دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله, پیشینه تحقیق, مبانی نظری, طرح توجیهی, پرسشنامه مدیریتی, پرسشنامه روانشناسی

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله, پیشینه تحقیق, مبانی نظری, طرح توجیهی, پرسشنامه مدیریتی, پرسشنامه روانشناسی

تحقیق بازده سرمایه گذاری در کشور

تحقیق-بازده-سرمایه-گذاری-در-کشور
تحقیق بازده سرمایه گذاری در کشور
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 27
حجم فایل: 27 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 27 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

40
‏بازده سرمایه گذاری در کشور‏۱۳۶۹-۷۸
‏امروزه در ایجاد یا توسعه فعالیتهای یک واحد صنعتی ، بازرگانی ‏یا مالی لازم است عوامل و امکانات پراکنده به نحوی جذب شوند تا درجهت تقویت آن واحد ‏مورداستفاده قرار گیرند. یکی از این عوامل سرمایه است که باید به شریان واحدهای ‏فعال تزریق شودتا امکانات لازم برای تداوم و توسعه آنها فراهم آید. باتوجه به اینکه ‏بازار سرمایه منبع تامین مالی بلندمدت به شمار می آید به سادگی می توان نتیجه گرفت ‏که نبود بازار سرمایه جامع و کارآمد و کمبود نهادهای مالی یکی از مهمترین مشکلات در ‏راه توسعه اقتصادی به ویژه بخش صنعت و معدن است .
‏معمولا سرمایه گذاری با هدف کسب نرخ ‏بازده موردانتظار اتخاذ می شوند وسرمایه گذاران به دنبال به حداقل رساندن انحراف ‏ناکارا از این نرخ هستند. از این رو بحث اصلی سرمایه گذار این است که مجموعه یا ‏سبدی از داراییهای قابل سرمایه گذاری رادرنظر بگیرد که ارزش فعلی سود خود را به ‏حداکثر برساند. تنوع سرمایه گذاریها به منظورکاهش و ریسک و افزایش بازدهی است . ‏زیرا اساسا تنوع ، باعث به وجود آوردن سرمایه گذاریهای کارا می گردد و تغییرات ‏بازدهی ها را حول بازده موردانتظار به حداقل می رساند. این تحلیل به ما نشان می دهد ‏که انگیزه های لازم برای علاقه مند کردن افراد به سرمایه گذاریهای خاص چگونه به ‏وجود می آید.
‏طی سالهای اخیر عدم تمایل به سرمایه ‏گذاری در بخش تولیدی یکی از مشکلات اصلی کشور بوده به طوری که باعث روند نزولی رشد ‏اقتصادی کشور طی سالهای ‏۱۳۷۵‏تا‏ ‏۱۳۷۸‏ شده و این نرخ از‏ ‏۸/۵‏درصد به ‏۴/۲‏ درصد رسیده ‏است . جدا از عدم امنیت سرمایه گذاری در کشور که یک متغیر بسیار مهم در جلب سرمایه ‏گذاریهاست ، پایین بودن نرخ بازده موردانتظار سرمایه گذاری در بخش تولیدی نسبت به ‏دیگر فرصتهای سرمایه گذاری نیز از عوامل مهم است که باعث گردیده تا افراد سرمایه ‏های خود را درکارهای غیرتولیدی سرمایه گذاری کنند.
‏برای روشن کردن مساله به بررسی روند ‏سرمایه گذاری در بازار ارز، سکه ، مسکن ،خودرو، بورس و سپرده های مدت دار طی ‏دوره‏ ‏۱۳۶۹-۱۳۷۸‏ خواهیم پرداخت . در این راستا با به دست آوردن شاخص قیمت هریک از
40
‏متغیرهای مذکور روند تغییرات وسودآوری را طی دوره موردنظر محاسبه خواهیم ‏کرد.
‏درخصوص بررسی بازار بورس ، از آنجایی که شاخص قیمت سهام (TEPIX) ‏و ‏دیگرشاخصهای خویشاوند آن مانند شاخص مالی و شاخص صنعت در اصل فقط برای سنجش سود ‏ناشی از تغییرات قیمت اوراق سهام طراحی شده و از نمایش روند بازده واقعی اوراق سهام ‏موجود در سبد شاخص یا از نمایان ساختن علت و ماهیت تغییرات قیمت ناتوان است ، به ‏همین دلیل معیار مناسبی برای سنجش بازدهی سرمایه گذاری نخواهدبود. از این رو برای ‏تحلیل تغییرات قیمت لازم است از معیارهای دیگری استفاده شود تا بتواند عوامل ‏تاثیرگذار بر روند قیمت سهام را در بورس نمایان سازد.
‏باتوجه به تاثیرپذیری چشمگیر تغییرات ‏قیمت از میزان سود نقدی تخصیص یافته به هر سهم درپی برگزاری مجامع عمومی سالانه ‏شرکتها شاخص جدید قیمت و بازده نقدی سهام (TEDPIX) ‏که توسط سازمان بورس از سال‏ ‏۱۳۷۷ ‏محاسبه گردیده و برای سنجش و جداسازی میزان تاثیر عامل مزبور طراحی شده است ، معیار ‏مناسبی برای ارزیابی است .
‏این شاخص طی سال ‏۱۳۷۷‏روند افزایش ‏ملایمی داشته به طوری که در این سال شاخص از 08/1653 واحد ابتدای سال به‏ ‏۸۸/۱۹۱۱ ‏واحد در اسفندماه‏ ‏۱۳۷۷‏ رسیده ،این روند افزایش در سال‏ ‏۱۳۷۸‏ بیشتر شده و به ‏۲۷/۳۲۶۶ ‏واحد رسیده و تا پایان تیرماه سال‏ ‏۱۳۷۹‏ نیز شاخص مزبور همچنان افزایش یافته و به ‏۶۱/۳۷۳۰ ‏واحد رسیده است .این شاخص بیانگر رشد بازدهی سرمایه گذاری بورس طی دو، سه ‏سال اخیر است اما ازآنجایی که بررسی ما معطوف به یک دوره بلندمدت 1369-1378 بوده و ‏این شاخص برای سالهای ‏۱۳۷۶-۱۳۶۹‏محاسبه نگردیده از این رو برای بررسی دقیق تر از ‏شاخص نسبت فعالیت استفاده می کنیم که از نسبت ارزش سهام مبادله شده به ارزش جاری ‏سهم به دست می آید و یکی از نسبتهای سنجش درجه فعالیت و توسعه یافتگی به شمار می ‏رود.متاسفانه این نسبت در بورس تهران در دوره مورد بررسی پایین بوده و از یک ‏روندکاهشی برخوردار است . همان طوری که مقدار این نسبت از‏ ‏۱۹‏ درصد سال‏ ‏۱۳۷۰‏ به ‏۷‏درصد در سال ‏۱۳۷۶‏کاهش یافته و در سال ‏۱۳۷۸‏با اندکی افزایش به‏۱۲‏رسیده است . البته
