنم به قدر کافی واضح باشد.
- شما هیچ آینده ای ندارید و باید هر چه سریع تر اینجا را ترک کنید!
- آقا نمی توانید استثناء قائل شوید؟
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 50 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
دانشگاه آزاد اسلامی
(واحد شهرری )
موضوع :
بازیافت و خالص ساز گلیسیرین از سپاب
2
موضوع : بازیافت وخالص سازی گلیسیرین از پساب
چکیده: در این پایان نامه روش های مختلفی ازجمله کاربرد مواد لخته زن ، تبخیر، تقطیر ،مواد رنگبر ،جهت تصفیه سپاب مورد بررسی قرارگرفته هم چنین جهت کاهش کف در تقطیر گلیسیرین روش جدید به کار گرفته شده است.
در این روش سپاب شامل کلیسرول ، ابتداPH آن با افزون هیدروکسید کلسیم به حد متوسط 10-8 می رسد. سپس تحت فشار 5-2 اتمسفر و دمای C150-130 در ظرف تحت فشار قرار می گیرد وعمل تبخیر تحت فشار انجام می شود. پس از آن محلول نسبتاً غلیظ شده تحت خلأ کامل تغلیظ می گردد.
درمقایسه با مواردی که تبخیر در مرحله تحت فشار اتمسفر انجام می گیرد . مقدار کف ایجاد شده در تبخیر وتقطیر تحت خلأ به میزان زیادی کاهش می یابد . برتری این روش در عدم استفاده از مواد ضد کف ،سر کاهش میزان کف است.
فهرست مطالب
3
عنوان صفحه
فصل اول :
بازیافت
تصفیه اولیه
استفاده از زرین های تبادل نوین
استخراج
تغلیظ
تقطیر
جاذب ها
فصل دوم
آزمایشات مربوط بازیافت وخالص سازی گلیسرول
تصفیه شیمیایی اولیه
صاف کردن فیزیکی
خنثی نمودن قلیا
اثر با لبخند زن ها
افزودن لخته زن FeCl3
4
جدا سازی رسوب درمرحله اول
افزون لخته زن . آلومینوم سولفات
قلیایی کردن محلول
تغلیظ
تغلیظ درفشار اتمسفر
تغلیظ در خلا
تقطیر گلیسرول
اثر باکربن اکتیو
بررسی مشکلات روش وانجام تغییرات
فصل سوم
3-1)مقایسه کیفیت گلیسرول
3-2) روش های انجام آزمون های جدول
3-2-1) عددصابونی
3-2-2) واکنش با سود o.in
3-2-3) واکنش با نیترات نقره
فصل چهارم :آزمایش های روی پساب
2-1) سنجش گلیسرول
2-1-1) روش کار سنجش گلیسرول
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 57 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
چکیده
مقوله بازسازی یک امر کاملاً تخصصی است که با خانهسازی و شهرسازی تفاوت بنیادی دارد. پرداختن به بحث بازسازی بایستی از تمامی جنبههای آن بصورت جامع علمی وکاربردی صورت گیرد بدین معنا که جنبه های فرهنگی اجتماعی اقتصادی و... باید مورد توجه قرارگرفته شود تا باعث شکست پروژه بازسازی و نهایتا ًعدم رضایتمندی و پذیرش آن توسط مردم سانحه دیده نشود.در ارتباط با موضوع بازسازی اصول و نظریه های مختلفی وجود دارد. که ما در این مقاله با استفاده از اصول بازسازی به تطابق این اصول با پروژه های بازسازی های گذشته ایران بپردازیم
واژه های کلیدی:زلزله، اصول بازسازی, تجارب بازسازی در ایران
1- مقدمه
