لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 28 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
موضوع :
بررسی ونقش شورای اسلامی در بشرواهداف
فهرست
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت وضرورت
اهداف تحقیق
تعاریف عملیاتی
شورا مظهر جامعه چند صدایی دیالوگ
بررسی ویژگیها در دوره اول شورا
فراوان شغل اعضاء شورای اسلامی
قوانین مربوط به شورای اسلامی شهر وروستا
امور داخلی وتشکیلات شورای اسلامی
امور مالی
تقدیم به :
او که علیم است وحکیم ، سمیع وبصیر رحیم است وکریم
نور است ونور ما وآنچه هست از اوست
به پیشگاه حضرت بقیه الله روحی وارواح العالمین اتراب مقدمه الغداء
که جهان در انتظار عدالت اوست .
چکیده
شورا باید همه جا باشد . امام خمینی ( ره )
شورا یکی از ارکان تقویت مدیریت است ولازمه تحقق اهداف است . وقرآن کریم به طور صریح مدیران را مکلف می کند که در اموری که نیاز مبرم به تحقیق دارد از افکار واندیشه های تابناک انسانها بهره مند شوند تا ضریب اطمینان جهت دستیابی به اهداف تسسهیل گردد .
وشورا اسلامی موجب تحکیم وتعمیق ارزشها می شود . وزمینه ساز برای آموزش وارتقای سطح فرهنگی است . وتوسعه وتقویت فعالیت گروهها وسازمانها در گرو شورا ومشارکت است .
وشورا موجب بسط مسئولیت پذیری وتقویت تصمیم سازی وتصمیم گیری جهت دست یابی به اهداف عالیه مدیریت به شمار می رود .
ودر نهایت رسالت شورائیان با همیاری مدیران ایجاد محیط فرهنگی وانسانهای یا فرهنگ است . بهبود کیفیت ، بهره وری روحیه وانگیزش در مدیریت مشارکتی است .
مقدمه
مشورت ادراک وهوشیاری دهد عقلها را عقلها یاری دهد
امر شاورهم برای آن بود کز تشاور سهووکثر کمتر شود
عقل را باعقل دیگر یار کن امر شوری بینهم را کار کن
عقل با عقل دگر عقلا شود نور افزون گشت ره پیدا شود
انقلاب اسلامی در ایران با استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی وبر خورداری از دو پشتوانه عظیم اسلامیّت وجمهوریّت وبا تکیه بر آیات نورانی قرآن کریم وسیره ی پیامبر عظیم الشان اسلام ( ص ) وائمه معصومین علیه السلام واندیشه های جاویدان امام خمینی ( ره ) ومقام معظم رهبری ، شورا ومشارکت مردم را لازمه ی توفیق واستمرار هدف های والای خود می داند ودر راستای اصول چهار گانه تحویلات مدیریتی برنامه های دولت یعنی تمرکز زدایی ، جلب مشارکت ، واگذاری اختیارات ، انعطاف پذیری در برنامه ها واجرا ، موجب پیشرفت امور ودست یابی به اهداف عالیه خواهد بود .
انگیزه ی نیرومندی که مردم را با سمت شورای جلب می نماید این است که ذاتاً می خواهند بدانند ، از این رو بعد کنجکاوگر روحش او را به پرسش وا می دارد . توجه به مشورت در کارها آن چنان اثرات اجتماعی داشته است که در دو انقلاب یکصد ساله اخیر کشور ما یعنی انقلاب مشروطیت وانقلاب اسلامی ایران مضومن این دو آیه به عنوان مظهری از خواست واراده ملت در برابر استبداد وخود کامگی وحکومت مطلقه تجلی یافته است . در تالار مجلس شورای ملی سابق آیه « وشاورهم فی الامر » در برابر دیدگان نمایندگان قرار داشت واصل هفتم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با استناد به این دو آیه ، شوراها اعم از مجلس شورای اسلامی تا شورای شهر وروستا ونظایر آنها را از ارکان تصمیم گیری واداره امور کشور می شناسد .