42
‏باید درنظر داشت طی این مدت سهام بعضی از شرکتهای پذیرفته شده دربورس از رشد قابل ‏توجهی برخوردار بوده است . به عنوان مثال طی سالهای ‏۱۳۷۲-۱۳۷۸‏بازده سرمایه گذاری ‏سهم شرکت ایران خودرو‏ ‏۲۲۰‏ درصد بوده که میانگین آن سالانه حدود‏ ‏۵/۳۱‏ درصد است . مع ‏هذا چنانچه فردی در شرکت مذکور سرمایه گذاری می کرد، از سود قابل توجهی بهره مند می ‏گردید.
‏در بررسی حاضر برای ارزیابی بازدهی ‏سرمایه گذاری وسائط نقلیه بهتر دیده شد. ازآنجایی که شاخص حمل ونقل ، ترکیبی از نرخ ‏عوارض اتوبانها، کرایه حمل ونقل و...است ، به بررسی قیمت خودرو داخلی (پیکان ) ‏پرداخته شود. باتوجه به عدم دسترسی کافی به اطلاعات قیمت پیکان به ناچار بررسی را ‏به دوره ‏۱۳۷۴-۱۳۷۸‏ معطوف کردیم .همان طوری که انتظار می رفت یکی از سودآورترین ‏کالاها طی سالهای اخیر در کشورخرید و فروش اتومبیل داخلی بوده است . به طوری که نرخ ‏بازدهی سرمایه گذاری طی این مدت به طور متوسط ‏۴/۳۳‏درصد است و با درنظرگرفتن این ‏موضوع که طی همین مدت نرخ متوسط تورم ‏۸/۲۵‏درصد بوده سودآوری و سرمایه گذاری در خرید ‏و فروش پیکان در دوره موردنظر بسیار مناسب و بالا بوده است .
‏شاخص فروش مسکن نیز طی دوره 1369-1378 ‏رشد قابل ملاحظه ای داشته به طوری که این شاخص از رقم 115 در سال 1370 به 394 در ‏سال 1375 به قیمت ثابت سال 1369 رسیده است . از سال 1373 این شاخص به دلیل اعمال ‏محدودیتهای ارزی ،رشد قابل توجهی داشته به طوری که طی سالهای 1373-75 بالاترین ‏سودآوری وبازدهی سرمایه گذاری معطوف به بخش مسکن بوده است . طی دوره 1374-78 نرخ ‏بازدهی سرمایه گذاری در فروش مسکن به طور متوسط 30 درصد است که با درنظرگرفتن نرخ ‏متوسط تورم 8/25 درصد سرمایه گذاری در بخش مسکن سودآور بوده است .
‏شاخص دیگری که به بررسی آن می پردازیم ‏، شاخص قیمت یک سه بهار آزادی (طرح قدیم ) در بازار است . این شاخص نیز طی سالهای 1369-78 ‏دارای نوسان بوده ،به طوری که این شاخص از رقم 98 واحد سال 1370 به 1/462 ‏در سال 1378 به قیمت ثابت سال 1369 رشد کرده است . اما باید توجه داشت این رشد در ‏دوره موردنظریکنواخت صعودی نبوده و طی سالهای 1375 و 1376 نسبت به سالهای قبل از
42
‏خودکاهش داشته است . نرخ بازدهی سرمایه گذاری در سکه طی دوره 1369-78 به طورمتوسط 22 ‏درصد و در دوره 1374-78 به طور متوسط 16 درصد بوده است .
‏شاخص نرخ ارز نیز در بازار آزاد در ‏دوره موردنظر دارای رشد صعودی بوده وشاخص از 3/121 سال 1370 ‏به قیمت ثابت سال 1369 ‏به 740 در سال 1378 رسیده است . طی این دوره شاخص فوق به طور متوسط 4/35 درصد رشد ‏داشته است درحالی که متوسط نرخ تورم درهمین مدت 7/25 درصد است . همچنین شاخص نرخ ‏ارز در دوره 1374-78 به طور متوسط 1/43 درصد رشد داشته که با توجه به متوسط نرخ ‏تورم 8/25 درصد بیانگر نرخ بازدهی سرمایه گذاری و سودآوری بسیار بالایی است .
‏در ‏بررسی حاضر بازدهی سرمایه گذاری دیگری که می توان درنظر قرار داد،سرمایه گذاری در ‏اوراق مشارکت و پس انداز است . باتوجه به اینکه نقدینگی در کشور طی سالهای 1369-78، 24 ‏درصد رشد داشته است ، اما نسبت اسکناس و مسکوک دردست اشخاص و سپرده ها طی سالهای ‏مذکور بین 45 تا 49 درصد در نوسان بوده که بیانگر عدم تمایل افراد به پس انداز است . ‏از دلایل مهم این عدم تمایل می توان به مقایسه نرخ تورم بانرخ بهره پس انداز و ‏اوراق مشارکت ، توسط افراد عنوان کرد، چرا که طی سالهای مذکورسپرده گذاشتن پول در ‏بانک منجر به کاهش ارزش واقعی پول می گردید.
‏با وجود اینکه شاخص تورم طی سالهای 1369-78 ‏عموما از شاخصهای ارز،مسکن ، خودرو و پس انداز بالاتر بوده ، اما بررسی فوق ‏نشان می دهد که در مقاطعی ازدوره مذکور نرخ سودآوری و بازده سرمایه گذاری در زمینه ‏های ارز، خودرو، مسکن بالاتراز نرخ تورم بوده و عملا باعث گردیده تا بازار سرمایه ‏که نقش اولیه آن تبدیل پس اندازهای افراد و واحدهای تجاری به سرمایه گذاری توسط ‏واحدهای اقتصادی است ،به بازاری ناکارآمد و غیرجامع تبدیل شود و بالطبع توسعه ‏اقتصادی را نیز با مشکل روبروسازد.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