بازسازی عبارتست از تامین کل خدمات و زیرساخت های تخریب شده، جایگزینی کالبدی بناهای منهدم شده، احیا کردن و توانمند ساختن مجاری اقتصادی و در نهایت بهبود شرایط زیست جامعه مصیبت زده[1]. پس از هر سانحه، دولت تلاش کرده است که بلافاصله مناطق آسیب دیده را بازسازی نماید. اما نبود استراتژی بلند مدت برای عملیات پس از سانحه و همچنین نبود اطلاعات کافی در مورد نیاز های واقعی آسیب دیدگان در قبل و بعد از سانحه مشکلات عدیدهای را بوجود آورده است.زمانبندی لازم در بخش های گوناگون، جهت مقاصد بازسازی با یکدیگر متفاوتند. بطور مثال، برای بازسازی برخی زیرساخت های جامعه که نیاز گسترده ای به سرمایه گذاری و فناوری پیشرفته دارند، زمان زیادی باید صرف شود تا بتوان به استانداردهای قابل قبول دست یافت. از ویژگیهای مرحله بازسازی می توان به موارد ذیل اشاره نمود: پر هزینه بودن، زمان بر بودن، رخ نمودن واقعیتها، فروکش کردن احساسات، و افزایش سوداگری در اجتماع ( منفعت طلبی های فردی و گروهی).مروری بر تجربیات بازسازی درایران نشان میدهد که عمدتا چند
نوع نگاه بربازسازی حاکم بوده است: تعادل، آرمانگرایی، واقع گرایی و توسعه ای از نظر کالبدی که شامل تهیه طرح هادی روستایی و بازنگری طرح جامع شهری و توسعه ای در بازسازی اجتماعی ومشارکت مردمی میباشد.در نگاه توسعهای اجتماعی بازسازی به چند صورت به بحث مشارکت مردم نگریسته می شود:
§ مداخله همه جانبه در بازسازی.
§ درگیر نمودن مردم در کارهای بازسازی.
§ مشارکت در بخشهایی از بازسازی[6].
- حوزه های بازسازی به شرح ذیل می باشند [1]
. 2-1- طبیعت سانحه
وقوع هر سانحه تخریب متفاوتی به دنبال دارد. اما براساس شواهد و قراین موجود، معمولا ً بخش های آسیب پذیر پیش از سانحه قابل شناسایی هستند. بطور مثال زمین لرزهها اغلب خسارات وسیعی به زیر ساختها و ابنیه وارد میکنند و طوفانهای شدید موجب تخریب بناها و مولد های انرژی از قبیل دکل های برق می شوند. به همین دلیل، برنامه ریزی های ساماندهی و بازسازی باید منطبق برنوع سانحه و تخریب احتمالی ناشی از آن و اولویت های کمک رسانی به آسیب دیدگان تدوین شوند.
2-2- مقیاس سانحه
شناسایی مقیاس و محل خرابی های ناشی از سانحه اهمیت فوق العاده ای دارد، زیرا لازمه برنامه ریزی برای دوران ساماندهی و بازسازی است. میزان و درصد آنچه که از میان رفته یا تخریب شده نسبت به آنچه باقی مانده است، برنحوه برنامه ریزی بازتوانی تاثیر گذار است. یک واقعه محلی که محدوده معینی را تحت تاثیر قرار میدهد ( مانند زلزله ای در یک شهر) نسبت به توفانی مخرب و گسترده که تمامی کشور را در بر می گیرد، گونه های متفاوت بازسازی را در پی خواهد داشت.
2-3- مکان واقعه
مکان وقوع سانحه در تعیین و درک صحیح بخش های آسیب دیده و تدوین سیاستهای ساماندهی و بازسازی اهمیت فراوانی دارد. مکان های آسیب پذیر در برابر یک سانحه در مناطق گوناگون مختلف اند. مثلاًدر مناطق روستایی به تسهیلات زیر ساختی، اداری، تجاری و صنعتی توجه و تاکید کمتری میشود. ولی در مقابل امور کشاورزی و معیشتی بیش از شهر مورد توجه قراردارد.روستائیان عموماً قادرند با مصالح محلی سرپناهای موقتی برای خود احداث کنند، ولی ترمیم زیرساختها نیازمند سرمایه گذاری، تجهیز ماشین آلات و فراهم بودن تخصصهای ویژهای است که بندرت در جوامع روستایی یافت می شوند. مسئله مهم مربوط به مکان سانحه، محدود شدن توجه مقامات به یک نقطه خاص است، که باعث می شود معضلات سایر مناطق نادیده گرفته شوند. این امر بستگی به عوامل گوناگونی دارد. گاهی اوقات رسانه های گروهی اخبار را از دیدگاه خاصی منتشر می کنند. بطور مثال مشکلات چندین روستای کوچک می تواند تحت الشعاع وقایع یک شهر بزرگ قرارگیرد یا با تمرکز بر اخبار در یک مرکز خاص موجب کم توجهی به محدوده مرکز آسیب دیده می شود.