اصل هفتم : طبق دستور قرآن کریم « وامرهم شورای بینهم » وشاور هم فی الا مر شوراها ، مجلس شورای استان شهرستان ، شهر ، محل یا بخش روستا ونظایر اینها از ارکان تصمیم سازی وتصمیم گیری جهت اداره امور کشور هستند .در تاریخ اسلام به ثبت رسیده است که پیغمبر اکرم ( ص ) هرگز به روش مستبدان رفتار نمی کرد در اموری که از طرف پروردگار دستور نازل نگردیده بود ، با اصحاب به مشورت می نشست ونظر ورای آنان را محترم می شمرد واز این طریق بدانها شخصیت می داد . در غزوه بدر مسأله اقدام به جنگ وتعیین محل اردگاه ونحوه رفتار با اسرای جنگی را به شور گذاشت ودر جنگ احد نیز درباره استقرار اردو در شهر مدینه ویا خارج از آن به مشورت پرداخت ارزش دادن به اصحاب ویاران ، طرف شور قرار دادن آنها شخصیت دادن به آنها از علل عمده نفوذ عظیم وبی نظیر او در جمع صحابه بود .
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 39 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
بررسی ویژگیهای آموزش و پرورش کارآمد
چکیده
آموزش و پرورش، کلید فتح آینده است و از دیر باز انتظار از آموزش و پرورش آن بوده که انسان های فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه ی فردا آماده سازد. بنابراین ضرورت دارد برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی، معلمان و مسوولان آموزش و پرورش، الزامات و مقتضیات زندگی فردا را بشناسند تا بتوانند آمادگی دانش و بینش لازم را در کودکان و جوانان برای فعالیت در جامعه فردا پرورش دهند و در راستای این سیاست، شناسایی ویژگی های آموزش و پرورش کارآمد از اهمیت خاصی برخوردار است.
مقاله ی حاضر درصدد شناخت ابعادی از این ویژگی های می باشد. پس از ذکر مقدمه، مطالبی پیرامون برنامه ریزی و اهمیت آن نگاشته می شود، سپس گستره ی آموزش و پرورش نوین مورد بررسی قرار می گیرد و فرآیند جهانی شدن به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر مطرح می شود.
در ادامه، آموزش و پرورش کارآمد در آینه ی تجارب سایر کشور ها مورد بررسی قرار می گیرد که بخش اعظم آن مربوط به نظام آموزشی کشور ژاپن می باشد. تمرکز زدایی در نظام آموزشی، مطلب بعدی مقاله است. سپس جایگاه فراگیران در سیستم آموزشی و توجه به خلاقیت فراگیران مطرح م
2
ی گردد. بررسی محیط های آموزشی، فناوری اطلاعات و توسعه ی منابع انسانی ادامه دهنده ی مطالب می باشد. در پایان نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات بر اساس مطالب مندرج در مقاله درج می گردد.
((امید است که نظام آموزشی کشورمان در جایگاه اصلی خویش قرار گیرد)).
مقدمه
در سه دهه ی گذشته، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، با فراز و نشیب های فراوانی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی مواجه بوده اند. در رویارویی با بسیاری از چالش های بالقوه ی آینده، سیستم آموزشی به عنوان سرمایه ای ضروری در تلاش برای تحقق یافتن اهداف مربوط به توسعه، تلقی می گردد و مهم ترین ابزار موجود برای پیشبرد و واقعیت بخشیدن به آرمان های هر ملت می باشد.
در سپیده دم قرن جدید چشم انداز آن حزن و امید را بر می انگیزد، لازم است همه ی انسان ها مسوولانه به اهداف و ابزار تعلیم و تربیت توجه کنند. چالش های بزرگ در تمامی ابعاد وسیع جامعه، چشم اندازی از ضرورت نو شدن، احیاء و ابداع را به ما نشان می دهد. چگونه ممکن است این چالش های بزرگ، توجه سیاستگزاری های آموزشی را جلب نکند؟
3
برای رسیدن به این هدف، باید به تنش های اصلی روبرو شویم و بر آنان فائق آییم، تنش میان جوامع جهانی و محلی، تنش های همگانی و فردی، تنش میان سنت و تجدد، تنش میان ملاحظات دراز مدت و کوتاه مدت و بالاخره تنش میان توسعه ی فوق العاده ی دانش و ظرفیت تطابق بشر با آن و در نهایت، عامل همیشگی دیگر، تنش میان معنویات و مادیات است که غالباً جهان بدون شناخت آن آرزوی دستیابی به آرمان ها و ارزش ها که ((اخلاق)) نام دارد را در سر می پروراند.