تحقیق بازداشت موقت و حقوق شهروندی در اروپا 53ص

تحقیق-بازداشت-موقت-و-حقوق-شهروندی-در-اروپا-53ص
تحقیق بازداشت موقت و حقوق شهروندی در اروپا 53ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 56
حجم فایل: 45 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 56 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بازداشت موقت و حقوق شهروند‏ی‏ در اروپا (1)
‏قاله حاضر ترجمه ا‏ی‏ است از متون سر‏ی‏ مطالعات تقنین‏ی‏ تطبیق‏ی‏ سایت سنا‏ی‏ فرانسه[1] که در نوامبر 2004 تحت عنوان «بازداشت موقت و حقوق شهروند‏ی‏»‏[2] منتشر گردیده است.
‏پیش‏ درآمد
‏هشت‏ کشور اروپای‏ی‏ در این مطالعه مورد بررس‏ی‏ قرار گرفتند: فرانسه، آلمان، انگلستان و ولز، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و هلند. در هر یک از کشورها‏ی‏ فوق، نکات زیر مورد بررس‏ی‏ قرار گرفت:
‏- ضمانت ها‏ی‏ اجرای‏ی‏ شکل‏ی‏ (آئین دادرس‏ی‏) قانون‏ی‏ و قابل مطالبه در هنگام صدور قرار بازداشت موقت (ترافع‏ی‏ بودن دادرس‏ی‏،‏ ماهیت نهاد تصمیم گیرنده در مورد بازداشت موقت، حق اعتراض به متهم،...)؛
‏- مدت زمان اولیه قرار بازداشت موقت، امکانِ تمدید مدت بازداشت، و مقررات مربوط به بررس‏ی‏ صحت صدور قرار؛
‏- جبران خسارتها‏ی‏ ناش‏ی‏ از صدور قرار بازداشت موقت ناموجه؛
‏در‏ این مطالعه، موضوعات ویژه ا‏ی‏ همچون صغار و بیماران دارا‏ی‏ اختلالات روان‏ی‏ مورد بررس‏ی‏ قرار نگرفته اند. همچنین شرایط اساس‏ی‏ لازم الرعایه در مورد بازداشت موقت مذکور در کنوانسیونها‏ی‏ بین الملل‏ی‏،‏ نیز مورد بررس‏ی‏ واقع نشده اند.