2-4- بخش های آسیب پذیردوران بازسازی اغلب به تعمیر و دوباره سازی خرابی های کالبدی اختصاص دارد. مسئولان دولتی و خیرین غالباً به تامین سرپناه، مراکز درمانی، مدرسه و نوسازی زیرساختها تمایل دارند. زیان های نامرئی شامل اثرات روانی و اجتماعی سانحه، مشکلات اقتصادی و مسائل فرهنگی جوامع در حین بازسازی بسیار کم مورد توجه قرار می گیرند معمولاًگروههایی که دربرابرسانحه آسیبپذیرندو بهساماندهی و بازسازی نیاز دارند، با توجه به نوع سانحه و عوامل در معرض خطر عبارتنداز: بناها، زیرساختها، دارایی اقتصادی، بخش اداری و سیاسی، بخش روان شناختی، بخش فرهنگی، بخش اجتماعی، بخش زیست محیطی.
2-5- تلفات و ضایعات
هدف از ساماندهی جبران زیان های مادی و معنوی است که نهایتاً به بازسازی آنان می انجامد و باید در صورت امکان به استانداردی بالاتر از وضعیت سابق برسند. 2-6- نیازهاارزیابی نیازهای ناشی از زیان ها و تلفات احتمالی آینده به برنامه ریزی بهتر فعالیتهای بازسازی کمک می کند. از جمله مواردی که برای اتخاذ روش های مقتضی در دوران بازسازی بایستی مورد توجه قرار گیرد می توان به، تبیین نیاز وضعیت، متعادل نمودن نیازهای روانی، اجتماعی، اقتصادی با نگرش کالبدی، شناخت این حقیقت که جوامع یکدست و همگون نیستند، در نظر گرفتن نیازهایی که کمتر محسوس اند، تشخیص و تمییز میان نیازها و خواست ها، شناسایی نیازهای غفلت شده درهرمرحله از تصمیم گیری، اطمینان یافتن از اینکه همه بخش ها و مناطق آسیب دیده ارزیابی می شوند، شناسایی نیازهای اساسی که به سایر بخش های باز توانی وابسته هستند، اشاره نمود.
2-7- منابع موجود
برقراری تعادل میان پاسخ دهی به نیازها از یک سو و منابع موجود از سوی دیگر از موارد حساس در همه مراحل فعالیتهای پس از سانحه است. بر اساس تجربه های قبلی بازسازی، منابع زیر غالباً مورد نیازند:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 2 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
شورای
اصناف کشور
قال معصوم علیه السلام:
عبادت 72 جزء دارد و بهترین آنها کسب حلال است.
تاریخ:
شماره:
جمهوری اسلامی ایران
مجمع امور صنفی .........................
واحد بازرسی و نظارت اصناف
کارت نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی
مشخصات متصدی واحد صنفی
نام و نام خانوادگی: .................................. فرزند: .............. ش ش: .............. متولد: .............. صادره: .............. شماره پروانه کسب: .....................
شماره ملت کارت: ...................................... تاریخ اعتبار پروانه کسب: ............................................ رسته صنفی: ................................................
آدرس:
ردیف
زمان بازرسی
نوع تخلف و اقدامات انجام شده
کد
بازرس 1
کد
بازرس 2
امضاء سرتیم بازرسی
امضاء متصدی
تاریخ
ساعت
متصدیان واحد صنفی ملزم به حفظ و نگهداری این کارت در محل کسب کسب خود میباشند.
بازرسان اصناف و سازمان بازرگانی موظف به معرفی و ارائه کارت شناسایی خود به متصدیان واحدهای صنفی میباشند.