در این جا وظیفه ی متعالی سیستم آموزشی و اهمیت جایگاه آن مشهود و مشخص می گردد و این گفته اغراق نیست که بقای انسان ها به اجرای این وظیفه، بستگی دارد.
رسالت آموزش و پرورش، توان بخشیدن به فرد فرد انسان ها در جهت توسعه ی کامل استعدادهای خود و نیز شناخت توانمندی های خلاق خود است و این هدف از سایر اهداف متعالی تر می باشد. حصول این هدف هر چند دشوار و طولانی است، اما سهمی ضروری در جهت جستجوی جهانی عادلانه تر و بهتر برای زیستن به شمار می رود. این امر زمانی تحقق خواهد یافت که همه چیز سر جای خود قرار گیرد.
بهره گیری صحیح از سیاست های اصلاحی به دور از هر گونه افراط و تفریط و یا تعصب کورکورانه م
4
ی تواند دگرگونی های مثبتی را در سیستم آموزشی ایجاد کند. کوشش در جهت اصلاحات آموزش و پرورش، مشروط بر ایجاد هماهنگی و تجانس در لایه های مختلف نظام آموزش، قرین با توفیق خواهد بود. در این راستا، قبل از هر گونه اقدامی ضرورت دارد که ویژگی های آموزش
و پرورش کارآمد مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
نیم نگاهی به برنامه ریزی آموزشی
با نگاهی به روند کمی و کیفی آموزش و پرورش در سطح جهان و به ویژه در سطح جهان سوم در دهه های اخیر، به خوبی متوجه می شویم که ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش، موضوع فوق العاده حساسی بوده که بروز بحران جهانی آموزش و پرورش از جمله نشانه های آن است.
ژاک هلک (1371) در کتاب ((آموزش و پرورش: سرمایه گذاری برای آینده)) ضمن بررسی روندهای توسعه منابع انسانی و آموزش و پرورش در سه دهه ی اخیر به مشکلات ناشی از افزایش
هزینه ها و کاهش کیفیت اشاره نموده است و سه نیاز اساسی را در میان نیازهای دیگر
غالب می داند:
توجه بیشتر به کیفیت آموزش و پرورش
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 81 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
پیشگفتار:
قبل از شروع اصل تحقیق لازم میدانم، شمائی از کل تحقیقام را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهم. موضوع تحقیق عبارت است از: «بررسی انقلاب اسلامی و تأثیر آن در بروز جنگ میان ایران و عراق» بنابراین همانطور که از موضوع پیداست میخواهیم علل و عوامل بروز جنگ را مورد کنکاش و دیگرخوانی قرار دهیم. بنا براین ناگفته پیداست که هدف از ارا ئه این تحقیق روشن نمودن برخی نقاط پنهان و جا مانده از اندیشه چرایی انقلاب اسلامی و چگونگی بروز جنگ ایران و عراق خواهد بود.
اصولاً جنگ زمانی اتفاق میافتد که اختلافات در بین دو یا چند کشور در سطح بینالملل وجود داشته یا پیدا شود بنابراین و قطعاً جنگ در سطح بینالملل نمیتواند تک علتی یا تک بعدی باشد. موشکافنه دیدن و بررسی کردن عوامل بروز جنگ و اختلافات از اهدافی بود که محقق فوق سعی در بازشناسی یا پیدا نمودن آنها کرد و به این تحقیق روی آورد.
پیشگفتار:
قبل از شروع اصل تحقیق لازم میدانم، شمائی از کل تحقیقام را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهم. موضوع تحقیق عبارت است از: «بررسی انقلاب اسلامی و تأثیر آن در بروز جنگ میان ایران و عراق» بنابراین همانطور که از موضوع پیداست میخواهیم علل و عوامل بروز جنگ را مورد کنکاش و دیگرخوانی قرار دهیم. بنا براین ناگفته پیداست که هدف از ارا ئه این تحقیق روشن نمودن برخی نقاط پنهان و جا مانده از اندیشه چرایی انقلاب اسلامی و چگونگی بروز جنگ ایران و عراق خواهد بود.
