لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 56 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
فصل اول
کلیات تحقیق
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهمیت موضوع
- اهداف پژوهش
- فرضیات پژوهش
- تعریف اصطلاحات
.
2
مقدمه :
سازگاروهماهنگ شدن با خود و با محیط پیرامون خود برای هر موجود زنده یک ضرورت حیاتی است و تلاش روزمره بر محور همین سازگاری دور می زند . هر انسانی هشیارانه و ناهشیارانه می کوشد نیازهای متنوع و متغیر و متعارض خود را در محیطی زکه در آن زندگی می کند برآورده سازد.(والی پور)هر گونه تغییری در زندگی آدمی خواه خوشایند خواه نا خوشایند نیاز به سازگاری دارد.(اتکینسون و هیلگارد)این نیازهای فطری و اکتسابی به مثابه نیرویی فشارنده آدمی را بر می انگیزد در جهت تامین نیازها و بازیابی و تعادل و آرامش به هم خورده به حرکت در می آورد.(والی پور)
باید به خاطر داشت که روابط همسالان تحت تاثیر روابط در بافت اجتماعی بزرگتر یعنی خانواده و مدرسه و سایر گروههای سازمان یافته غیر رسمی است(ماسن و همکاران)بر این اساس است که رفتار آدمیتحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله خانواده ومدرسه و گروه همسالان و سایر عوامل اجتماعی قرار دارد.از طرفی انسان موجودی انعطاف پذیر است او نه تنها با محیط سازگار می شود بلکه محیط را بر طبق خواسته های خود دگرگون می کند.
سازگاری و در راس آن سازگاریاجتماعی یک مفهوم نسبی است و تحت تاثیر فرهنگ ها و اعتقادات با جامعه دیگر فرق دارد.به عنوان مثال شاید رفتاری خاص در کشوری دیگر و بر حسب اعتقادات آنان ناسازگارانه باشد.(ساعتچی)
انسانها به درجات مکختلف به حصول سازگاری توفیق می یابند اگر ما می توانستیم بر پایه ضوابط متغیر علمی درجه سازگاری افراد جامعه را اندازه گیری کنیم و سپس در یک منحنی طبیعی بدست می اوریم.به این ترتیب که در یک اقلیت کوچک سازگار و در یک طرف دیگرمنحنی اقلیت کوچک ناسازگار قرار می گرفت و درمیان این گروه اکثریت بزرگ سازگار قرار می گرفت.(والی پور)
بیان مسئله
سازگاری و هماهنگ شدن با خودوبامحیط پیرامون برای هر موجودزنده لازم و ضروری است.سازگاری عبارت است از رفتار
4
مفید و موثرآدمی در تطبیق با محیط فیزیکی و روانی است به گونه ای که تنها با تغییرات محیطی همرنگی کرده و به پیروی ناهشیار از آن کفایت نمی کند بلکه خود نیزمی تواند بر محیط تاثیر گذاشته و آن را به گونه ای مناسب تغییر دهد.
سازگاری به دو شکل مثبت و منفی صورت می گیرد.شکل منفی عبارت است از تقلید کورکورانه از محیط و همرنگ شدن با آن وشکل مثبت آن به معنای موثر واقع شدن در محیط و تغیی آن ست به صورتی که نیازهای فرد را ارضا نماید.
می توان گفت سازگاری عبارت است از تعامل موثر در ارتباط با محیط زندگی خود است و از نشانه های آن داشتن احساس مثبت درباره خود شرکت در فعالیتهای اجتماعی لذت بردن از ارتباط با دیگران و احساس آرامش داشتن احساس مثبت درباره دیگران و توانایی و توانایی نفوذ و تاثیر بر دیگران است .
سازگاری اجتماعی در معنای خاص خود مقوله های مختلفی را در برمی گیرد که هر یک قبطه خاصی از تعاملات دوطرفه راشامل می شود. در این زمینه می توان به سازگاری در حیطه مهارتهای اجتماعی Social Skills
اشاره کرد.در این زمینه فردی سازگار تلقی می شود که به مردم علاقه مند باشد و بتواند به سادگی علایق شخصی خود رابا علایق اجتماعی ارتباط دهد.حیطه دیگرمیزان علایق ضداجتماعی Anti Social Desires
است که در آن میزان تمایل فردبه آزار دیگران وآسیب رسانی به اموال عمومی مورد بررسی قرار می گیرد. بعد دیگر سازگاری در خانه با روابط خانوادگی است که در برگیرنده نوع ارتباط با اعضا خانواده مورد قبول بودن و محبت متقابل با اعضای خانواده و اقوام می باشد . اما سازگاری در مدرسه School Adjustment
نیز حیطه مهم دیگری از سازگاری اجتماعی است که در خلال آن سازش نوجوان در محیط مدرسه و نوع رابطه با معلمان و احساس لذت از بودن با سایر هم نوعان در مدرسه را شامل می شود .
از آنجا که مقوله سازگاری اجتماعی از مهمترین مباحث در حیطه بهداشت روانی-اجتماعی افراد میباشدو برخلاف بهداشت روانی فردی کمتر به آن پرداخته شده است در پزوهش حاضر سعی برآن است که سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه مورد بررسی قرار گیرد بر این اساس به مقایسه سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر در کل و به تفکیک چهار خرده مقیاس آن پرداخته می شود.