‏مطالعه‏ نظام تقنین‏ی‏ این کشورها نشان داد که :
‏- در تمام کشورها‏ی‏ مورد مطالعه، تصمیم اولیه در مورد صدور قرار بازداشت موقت، طبق ضوابط و ضمانت اجراها‏ی‏ دادرس‏ی‏ کیفر‏ی‏ صورت م‏ی‏ پذیرد؛
‏- مدت زمان قانون‏ی‏ و بررس‏ی‏ صحت بازداشت نباید از حدود مشخص تجاوز کند؛
‏- حق مطالبه خسارات ناش‏ی‏ از بازداشت موقت ناموجه، به اشکال مختلف پذیرفته شده است.
‏(1) در تمام کشورها‏ی‏ مورد مطالعه، تصمیم اولیه در مورد صدور قرار بازداشت موقت، طبق ضوابط و ضمانت اجراها‏ی‏ دادرس‏ی‏ کیفر‏ی‏ صورت م‏ی‏ پذیرد:
‏(الف) با اتمام دادرس‏ی‏ ها‏ی‏ ترافع‏ی‏،‏ صدور قرار ابتدای‏ی‏ بازداشت موقت، م‏ی‏ بایست مستند و مستدل بوده، و هماهنگ با سایر اقدامات قضای‏ی‏ دیگر باشد؛
‏در‏ تمام کشورها‏ی‏ مورد مطالعه، متهمان م‏ی‏ بایست پس از توقیف و قبل از محاکمه، در مورد بازداشت موقت خود تفهیم اتهام گردند. قرار بازداشت موقت، که الزاماً باید مستند باشد، فقط در صورت‏ی‏ قابل صدور است که هیچ راه حل قضای‏ی‏ دیگر‏ی‏ ممکن نبوده باشد؛ چرا که قرار بازداشت م‏وقت،‏ همواره یک عنصر تبع‏ی‏ نسبت به آزاد‏ی‏ افراد تحت کنترل قضای‏ی‏ محسوب م‏ی‏ شود.
‏تبع‏ی‏ بودن بازداشت موقت، در هر کشور‏ی‏ متفاوت با سایرین، تعریف شده است. به این صورت که در «انگلستان و ولز»، اصل بر آزاد‏ی‏ متهم تا پیش از محاکمه است و بازداشت موقت، همواره یک استثناء بر این اصل است. همچنین، در «فرانسه»، «آلمان»، «دانمارک»، «اسپانیا» و «ایتالیا» بازداشت موقت تنها هنگام‏ی‏ قابل اعمال است، که سایر اقدامات قضای‏ی‏ قابلیت اجرا نداشته باشد. در مقابل، قانون «بلژیک» و قانون آئین دادرس‏ی‏ کیفر‏ی‏ «هلند»، به قاض‏ی‏ به طور کامل اجازه داده اند تا در هر زمان، در صورت صلاحدید، با رعایت برخ‏ی‏ شرایط، قرار بازداشت موقت صاد‏ر‏ نمایند.
‏(ب) برخ‏ی‏ از این کشورها، اصل تفکیک میان نهاد بازپرس‏ی‏ و نهاد صادرکننده قرار بازداشت موقت را رعایت نکرده اند، و نحوه اعتراض به این قرار نیز در هر کشور‏ی‏ متفاوت از دیگر‏ی‏ است‏.
‏«‏بلژیک‏»‏،‏ «اسپانیا»، و «هلند» قرار بازداشت موقت را به نهاد بازپرس‏ی‏ واگذار کرده اند. در این سه کشور، این قاض‏ی‏ تحقیق است که حق صدور قرار بازداشت موقت را دارد. به عکس، در «فرانسه»، «آلمان»، «انگلستان»، «دانمارک» و نیز «ایتالیا»، نهاد بازپرس‏ی‏ و نهاد صادر کننده ‏قرار‏ بازداشت موقت از هم تفکیک شده اند: بازپرس‏ی‏ توسط دادسرا و یا پلیس انجام م‏ی‏ شود، در حال‏ی‏ که قرار بازداشت موقت توسط قاض‏ی‏ نشسته صادر م‏ی‏ گردد.
‏حق‏ اعتراض به این قرار نیز در هر کشور‏ی‏ متفاوت از دیگر‏ی‏ است. به طور کل‏ی‏،‏ متهم حداقل دارا‏ی‏ یک حق اعتراض نسبت به تصمیم صادر شده در مورد بازداشت موقت اوست؛ چه به صورت تقاضا‏ی‏ تجدیدنظر، چه به صورت تقاضا‏ی‏ ابطال.
‏بلژیک‏ تنها کشور‏ی‏ است که در آن متهم حق واخواه‏ی‏ نسبت به قرار صادر شده را ندارد، لکن در مقابل از راه دیگر‏ی‏ از حدّت آن کاسته است. به این صورت که قرار بازداشت موقت اولیه، جز برا‏ی‏ پنج روز قابل صدور نیست.
‏(2) مدت زمان قانون‏ی‏ و بررس‏ی‏ صحت بازداشت نباید از حدود مشخص تجاوز کند:
‏به‏ طور کل‏ی‏ بازداشت موقت برا‏ی‏ یک مدت مشخص که توسط قانون تعیین شده است صورت م‏ی‏ پذیرد (پنج روز در بلژیک، یک ماه در دانمارک، شش ماه در آلمان،...). این مدت قابل تمدید است و تابع همان مقررات و شرایط مضیق‏ی‏ است که برا‏ی‏ صدور بار اول لازم است.
‏برخ‏ی‏ کشورها، همچون فرانسه، میزان این تمدیدها را به طور مطلق محدود کرده اند. «اسپانیا» و «ایتالیا» در این دسته اند؛ به این شکل که در این دو کشور، مدت بازداشت موقت، در هیچ حالت‏ی‏ نباید به ترتیب از چهار ماه و شش ماه تجاوز کند.
‏در‏ کشورها‏ی‏ دیگر نیز حد نهای‏ی‏ برا‏ی‏ مدت بازداشت تعیین شده است، لکن در برخ‏ی‏ موارد، استثنائات‏ی‏ اندیشیده شده است. انگلستان و هلند در این قسم قرار م‏ی‏ گیرند. در انگلستان، حد نهای‏ی‏ برا‏ی‏ بازداشت موقت متهم، شش ماه تعیین شده است، لکن دادستان م‏ی‏ تواند تقاضا‏ی‏ تمدید آنر‏ا‏ در شرایط کاملاً ویژه از دادگاه بنماید.
‏در‏ مقابل در آلمان، چنانچه خطر ارتکاب جرم وجود داشته باشد، هیچ محدودیت‏ی‏ پیش بین‏ی‏ نشده است. در غیر این صورت، محدودیت یکساله برا‏ی‏ بازداشت موقت پیش بین‏ی‏ شده است. در بلژیک نیز برا‏ی‏ بازداشت موقت، محدودیت نهای‏ی‏ تعیین نشده است. در این دو کشور، بررس
‏ی‏ صحت صدور قرار ‏بازداشت‏ موقت، جایگاه ویژه ا‏ی‏ دارند. در بلژیک این بررس‏ی‏،‏ با تقاضا‏ی‏ متهم بازداشت شده، به صورت ماهانه صورت م‏ی‏ پذیرد. در آلمان نیز، متهم م‏ی‏ تواند در هر زمان تقاضا‏ی‏ رسیدگ‏ی‏ به وضعیت بازداشت خود بنماید. این نظارت که به صورت رسیدگ‏ی‏ کتب‏ی‏ صورت م‏ی‏ گیرد، م‏ی‏ تواند هر د‏و‏ ماه، به صورت شفاه‏ی‏ و ترافع‏ی‏ انجام شود.
‏در‏ دانمارک، مدت زمان بازداشت موقت م‏ی‏ بایست، در «کوتاهترین زمان ممکن» باشد. با این وجود، هیچ محدودیت‏ی‏ برا‏ی‏ مجموع مدت بازداشت و نیز امکان بررس‏ی‏ صحت و لزوم بازداشت موقت وجود ندارد.
‏(3) حق مطالبه خسارات ناش‏ی‏ از بازداشت موقت ناموجه، به اشکال مختلف پذیرفته شده است:
‏(الف) جبران خسارات ناش‏ی‏ از بازداشت موقت غیر موجه، در کشورها‏ی‏ فرانسه، آلمان، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و هلند پیش بین‏ی‏ شده است.
‏در‏ این هفت کشور، متهمان‏ی‏ که در نهایت «محکوم» نشده اند، م‏ی‏ توانند مطالبه جبران خسارات وارده را بنمایند؛ مشروط بر اینکه هیچ نقش‏ی‏ در بازداشت خود، همچون به اشتباه انداختن ماموران تحقیق، نداشته باشند.
‏روشها‏ی‏ مطالبه این خسارات در این کشورها متفاوت است: در بلژیک، اسپانیا و دانمارک، این درخواست م‏ی‏ بایست به تأیید وزیر دادگستر‏ی‏؛‏ در هلند، به تأیید دادگاه ویژه این امور؛ و در ایتالیا و فرانسه به تایید دادگاه تجدیدنظر برسد. در آلمان، دادگاه نسبت به اصل درخواست ر‏سیدگ‏ی‏ کرده و تعیین میزان مبلغ آن بر عهده وزارت دادگستر‏ی‏ است.
‏در‏ انگلستان، به عکس کشورها‏ی‏ دیگر، هیچ مقررات‏ی‏ برا‏ی‏ جبران خسارات ناش‏ی‏ از بازداشت موقت غیرموجه وجود ندارد. با این وجود، بر اساس دستور مجلس عوام در سال 1985، وزیر کشور وقت موظف شد تا در شرایط بسیار ویژه ا‏ی‏،‏ چنانچه بازداشت موقت به شکل بسیار ناموجه علیه متهم صو‏رت‏ گرفت، پس از درخواست متهم، نسبت به جبران خسارتها اقدام شود. در عمل، بدلیل سخت بودن شرایط، بندرت چنین حکم