اصولاً جنگ زمانی اتفاق میافتد که اختلافات در بین دو یا چند کشور در سطح بینالملل وجود داشته یا پیدا شود بنابراین و قطعاً جنگ در سطح بینالملل نمیتواند تک علتی یا تک بعدی باشد. موشکافنه دیدن و بررسی کردن عوامل بروز جنگ و اختلافات از اهدافی بود که محقق فوق سعی در بازشناسی یا پیدا نمودن آنها کرد و به این تحقیق روی آورد.
پیشگفتار:
قبل از شروع اصل تحقیق لازم میدانم، شمائی از کل تحقیقام را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهم. موضوع تحقیق عبارت است از: «بررسی انقلاب اسلامی و تأثیر آن در بروز جنگ میان ایران و عراق» بنابراین همانطور که از موضوع پیداست میخواهیم علل و عوامل بروز جنگ را مورد کنکاش و دیگرخوانی قرار دهیم. بنا براین ناگفته پیداست که هدف از ارا ئه این تحقیق روشن نمودن برخی نقاط پنهان و جا مانده از اندیشه چرایی انقلاب اسلامی و چگونگی بروز جنگ ایران و عراق خواهد بود.
اصولاً جنگ زمانی اتفاق میافتد که اختلافات در بین دو یا چند کشور در سطح بینالملل وجود داشته یا پیدا شود بنابراین و قطعاً جنگ در سطح بینالملل نمیتواند تک علتی یا تک بعدی باشد. موشکافنه دیدن و بررسی کردن عوامل بروز جنگ و اختلافات از اهدافی بود که محقق فوق سعی در بازشناسی یا پیدا نمودن آنها کرد و به این تحقیق روی آورد.
همانطور که ملاحظه خواهید فرمود در برخی از فصول سعی میشود برخی علل و عوامل اصلی را با دیدی کارشناسانه مورد نقد و بررسی قرار گیرند. از آنجایی برخی در مورد چگونگی و انجام وقوع جنگ بر یک نظر میباشند و مهم اینکه بر نظر خود نیز تأکید دارند، محقق فوق سعی نموده به نظرات متفاوت و همچنین به اثبات علمی هر یک از نظرات فوق بپردازد. اما انگیزهایی که باعث روی آوردن به این موضوع و تحقیق گردید بدین پا شکل گرفته است که مدت مدیدی از شروع و پایان جنگ گذشته است و در این برهة زمانی یا برخی علل و عوامل پیدایش جنگ را فراموش نمودهاند و یا عدهای از چرایی آن اطلاع چندانی ندارند، رساندن این پیام و منصفانه قضاوت نمودن در مورد آن، انگیزه فوق را پدید آورده است.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
بررسی وضعیت مس
مواداولیه مس ومنابع آن
مس اولین فلزکشف شده توسط بشردر8000 سال قبل ازمیلادبوده است ودر زمره عناصربسیارپرمصرف وباخواص عالی می باشد . درحدود 85 تا 90 درصدمس ازاستخراج معادن وبقیه ازطریق ذوب مجددقراضه های مسی تأمین می شود . منابع جهانی مس شامل کلیه موادطبیعی حاوی مس است که دردرون ویابرون پوسته زمین قراردارند واگراستخراج مس ازآنهاازلحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد ، ذخایرنامیده می شوند . مس به صورت سه نوع کانی ( ذخیره معدنی ) درطبیعت یافت می شود : سولفید ، کربنات ، سیلیکات ، که عمده ترین آن کانی سولفیدی می باشد . درایران مس اغلب به صورت کالکوپیریت ( سولفیدآهن – مس ) است . استخراج ذخایرمس تا مرحله خاصی ممکن است مقرون به صرفه باشدوباکاهش عیارمس وافزایش هزینه استخراج وکاهش قیمت ، استخراج اقتصادی نمی باشد . گاهی حضور ترکیبات ارزشمندفلزی دیگری نظیرمولیبدن ، طلاونقره استخراج آن رابا صرفه می نماید .