متصدیان واحد صنفی به هنگام حضور بازرسان واحد بازرسی و نظارت اصناف موظف به ارائه این کارت به بازرسین میباشند.
بازرسان محترم پس از مراجعه به واحدهای صنفی خلاصهای از نوع تخلف و اقدامات انجام شده را به اختصار در جدول فوق ثبت و کد خود را درج و کارت را امضاء نمایند.
الزاماً این کارت توسط متصدیان واحدهای صنفی در هر نوبت مراجعه و به واحدهای بازرسی و نظارت اصناف باید ارائه گردد و سپس امور مربوط به آنها انجام میشود.
ردیف
زمان بازرسی
نوع تخلف و اقدامات انجام شده
کد
بازرس 1
کد
بازرس 2
امضاء سرتیم بازرسی
امضاء متصدی
تاریخ
ساعت
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 46 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
بازرسی به روش مغناطیس کردن
ذرات
مقدمه
بازرسی به روش مغناطیسی کردن ذرات روشی حساس برای تعیین محل نقصهای سطحی و برخی نقصهای زیر سطحی در موارد فرو مغناطیس است. پارامترهای اصلی این روش مبتنی بر مفهومهای نسبتاً ساده است. در اصل، وقتی قطعه فرومغناطیس مغناطیده می شود، ناپیوستگیهای مغناطیسی (تقریباً) عمود برجهت میدان، «میدان نشت» قویی را به وجود می آورند. این میدان نشت در سطح و بالای قطعه مغناطیده قرار دارد، و آن را با استفاده از ذرات ریز مغناطیسی می توان مشاهده کرد. کاربرد ذرات خشک یا ذرات تر معلق در مایع بر روی سطح قطعه باعث تجمع ذرات مغناطیسی درمحل ناپیوستگی می شود. «پل مغناطیسی» که به این ترتیب تشکیل می شود، محل، اندازه و شکل ناپیوستگی را تعیین می کند.
خاصیت مغناطیس را در قطعه به وسیله آهنرباهای دائم، آهنرباهای الکتریکی، یا با گذراندن قوی از درون یا پیرامون آن می توان القا کرد. این شیوه به سبب امکان تولید میدانهای مغناطیسی شدید در درون قطعات، در عملیات کنترل کیفیت کاربرد گسترده ای دارد. این روش در تشخیص و آشکار سازی ترکها حساسیت خوبی دارد.
مغناطیدگی
جهت شارش جریان در هر مدار الکترومغناطیسی جهت میان مغناطیسی را تعیین می کند. خطوط نیروی مغناطیسی همیشه بر جهت شارش جریان در رسانا (سیم) عمود است. قاعده ساده دست راست، رابطه میدان/ جریان را بیان می کند.
3
جریان گذرنده از هر رسانای مستقیم، مانند سیم یا میله، میدان مغناطیسی دایره یا در پیرامون رسانا به وجود می آورد. وقتی رسانا، ماده ای فرو مغناطیسی است. عبور جریان سبب القای میدان مغناطیسی در درون رسانا و همچنین در فضای پیرامون آن می شود.
بنابراین قطعه ای که به این شیوه مغناطیده می شود، همچون به صورت دایره ای مغناطیده شده است.
از جریان برق می توان برای ایجاد میدان مغناطیسی طولی در قطعات نیز استفاده کرد. وقتی جریان از میان پیچه ای که یک یا چند دور پیرامون
قطعه ای پیچیده شده است، می گذرد، میدان مغناطیسی طولی، به گونه ای که دیده می شود، در قطعه کار به وجود می آید.
کارایی ترک یابی به موقعیت ترک نسبت به میدان مغناطیسی القایی بستگی دارد و موقعی که ترک عمود بر میدان است، به حداکثر می رسد.
این موضوع به طور شمایی دیده می شود.در این حالت، حتی اگر چنین نقصی نزدیک به سطح نیز قرار داشت، هم امتداد بودن آن با میدان مغناطیسی، آشکار سازیش را نامحتمل می ساخت.