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

تحقیق بازاریابی در ورزش بانوان و چالش ها

تحقیق-بازاریابی-در-ورزش-بانوان-و-چالش-ها
تحقیق بازاریابی در ورزش بانوان و چالش ها
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 36
حجم فایل: 33 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 36 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بازاریابی در ورزش بانوان و چالش ها ‏
Seyedamir.hosseini@gmail.com 1 www.sportculture.ir
‏بازاریابی در ورزش بانوان و چالش ها
‏بازاریابی در ورزش بانوان و چالش ها ‏
Seyedamir.hosseini@gmail.com 1 www.sportculture.ir
‏بازاریابی در ورزش بانوان و چالش ها
‏بازاریابی در ورزش بانوان و چالش ها ‏
Seyedamir.hosseini@gmail.com 3 www.sportculture.ir
‏عنوان مقاله : بازاریابی در ورزش بانوان و چالش ها
‏سیدامیرحسینی: رییس آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک و
‏مسئول بازاریابی IWAS‏(فدراسیون بین المللی ورزش معلولین با ویلچر و قطع عضوی ها)
‏چکیدة مقاله:
‏با شکل گیری بازیهای المپیک نوین فرصت های مناسبی برای پرداختن به ورزش های مدرن برای بانوان ایجاد شد. توسعه و گسترش سازمانهای ورزشی بین المللی ضرورت ایجاد جاذبه و فرصت برای پرداختن بانوان را امری ملموس و ضروری ساخت. منشور بین المللی المپیک تأکید ویژه به ایجاد فرصت های مناسب ورزشی برای خانمها و آقایان دارد.
‏ورزش می تواند وسیله ای مؤثر برای قدرت بخشیدن به دختران و زنانی باشد که به دلیل جنسیتشان در فرهنگهای مختلف از مشارکت و لذت بردن از ثمرات جسمانی، روانی و اجتماعی ناشی از ورزش محروم شده اند. بی شک برای توسعه و گسترش ورزش بانوان نیاز به منابع مالی می باشد.
‏یکی از مهمترین مهارتهای مدیران ورزشی شناسایی منابعی است که به حل مشکلات ورزش کمک می کند. این منابع شامل منابع انسانی و منابع مالی، منابع لوازم کار،‌ منابع تسهیلاتی می باشد. هر سازمان ورزشـی برای پیشبرد برنامه ها و پروژه های خودنیاز به حمایت مالی دارد؛ بخش مهم این منابع از محل منابع دولتی تأمین می گردد. درآمدهای دیگری نیز از سوی سازمان های بین المللی و درآمدهای بازاریابی،‌ حق عضویت ها، اعانات، قابل حصول است. در این مقاله به طور خلاصه مباحث اصلی تأثیرگذار بر بازاریابی را مورد بحث قرارمی دهیم.
‏بازاریابی در ورزش بانوان و چالش ها ‏
Seyedamir.hosseini@gmail.com 3 www.sportculture.ir
‏بازاریاب‌ها برنامه‌هایی را در عرصه ورزش طراحی می‌کنند که بتوانند در مخاطبانشان اثر بگذارند و تعامل دو جانبه را برقرار کنند. از دیدگاه اجتماعی، بازاریابی ابزاری است که به وسیله افراد و گروه‌ها و از طریق تولید، عرضه و مبادله محصولات و خدمات ارزشمند می‌توان به آن چه که مورد نظر است دست پیدا کرد. باید برای ارایه تصویری دقیق و مطلوب در اذهان اقداماتی که واکنش مطلوبی را از طرف مخاطبان دارد، مورد هدف قرار داد.
‏در بازاریابی ورزشی هم برخی صاحب نظران برای دستیابی به هدف‌ها مواردی مثل محصول، مکان، قیمت، ترویج و تبلیغات را مطرح می‌کنند که باید مورد توجه قرار بگیرند. کسانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند باید سیستم‌های ارتباطی هدف بخش را حتما مورد توجه قرار دهند تا مدیریت بازاریابی برای دستیابی به هدف بهترین راه حل را مورد استفاده قرار دهند. نبود مدیریت علمی، یکی از ضعف‌های بازاریابی در ایران است. بخش بازاریابی ضعیف که علت آن نبود مدیریت علمی و نداشتن تعامل جهانی و منطقه‌ای است. اسپانسرها با دریافت برنامه مدون و تقویم منظم ورزشی از سوی فدراسیون‌ها می‌توانند اقدامات خود را گسترش دهند. کار علمی و دید علمی مساله بسیار مهمی است که در دنیای امروز ورزش باید به آن توجه کرد.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