تخمینهای مختلفی ازمعادن وذخائرمس درجدول نشان داده شده است .] 115[ کل منابع 1626 میلیون تن مس محتوی تخمین زده شده است که استخراج 510 میلیون تن آن اقتصادی می باشد . شیلی ، آمریکا ، شوروی سابق به ترتیب با 79 ، 57 ، 57 میلیون تن ، دارندگان بزرگترین منابع مس جهان هستند . کل مس محتوی قابل اکتشاف 392 میلیون تن برآوردشده است که کفاف حداقل 30 سال عملیات بهره برداری معادن درسطح فعلی رامی نماید ، امابرآوردمیزان ذخائرمس هرسال افزایش می یابد .
1
برآوردی که درسال 1991 انجام شده است ، نشان می دهدکه ذخیره احتمالی مس 2400 میلیون تن می باشد . ولی منابع مس شناخته شده جهان 500 میلیون تن تخمین زده می شود ، لذاامکان تأمین مس رابرای 80 سال می نماید .]115[
ایران ازلحاظ ذخائرمعدنی برروی کمربندجهانی مس قرارگرفته است که از جنوب شرقی ایران شروع وتاشمال غربی ونواحی آذربایجان ادامه دارد . از 330 کانسارمس درایران تنهاازدوکانسار ( سرچشمه وقلعه زری ) بهره برداری می شود . ناحیه مس دارکرمان قسمتی ازکمربندفلززایی ایران مرکزی می باشدمهمترین ذخائرمس این ناحیه توده های مس سرچشمه ومیدوک است . کانسارسرچشمه کرمان یکی ازبزرگترین کانسارهای جهان به حساب می آید . ذخیره آن 800 میلیون تن ماده معدنی مس باعیار12/1 درصد ( 9/8 میلیون تن مس محتوی ) است . این توده معدنی حاوی مولیبدن ومقادیری طلا ونقره می باشدکه قابل بازیابی هستند . ذخیره معدنی میدوک هم 150 میلیون تن برآوردشده است . مهمترین معادن مس ایران وذخائرمس برآوردشده با توجه به میزان مس محتوی درذخایرموجوددرکشوردرحدود 4 درصدازمس محتوی ذخایرشناخته شده درجهان می باشد .
تولیدمس معدنی
تولیدجهانی مس معدنی ( مس محتوی درکنسانتره ) از 53/2 میلیون تن در سال 1950 به 67/7 میلیون تن درسال 1974 افزایش یافته است . رشدتولیدتا قبل ازسال 1972 روندپایداری داشته است . اماازسال 1974 به علت اولین افزایش بهای نفت ، نرخ رشدکاهش یافته است ودرسال 1989 به 2/9 میلیون تن رسیده است . ودرسال 1990 به .2/9 کاهش ومجدداً درسال 1995 به 04/10 میلیون تن افزایش نمود
1
]116[ . کاهش تولیددرشوروی سابق واروپای شرقی نقش عمده ای درکاهش تولیدجهانی دربرخی سالهاداشته است . ازسال 1992 به بعدروندتولیدصعودی می باشدکه عمدتاً ناشی ازافزایش تولیددرآمریکای جنوبی وکشورهای درحال توسعه است . مس تولیدی ( حاصل ازسنگ معدن ) کشورهاومناطق عمده جهان ازسال 1980 تاسال 1966 مشخص شده است . قابل ذکراست که میزان تولیدمس درسال 1996 پیش بینی شده است . نکات ذیل حائزاهمیت می باشد :
میزان تولیدمس معدنی جهان درسال 1996 حدود 11 میلیون تن پیش بینی می شودکه متوسط نرخ رشدآن ازسال 1980 تا 1996 ، 3/5 درصدمی باشد.
سهم تولیدقاره آمریکا ، اروپا ،آسیا ، آفریقا واقیانوسیه به ترتیب 57 ،16 ، 13 ، 7 و 7 درصدازتولیدجهانی مس معدنی می باشد .
3-کاهش تولیدجهانی مس متأثرازدوعامل اساسی بوده است ، یکی کاهش تولیداروپای شرقی که عمدتاً ناشی ازفروپاشی بلوک شرق بوده ودیگری کاهش تولیدقاره آفریقای ناشی ازعوامل سیاسی وکاهش ذخائرمعدنی می باشد .