به طور کلی، برای نشان دادن همه ترکها، قطعه باید بیش از یک بار مغناطیده شود. این عمل را برای قطعاتی که شکل نسبتاً ساده ای دارند، نخست با القای مغاطیدگی ایره ای برای نشان دادن نقصهای طولی انجام می دهند. سپس قطعه را قبل از مغناطیده کردن دوباره در درون پیچه، برای القای مغناطیدگی طولی و تعیین محل نقصهای عرضی، مغناطیس زدایی می کنند. ضرورت اجرای مغناطیدگی دو مرحله ای با استفاده از روش
3
«میدان نوساندار» از میان می رود. این روش شامل کاربرد جریان مغاطنده سه فاز است.
نتیجه آن برقراری یک میدان مغناطیسی نوساندار یا چرخاندن در درون قطعه است که سبب آشکار سازی نقصها در تمام جهتها، دریک مرحله مغناطیدگی می شود.
هنگامی که قطعه شکل پیچیده ای دارد، میدانهای مغناطیسی القا شده وامی پیچند و غالباً ترکیبی از هر دو نوع مغناطیدگی طولی و دایره ای به وجود خواهد آمد.
روشهای مغناطیدگی
مغناطش قطعه با استفاده از آهنرباهای دائم انجام می شود، اما معمولاً میدانهای مغناطیسی با گذرانیدن جریان قوی از درون قطعه، یا گذاشتن پیچه در پیرامون یا نزدیک قطعه مورد آزمون، و یا قرار دادن قطعه در یک مدار مغناطیسی، القا می شوند.
روش واقعی به کار رفته به اندازه شکل و پیچیدگی قطعات مورد بازرسی، و در مورد قطعاتی که در محل بازرسی می شوند، به میزان دسترسی به آنها بستگی دارد.
اتصال مستقیم برق به دو سر قطعه برای عبور جریان از تمام طول آن روش سریع و قابل اعتمادی است که برای بازرسی قطعات نسبتاً کوچک بسیار مناسب است. مغناطیدگی دایره ای با حساسیت خوبی در تمام قطعه کار به وجود می آید. این نوع بازرسی را عموماً با استفاده از تجهیزات مخصوص آزمون، درحالی که قطعه کار در حالت افقی بین گیره های قابل تنظیم و در ارتباط با ذرات مغناطیسی
4
«تر» قرار دارد، انجام می دهند.
قطعات کوچک تا متوسط با بعد طولی غالب را می توان به آسانی با قرار دادن در درون پیچه در جهت طولی مغناطیده کرد. برای دستیابی به بهترین نتیجه، قطعه را باید در مرکز پیچه قرار داد. درعمل، این روش برای تعیین محل ترکهای عرضی در قطعاتی مانند محورها، میل لنگها ومیل بادامکها مفید است. ریختگیها یا قطعات آهنگری بزرگ را می توان با پیچیندن کابل نرمی به دور آنها در جهت طولی مغناطیده کرد.
برای بازرسی کامل قطعه پیچیده بزرگ، ممکن است لزوماً با قرار دادن پیچه در موقعیتهای مختلف ، این فرایند را چند بار تکرار کرد.
کابلهای نرم و با اتصالات تحریک کننده قلمی کاربرد گسترده ای در بازرسی قطعات ریختگی و آهنگری بزرگ دارند. اگر اتصالها را دو سر قطعه بزرگی قرار دهند، تمام قطعه مغناطیده می شود و بازرسی در زمان کوتاهی انجام می گیرد. اما در قطعه های بزرگ ممکن است به جریان بسیار قوی به شدت چند هزار آمپر برای رسیدن قطعه به درجه مغناطیدگی لازم برای آشکار سازی کامل نقصها نیاز باشد. این مورد با استفاده از تجهیزات برقی مقاوم و گران قیمت نیاز دارد. به جای آن،از اتصالات قلمی برای بازرسی سطح کوچکی از قطعه می توان استفاده کرد. این عمل را با قرار دان اتصالات به فاصله های نسبتاً نزدیک یکدیگر و تکرار آن در تمام سطح قطعه انجام می دهند. البته، زمان اجرای این نوع بازرسی در مقایسه با حالتی که تمام قطعه یکباره مغناطیده می شود، طولانی