تحقیق بازخوانی اومانیسم

تحقیق-بازخوانی-اومانیسم
تحقیق بازخوانی اومانیسم
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 22
حجم فایل: 160 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏بازخوانی‏ ‏اومانیسم
‏بازخوانی‏ ‏اومانیسم
‏فراماسونری‏ ‏،‏ ‏کابالا‏ ‏،‏ ‏اومانیسم
‏اشاره :
‏بیشتر‏ ‏افراد‏ ‏نظر‏ ‏مثبتی‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ « ‏اومانیسم‏ » ‏یا‏ ‏بشرانگاری‏ ‏دارند‏. ‏این‏ ‏انگاره‏ ‏مفاهیمی‏ ‏چون‏ ‏نوع‌دوستی،‏ ‏صلح‏ ‏و‏ ‏برادری‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏ذهن‏ ‏بسیاری‏ ‏متبادر‏ ‏می‌کند‏. ‏اما‏ ‏معنای‏ ‏فلسفی‏ ‏اومانیسم‏ ‏فراتر‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏است.
‏اومانیسم‏ ‏طرز‏ ‏تفکری‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏مفاهیم‏ ‏بشری‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏مرکز‏ ‏توجه‏ ‏و‏ ‏تنها‏ ‏هدف‏ ‏خود‏ ‏قرار‏ ‏می‌دهد‏. ‏به‏ ‏عبارت‏ ‏دیگر‏ ‏بشر‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏رویگردانی‏ ‏از‏ ‏خالق‏ ‏خویش‏ ‏و‏ ‏اهمیت‏ ‏دادن‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏وجودی‏ ‏و‏
‏هویتی‏ ‏فرا‏ ‏می‌خواند‏. ‏لغت‏ ‏اومانیسم‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏یک‏ ‏فرهنگ‏ ‏لغت‏ ‏ساده‏ ‏چنین‏ ‏می‌یابید‏: « ‏نظام‏ ‏فکری‏ ‏مبتنی‏ ‏بر‏ ‏ارزش‌ها،‏ ‏خصایص‏ ‏و‏ ‏اخلاقیاتی‏ ‏که‏ ‏پنداشته‏ ‏می‌شود‏ ‏فارق‏ ‏از‏ ‏هر‏ ‏گونه‏ ‏قدرت‏ ‏ماوراء‏ ‏الطبیعی،‏ ‏درون‏ ‏انسان‏ ‏وجود‏ ‏داشته‏ ‏باشند‏.»1
‏روشن‌ترین‏ ‏تعریف‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏اومانیسم‏ ‏حامیان‏ ‏آن‏ ‏ارائه‏ ‏داده‌اند‏. «‏کرلیس‏ ‏لامنت‏»‏ ‏از‏ ‏سخن‌پردازان‏ ‏برجسته‏ ‏اومانیسم‏ ‏می‌باشد‏. ‏وی‏ ‏در‏ ‏کتاب‏ ‏فلسفه‏ ‏اومانیسم‏ ‏می‌نویسد:
[‏به‏ ‏طور‏ ‏خلاصه‏] ‏اومانیسم‏ ‏معتقد‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏طبیعت‏ ‏سراسر‏ ‏از‏ ‏حقیقت‏ ‏ساخته‏ ‏شده،‏ ‏که‏ ‏ماده‏ ‏و‏ ‏انرژی‏ ‏اساس‏ ‏جهان‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏ماوراء‏ ‏الطبیعه‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏. ‏غیرواقعی‏ ‏بودن‏ ‏ماوراء‏ ‏الطبیعه‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏معناست‏ ‏که‏ ‏اولاً‏ ‏در‏ ‏سطح‏ ‏بشری،‏ ‏انسان‌ها‏ ‏دارای‏ ‏روح‏ ‏غیرمادی‏ ‏و‏ ‏جاودان‏ ‏نیستند،‏ ‏و‏ ‏ثانیاً‏ ‏در‏ ‏سطح‏ ‏جهانی،‏ ‏عالم‏ ‏صاحب‏ ‏خدای‏ ‏غیرمادی‏ ‏و‏ ‏فناناپذیر‏ ‏نیست‏.2
‏چنانچه‏ ‏مشاهده‏ ‏می‌کنیم‏ ‏اومانیسم‏ ‏با‏ ‏الحاد‏ ‏برابر‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏اومانیست‌ها‏ ‏خود‏ ‏این‏ ‏حقیقت‏ ‏را‏ ‏پذیرفته‌اند‏. ‏در‏ ‏قرن‏ ‏گذشته،‏ ‏دو‏ ‏اعلامیه‏ ‏توسط‏ ‏این‏ ‏گروه‏ ‏منتشر‏ ‏شد‏. ‏اولین‏ ‏آن‏ ‏در‏ ‏سال‏ 1933 ‏که‏ ‏به‏ ‏امضای‏ ‏مهم‌ترین‏ ‏شخصیت‌های‏ ‏آن‏ ‏دوره‏ ‏رسید‏ ‏و‏ ‏دومی‏ ‏چهل‏ ‏سال‏ ‏بعد‏ ‏در‏ 1973 ‏که‏ ‏علاوه‏ ‏بر‏ ‏تأیید‏ ‏اولین‏ ‏بیانیه‏ ‏به‏ ‏پیشرفت‌های‏ ‏صورت‏ ‏گرفته‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏مدت‏ ‏زمان‏ ‏اشاره‏ ‏داشت‏. ‏هزاران‏ ‏نفر‏ ‏از‏ ‏متفکران،‏ ‏دانشمندان،‏ ‏نویسندگان‏ ‏و‏ ‏اعضای‏ ‏رسانه‏ ‏بیانیه‏ ‏دوم‏ ‏را‏ ‏امضا‏ ‏نمودند‏. ‏این‏ ‏بیانیه‏ ‏مورد‏ ‏حمایت‏ «‏انجمن‏ ‏اومانیسم‏ ‏آمریکا‏»‏ ‏که‏ ‏بسیار‏ ‏فعال‏ ‏می‌باشد‏ ‏قرار‏ ‏دارد.
‏با‏ ‏بررسی‏ ‏بیانیه‌ها‏ ‏به‏ ‏نکات‏ ‏اساسی‏ ‏برمی‌خوریم؛‏ ‏از‏ ‏جمله‏ ‏عقاید‏ ‏الحادی‏ ‏مبنی‏ ‏بر‏ ‏اینکه‏ ‏جهان‏ ‏و‏ ‏انسان‏ ‏خلق‏ ‏نشده‌اند‏ ‏و‏ ‏مستقلاً‏ ‏به‏ ‏وجود‏ ‏آمده‌اند؛‏ ‏انسان‌ها‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏هیچ‏ ‏قدرتی‏ ‏غیر‏ ‏از‏ ‏خود‏ ‏مسئولیتی‏ ‏ندارند؛‏ ‏و‏ ‏عقیده‏ ‏به‏ ‏خداوند‏ ‏موجب‏ ‏عدم‏ ‏پیشرفت‏ ‏افراد‏ ‏و‏ ‏جوامع‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏نمونه‏ ‏به‏ ‏شش‏ ‏ماده‏ ‏اول‏ ‏اولین‏ ‏بیانیه‏ ‏توجه‏ ‏کنید:
‏اول‏: ‏اومانیست‌های‏ ‏مذهبی‏ ‏جهان‏ ‏را‏ ‏وجودی‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏می‌پندارند‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏آفرینش‏ ‏ایمان‏ ‏ندارند.
‏دوم‏: ‏اومانیسم‏ ‏معتقد‏ ‏است‏ ‏انسان‏ ‏جزئی‏ ‏از‏ ‏طبیعت‏ ‏می‌باشد‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نتیجة‏ ‏فرایندی‏ ‏ممتد‏ ‏پدیدار‏ ‏شده‏ ‏است.
‏سوم‏: ‏اومانیست‌ها‏ ‏با‏ ‏داشتن‏ ‏عقیده‏ ‏زیستی‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏حیات‏, ‏دوگانگی‏ ‏ذهن‏ ‏و‏ ‏جسم‏ ‏را‏ ‏رد‏ ‏می‌کنند.
‏چهارم‏: ‏اومانیسم‏ ‏معتقد‏ ‏است‏ ‏تمدن‏ ‏و‏ ‏فرهنگ‏ ‏مذهبی‏ ‏بشر‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏واضح‏ ‏در‏ ‏علوم‏ ‏انسان‌شناسی‏ ‏تاریخ‏ ‏ترسیم‏ ‏گردیده‌اند‏ ‏محصول‏ ‏تدریجی‏ ‏کنش‏ ‏و‏ ‏واکنش‌های‏ ‏انسان‏ ‏با‏ ‏محیط‏ ‏طبیعی‏ ‏و‏ ‏میراث‏ ‏اجتماعی‏ ‏او‏ ‏بوده‌اند‏. ‏فردی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏محیط‏ ‏فرهنگی‏ ‏خاصی‏ ‏متولد‏ ‏می‌شود‏ ‏تا‏ ‏حدود‏ ‏بسیاری‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏الگو‏ ‏می‌پذیرد.
‏پنجم‏: ‏اومانیسم‏ ‏ادعا‏ ‏می‌کند‏ ‏آنچه‏ ‏توسط‏ ‏دانشمندان‏ ‏نو‏?‏ن‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏ماهیت‏ ‏جهان‏ ‏ترسیم‏ ‏شده‏ ‏هرگونه‏ ‏ضمانت‏ ‏ماوراء‏ ‏الطبیعی‏ ‏بودن‏ ‏ارزش‌های‏ ‏انسانی‏ ‏را‏ ‏غیرقابل‏ ‏قبول‏ ‏می‌کند... .
‏ششم‏: ‏ما‏ ‏مجاب‏ ‏شده‌ایم‏ ‏که‏ ‏جهان،‏ ‏اعصار‏ ‏توحید،‏ ‏خداپرستی،‏ ‏مدرنیسم‏ ‏و‏ ‏انواع‏ ‏اندیشه‌های‏ ‏جدید‏ ‏را‏ ‏پشت‏ ‏سرگذارده‏ ‏و‏ ‏می‌گذارد‏.3
‏در‏ ‏موارد‏ ‏بالا‏ ‏تجلی‏ ‏فلسفه‏ ‏مشترکی‏ ‏که‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏نام‌هایی‏ ‏چون‏ ‏ماتریالیسم،‏ ‏داروینیسم‏ ‏و‏ ‏الحاد‏ ‏آشکار‏ ‏می‌سازد‏ ‏مشهود‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏ماده‏ ‏اول‏ ‏اصول‏ ‏مادی‌گرا‏ ‏درباره‏ ‏وجود‏ ‏ابدی‏ ‏جهان‏ ‏مطرح‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏ماده‏ ‏دوم،‏ ‏چنانچه‏ ‏نظریه‏ ‏تکامل‏ ‏مطرح‏ ‏می‌کند،‏ ‏مخلوق‏ ‏نبودن‏ ‏بشر‏ ‏را‏ ‏بیان‏ ‏می‌کند‏. ‏ماده‏ ‏سوم‏ ‏با‏ ‏انکار‏ ‏وجود‏ ‏روح‏ ‏مدعی‏ ‏است‏ ‏انسان‌ها‏ ‏فقط‏ ‏از‏ ‏ماده‏ ‏ساخته‏ ‏شده‌اند‏. ‏ماده‏ ‏چهارم‏ ‏به‏ ‏تکامل‏ ‏فرهنگی‏ ‏اشاره‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏منکر‏ ‏طبیعت‏ ‏الهی‏ ‏انسان‏ ‏است‏ (‏طبیعت‏ ‏خاصی‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏آفرینش‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏عطا‏ ‏شده‏ ‏است‏.) ‏ماده‏ ‏پنجم‏ ‏قدرت‏ ‏و‏ ‏حاکمیت‏ ‏خداوند‏ ‏بر‏ ‏عالم‏ ‏و‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏انکار‏ ‏می‌کند‏ ‏و‏ ‏ماده‏ ‏ششم‏ ‏ادعا‏ ‏می‌کند‏ ‏زمان‏ ‏آن‏ ‏فرا‏ ‏رسیده‏ ‏که‏ ‏توحید‏ ‏را‏ ‏انکار‏ ‏کنیم.
‏اشاره‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏این‏ ‏ادعاها‏ ‏عقاید‏ ‏متداول‏ ‏کسانی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏مذهب‏ ‏حقیقی‏ ‏دشمنی‏ ‏دارند‏. ‏دلیل‏ ‏این‏ ‏سخن‏ ‏این‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏اومانیسم‏ ‏پایه‏ ‏اصلی‏ ‏تمایلات‏ ‏ضدمذهبی‏ ‏است‏. ‏زیرا‏ ‏اومانیسم‏ ‏تجلی‏ ‏این‏ ‏تفکر‏ ‏می‌باشد‏ ‏که‏: «‏انسان‏ ‏گمان‏ ‏می‌کند‏ ‏بدون‏ ‏آزمون‏ ‏و‏ ‏مکافات‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏واگذارده‏ ‏می‌شود‏.» ‏این‏ ‏طرز‏ ‏تفکر‏ ‏در‏ ‏طول