4-افزایش تولیدجهانی مس عمدتاً ناشی ازافزایش تولیدمس معدنی درقاره آمریکابه خصوص شیلی وهمچنین افزایش تولیدقاره آسیااست . تولیدقاره آسیادرسال 1991 حدود 10 درصدوهم اکنون درحدود13 درصدتولیدجهانی رادارامی باشد .
1
5-شیلی بزرگترین تولیدکننده مس معدنی درجهان می باشدوازسال 1988 تولیدآن ازایالات متحده آمریکافراتررفته است وهم اکنون حدود28 درصدازتولیدمس معدنی درجهان متعلق به شیلی است .
6-میزان تولیدمس معدنی درکشورهای آسیایی درحال افزایش می باشدبه طورمثال میزان تولیدمس اندونزی ازسال 1980 تاکنون بیش از5 برابرافزایش یافته است .
7-باتوجه به میزان تولیدکشورهای آسیایی وخاورمیانه ، تولیدکنندگان عمده به ترتیب چین ، اندونزی ، ایران ، مغولستان ، فیلیپین وهندمی باشندوتولیدمس معدنی ژاپن بسیارناچیزمی باشد . ]114[
هم اکنون ظرفیت تولیدمس معدنی ( کنسانتره ) درایران 382 هزارتن می باشد . مقدارمس محتوی آن باتوجه به عیارکنسانتره ( Cu ، 30% ) ، 114 هزارتن می شود . بابهره برداری ازطرح توسعه واحدتغلیظ مجتمع مس سرچشمه ( درسال 1378 ) 192 هزارتن به ظرفیت کنونی (376 هزارتن ) اضافه خواهدشد . همچنین بابهره برداری ازمجتمع مس میدوک ( سال 1377 به ظرفیت 120 هزارتن ) وسرنگون اهر ( سال1379 به ظرفیت 320 هزارتن ) کل ظرفیت تولیدکنسانتره کشور 1014 هزارتن می شودکه مقدارمس محتوی آن 304 هزارتن خواهدبود . ]119[
درسال 1374 ظرفیت تولیدکنسانتره مس 382 هزارتن بوده است وبا تولید339000 تن کنسانتره ( 102 هزارتن مس محتوی ) ، 89 درصدازظرفیت موجودبهره برداری شده است .
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 28 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
بررسی وضعیت کودکان خیابانی
مقدمه
گسترش شهرنشینی، نرخ بالای بیکاری جوانان و تورم، به تدریج فشارهایی را بر ضعیفترین اعضای جامعه یعنی زنان و کودکان وارد میآورد. در مورد پدیده بچههای خیابانی، کودکان معلول، فرزندانی که سرپرست خانواده هستند، کار کودکان و کودکآزادی اطلاعات محدودی دست است. همانند سایر کشورها، معضل کودک آزاری، به تدریج مورد شناسایی قرار میگیرد. قوانین ایران حداقل سن استخدام و شرایط استخدام افراد کم سن و سال را تعیین کرده است. در عمل، اما کودکانی که بیرون از حیطه نظارت رسمی و در مشاغل سازمان نیافته بکار اشتغال دارند و این به معنی باز ماندن آنان از تحصیل است.
با توجه به مسیر تجارت مواد مخدر که از ایران میگذرد، حمایت از کودکان در برابر استعمال غیرقانونی و خرید و فروش مواد مخدر به تدریج به صورت یک مساله درمیآید. افزایش اعتیاد به مواد مخدر ممکن است به افزایش میزان ابتلاً به ویروس ایدز منجر و به یک معضل تبدیل شود.
ایران قوانین جداگانهای برای نوجوانان معارض ندارد. امکانات موجود برای این نوجوانان معمولاً ناکافی به نظر میرسند. به طور سنتی، اکثر موسسات تربیتی و اصلاحی، ماهیتی تنبیهی داشتهاند، اما در حال حاضر آگاهی بیشتری نسبت به نیاز به اتخاذ روش انسانی و مثبت در بازپروری کودکان مشاهده میشود.