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

تحقیق بازتاب موسیقی در ادب فارسی 34 ص

تحقیق-بازتاب-موسیقی-در-ادب-فارسی-34-ص
تحقیق بازتاب موسیقی در ادب فارسی 34 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 37
حجم فایل: 35 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 37 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏ مقدمه:
‏بازتاب موسیقی در ادب فارسی
‏الف) رابطه ی ادبیات و موسیقی
‏درخشش علوم و صنایع ایران، در دوره ی ساسانی بود. هنر موسیقی نیز در اثر تشویق شاهان رونقی به سزا یافت. در دوره ی اردشیر موسیقی دانان طبقه ی جداگانه ای را تشکیل داده و به مقام ویژه ای نایل شده بودند.
‏در دوره ی خسرو پرویز موسیقی پیش رفت بسیار کرد. از نوشته های شاهنامه فردوسی و خسرو شیرین نظامی برمی آید که «باربد» بزرگ ترین موسیقی دان این زمان بوده است. (وی را مبتکر ‏۳‏٦‏۰‏ لحن موسیقی می دانند) از دیگر موسیقی دانان این دوره می توان «نکیسا»، «بامشاد» ، «رامتین» و «آزادوار چنگی» را نام برد. در دوره ی ساسانی ‏۷۲‏ نغمه از نغمه های موسیقی رواج داشته است. از آن جمله : پالیزبان ، سبزه، باغ سیاوشان، راه گل ، شادباد، تخت درویش، گنج سوخته، دل انگیزان، تخت طاقدیس ، چکاوک، خسروانی، نوروز، جامه دران، نهفت ، گلزار، در غم، گل نوش و زیرافکن که هنوز برخی از این اصطلاح ها در موسیقی امروز ما رایج است.
‏این نغمه ها از سده ی چهارم به بعد بیش تر می شود. در زمان ساسانیان برای اوستا، کتاب مقدس زردشتیان تفسیری به نام «زند» نوشتند و آن را هنگام مناجات با لحن موسیقی خواندند. شاید بتوان گفت نخستین ارتباط شعر و موسیقی ما از همین جا سرچشمه گرفته باشد. چنان چه حافظ آن را مطلع یکی از غزل های معروف خود قرار داده است:
‏بلبل ز شاخ سرو به گلبانگ پهلوی / می خواند دوش درس مقامات معنوی
و فرخی می گوید :
‏زند و اف زند خوان چو عاشق هجر آزمای / دوش بر گلبن همی تا روز ناله ی زار کرد
‏ریشه شناسی واژه ی شعر:
‏اصل کلمه ی شعر عربی نیست، بلکه معرب است از «شیر» عبری به معنی سرود و آواز، و مصدر آن در عربی «شور» است. پس شعر به جای سرود و شور به معنی سرودن است. از همین جا می توان رابطه ی میان ادبیات و موسیقی را دریافت. برخی از شاعران گذشته مانند رودکی و فرخی سیستانی شعرهای خود را در مجالس بزرگان و پادشاهان
‏2
‏–‏ اگر صدای خوش داشتند و یا چنگ نیکو می نواختند ‏–‏ با آواز و نوای ساز عرضه می کردند و اگر خود ِ شاعر از این دو هنر مایه ای نداشت، شخص دیگری را مأمور انجام این کار می کرد. این گونه افراد را «راوی» یا «راویه» می نامیدند و هنگامی که عرب می گوید: « انشدُ فلانً شعرن» برابر فارسی آن یعنی: «فلانی قصیده ای سرود و به آواز خواند».
‏در زبان فارسی رباعی را «ترانه» می گفتند. همچنین نام هایی مانند «خسروانی» ، اورامن، لاسکوی و پهلوی از دوره ی پیش از اسلام به جا مانده که برخی از آن ها در دوره ی اسلامی نیز معمول بوده است. بنا بر نظر استاد جلال الدین همایی در حاشیه ای بر دیوان عثمان مختاری که در مورد غزل نوشته است، وی بدین نتیجه رسیده است که غزلیات مختاری دارای شعرهای دارای لحن موسیقی و از جنس «قول» و «غزل» دوره ی نخست است. این نوع غزل را «قول» می نامیدند و اصطلاح «قوال» به غزل خوان اطلاق می شده است. شعر رودکی «بوی جوی مرلیان آید همی/ یاد یار مهربان آید همی» غزلی است که بنا بر روایت چهار مقاله ی نظامی عروضی رودکی همراه با چنگ آن را در پرده ی عشاق نواخت.
‏هر هنرمند آهنگساز برای تلفیق «عروض» در شعر و «ضرب و ریتم» در موسیقی ممکن است به دو شیوه عمل کند:
‏۱ ‏–‏ارتباط حسی میان شعر و آهنگ متناسب با آن را به کمک قاعده و فرمول صوری عملی کند.
‏۲ ‏– ‏ ‏بدون محاسبه و فرمول و قاعده ای رابطه ی عروض و دستگاه موسیقی را درک کند که در اصطلاح به آن ادراک شهودی می گویند.
‏ب ‏–‏ برخی شاعران سرود گوی و آشنا به موسیقی
‏رابطه ی موسیقی با کلام، سابقه ای دراز و کهن دارد و آن از زمانی آغاز شده است که بشر به تأثیر موسیقی در روان آدمی پی برده است.
‏3
‏پیامبران نخستین بیش ترین بهره را از این رهگذر برده اند. داوود پیامبر با صدای خوش خود اندیشه های مذهبی را در ضمیر پی روان خود قرار می داد و یا سروده های زردشت و مانی و مزدک نمونه های روشنی از پیوند موسیقی با کلام است. ابوخمص سغدی نخستین شاعر پارسی گو نیز با موسیقی الفت داشته و اختراع ِ سازی به نام «شهرود» را به او نسبت می دهند.
‏شاعران ناآشنا با موسیقی برای خود راوی برمی گزیده اند. اکنون به معرفی سه تن از شاعران سرودگو و آشنا به موسیقی فارسی می پردازیم :
‏۱‏–‏ ‏رودکی سمرقندی
‏ابوعبدالله رودکی، درگذشته در ‏۳۲۹‏هـ - ملقب به «استاد شاعران جهان»
وی نخستین بار شعر فارسی را در موضوع های گوناگون مانند داستان، مدح، وعظ و رثا به کار برد.
‏حافظه ای نیرومند داشت و می گویند هشت ساله بود که قرآن را از بر کرد و به شاعری پرداخت.
‏آشنایی با انواع خواندن های قرآن او را به موسیقی علاقمند ساخت. نوشته اند او آوازی خوش داشت . وی در دوره ی نصربن احمد پادشاه بخارا می زیسته و نصربن احمد شیفته ی ذوق و قریحه ی هوش او شد. از جمله هنگامی که نصربن احمد سامانی در سفر خود میل بازگشت به بخارا را نداشت، درباریان به رودکی متوسل شدند و از او خواستند تا امیر را به عزیمت به بخارا برانگیزد.‏ ‏رودکی شعری سرود و صبحگاه نزد امیر آمد و چنگ برگرفت و با آواز خوش آن را خواند :
‏بوی جوی مولیان آید همی / ‏ ‏یاد یار مهربان آید همی
‏ریگ آموی و درشتی های او / ‏ ‏زیر پای پرنیان آید همی ...
‏میر سرو است و بخارا بوستان / سر و سوی بوستان آید همی
‏4
‏امیراحمد آن چنان تحت تأثیر قرار گرفت که از تخت پایین آمد و بی کفش پای بر رکاب اسب نهاد و روی به بخارا نهاد.
‏۲‏–‏ ‏منوچهری دامغانی
‏منوچهری را شاعر طبیعت نامیده اند و دیوان وی شاهد این مدعاست. آگاهی او از موسیقی در شعرهای وی کاملن روشن است. آوای مرغان شاعر را به یاد آهنگ ها و نغمه های خنیاگران می اندازد.
‏حضور اصطلاح های موسیقی در دیوان منوچهری گویای این نکته است که منوچهری با موسیقی دوره ی خود مأنوس بوده است، از جمله نغمه های راست، چکاوک، عشاق، نغمه، نوا را شنیده، به خاطر سپرده و در شعر خود به کار برده است. وی از جمله در توصیف چنگ می گوید :
‏بینی آن ترکی که او چون بر زند بر چنگ، چنگ / از دل ابدال بگریزد به صد فرسنگ، سنگ‏ ‏و در توصیف بربط گوید :
‏بربط تو چو یکی کود کلی محتشم است / سرما زان سبب آن جاست که او را قدم است
‏سبک منوچهری :
‏گذشته از آشنایی با موسیقی زمان خود، احساس وزن و ذوق گزینش واژه های گوش نواز با ذات منوچهری عجین بوده است. گرینش وزن های گوناگون و ابداع وزن و بحر تازه در شعر فارسی نشانه ی ذوق وزن شناسی وی است. ابداع قالب مسمط را به منوچهری نسبت می دهند.
‏منوچهری با گزینش دقیق و دل نشین حرف ها و واژه ها در مجموعه ی یک بیت، فضایی مناسب برای موضوع های خود پدید می آورد و همگی را به شگفت وا می دارد.
‏۳ ‏–‏ ‏حافظ
‏شمس الدین محمد معروف به حافظ در حدود ‏۷۲‏٦ هـ - در شیراز زاده شد و در سال ‏۷۹۲ ‏–‏۷۹۱‏هـ - درگذشت.گرینش تخلص «حافظ» دو دلیل دارد:

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.