بررسیهای جدید و روشهای مشارکتی، بینش بهتری را در مورد مسائل و نظرات نوجوانان، کودکان مقیم مراکز بازپروری، بچههای خیابانی و سایر کودکانی که باید از برنامههای مبتنی بر حقوق کودک برخوردار شوند، فراهم میآورند. برگزاری جلسات نظرخواهی با سایر همکاران برنامههای توسعه و گروههای ذیربط منجر به ظهور نوعی تفاهم در مورد اولویتها شده و وحدت نظر جدیدی را پدید آورده است.
بیش از 97 درصد از کودکان بین 6 و 10 سال در مدارس ابتدایی ثبتنام میکنند و بیش از 90 درصد از آنان دوره ابتدایی را به پایان میرسانند. قرار است لایحهای به مجلس تقدیم ود که به موجب آن آموزش ابتدایی تا 9 سال تحصیلی اجباری گردد. با اینکه آموزش ابتدایی رایگان است، بسیاری از خانوادهها باید هزینههای گزافی را برای خرید لوازم التحریر، روپوش مدرسه، خوراک دانشآموزان و رفت و آمد به مدرسه تقبل کنند. این امر یکی از دلایل اصلی نفرستادن کودکان و غالباً دختران به مدرسه تلقی میشود.
فصل اول
طرح تحقیق
در گستره تاریخ از بدور تشکیل نخستین واحد اجتماعی، انحرافات اجتماعی به چشم میخورد تا جایی که میتوان چنین پنداشت که آسیبهای اجتماعی، با زندگی اجتماعی بشر عجین شده در پوشش تاریخی با توجه به شرایط و موقعیتهای مکانی و زمانی انواع مختلفی از رفتارهای مجرمانه و بزهکارانه و حالات غیراخلاقی پدیدار است.
اهمیت و ضرورت تحقیق
افزایش رو به تزاید جمعیت در دو دهه گذشته، ساخت جمعیتی کشور ما را دگرگون نموده و این امر آسیبپذیری هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان ما را به لحاظ جمعیتی جوان چندین برابر نموده است. گسترش شهرنشینی، نرخ بالای بیکاری جوانان و تورم به تدریج فشارهایی را بر ضعیفترین اعضای جامعه یعنی زنان و کودکان وارد میآورد.
نگرانی و علاقه نسبت به مطالعه این پدیده و کشف علل و عوامل آن، شتاب فزایندهای دارد و زیانهایی که به جامعه وارد میشود، این مشکل را از دیرباز گریبانگیر ما بوده، اما مسئولین در حل این مشکل، توفیق کمی داشتهاند. تحقیق حاضر با توجه به اهمیت مساله و با درنظر گرفتن همه محدودیتها، برای شناخت بیشتر عوامل این پدیده طرحریزی شده است.
اهداف تحقیق
هدف از تحقیق، رسیدن به جواب مسائل و مشکلات از طریق علمی است. هدف اساسی این تحقیق، شناخت دیدگاههای بچههای خیابانی نسبت به عوامل زمینهساز گرایش به انحرافات اخلاقی بزهکاری و .... و تهیه پرسشنامه به منظور شناسایی بیشتر این کودکان، کشف عوامل و علل این معضل و انعکاس عوامل مربوط به ادارات و نهادهای مربوطه جهت استفاده از امکانات و توان آنها در رفع و تعدیل این معضلات و شناخت عوامل خانوادگی و ... میباشد.
ارائه فرضیه
فرضیه عبارت است از تصور، حدس منطقی یا احتمالاتی درباره نتایج تحقیق، تحقیق حاضر جهت پاسخ به این پرسش طرحریزی و اجرا شده است که چه عواملی در ایجاد و گسترش این معضل دخالت دارد که در این راستا چند فرضیه تنظیم و تدوین شده است:
آیا بین ویژگیهای خانوادگی با معضل پدیده کودکان خیابانی رابطه وجود دارد؟
آیا بین عوامل شخصیتی و روانی کودکان و نوجوانان با بزهکاران اخلاقی رابطه وجود دارد؟
آیا بین عوامل محیطی و اجتماعی با این معضل رابطهای وجود دارد؟
آیا بین دختران و پسران، این میزان متفاوت است؟
عوامل موثر بر ایجاد این پدیده چه میباشد؟
روش تحقیق
جهت کسب اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق از روشهای زیر استفاده شده است:
روش کتابخانهای؛
استفاده از منابع؛
گزارشها؛