4
اهمیت وکاربرد پژوهش
به طور خلاصه بنابر دلایل زیر پژوهش زیر در مورد سازگاری اجتماعی ضروری می باشد.
1.بررسی وضعیت بهداشت روانی-اجتماعی دانش آموزان:در مقدمه بهداشت روان دو بعد اصلی مطرح است بهداشت روان فردی و بهداشت روان اجتماعی که تعاملات سازنده فرد را با اطرافیان مد نظر دارد .براساس با مقایسه سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر است که میتوان به بررسی بهداشت روانی-اجتماعی آنان دست یافت.
2.شناسایی حیطه های آسیب زای سازگاری اجتماعی در دانش آموزان:در این زمینه می توان به دو نظر اشاره کرد:نظر اول اینکه سازگاری می تواند مقدمه واحدی باشد که در حیطه های مختلف و در قالب رفتارهای مختلف بروز می کند.مثلا فرد سازگار در خانه در مدرسه و با دوستان نیز سازگار است.اما نظر دوم :گاهی وجود عواملی خاص در یک حیطه باعث سازگاری درآن حیطه یا حیطه های خاص خی شود.مثلا فردی که در محیط دوستان آرام و سازگار تلقی می شود در محیط مدرسه به عنوان فردی ناسازگارپنداشته می شود .براین مبنا می طلبد که این مساله مورد بررسی قرار گیرد :اولا آیا می شود که پسران نسبت به دختران سازگاری کمتری داشته باشند و یا عکس این مساله صادق است؟
3.شناسایی حیطه های اختصاصی سازگاری اجتماعی دانش آموزان : برخی اهداف پژوهشی بر مبنای مقایسه سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر وپسر تدوین شده اند.وفی الواقع هدف آن است که بررسی شود آیا امکان دارد دانشاموزان پسر حیطه هایی خود را سازگار تر نشان دهند در حالیکه دانش آموزان دختر نیزدر مقوله متفاوت دیگری سازگاری مطلوبی داشته باشند؟ بدیهی است که این مساله در برنامه ریزی جهت افزایش سازگاری دانش اموزان از اهمیت به سزایی بر خوردار است.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 31 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
سازمان ملل متحد سازمانی بینالمللی است که در ۱۹۴۵ میلادی تأسیس و جایگزین جامعه ملل شد. این سازمان توسط ۵۱ کشور تأسیس و در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۱۹۲ کشور عضو داشتهاست. اعضای آن تقریباً شامل همه کشورهای مستقلی میشود که از نظر بینالمللی به رسمیت شناخته شدهاند. فقط واتیکان، که عضویت در سازمان را نپذیرفتهاست و چین ملی (تایوان) که عضویتش بعد از عضویت جمهوری خلق چین لغو شد، در سازمان ملل متحد عضو نیستند.
مقر سازمان ملل متحد در نیویورک است و کشورهای عضو و موسسات وابسته در طول هر سال با تشکیل جلسات منظم در مورد امور بینالمللی و امور اجرایی مربوط به آنها تصمیمگیری میکنند.
سازمان ملل در پایان جنگ جهانی دوم و از سوی کشورهای پیروز در آن جنگ شکل گرفت و سازمان و روال حاکم بر فعالیت آن نشان از شرایط جهانی بعد از جنگ دوم دارد. شورای امنیت قویترین نهاد سازمان ملل پنج عضو دائمی دارد که در تصمیمات این شورا حق وتو دارند.
[ویرایش] تاریخچه
اصطلاح «ملل متحد» را نخستین بار فرانکلین روزولت، رئیسجمهور آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم برای اشاره به متفقین بکار برد. اولین کاربرد رسمی این اصطلاح در بیانیه اول ژانویه ۱۹۴۲ ملل متحد بود، که در آن متفقین از مفاد منشور آتلانتیک پشتیبانی کرده و اعلام کردهبودند که از صلح جداگانه با نیروهای محور خودداری خواهند کرد.
اندیشه ایجاد سازمان ملل متحد در کنفرانسهای مسکو، قاهره و تهران در سال ۱۹۴۳ دقیقتر شد. از اوت تا اکتبر ۱۹۴۴ نمایندگان آمریکا، شوروی، بریتانیا، فرانسه و جمهوری چین در
کنفرانس دامبارتن اوکس در واشینگتن دی.سی، بر روی برنامههای تشکیل سازمان ملل کار کردند. بیشتر بحثهای این کنفرانس در مورد نقش اعضای سازمان و شرایط دعوت از آنها بود. سپس در آوریل ۱۹۴۵ در کنفرانس سان فرانسیسکو تکلیف حق وتو برای پنج عضو شورای امنیت تعیین شد. در نهایت در ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵ منشور ملل متحد به امضای ۵۰ کشور رسید و سازمان ملل متحد رسما تشکیل شد (لهستان در کنفرانس شرکت نداشت ولی جایی برای آن در نظر گرفته شد و بعدا منشور را امضا کرد.)
[ویرایش] عضویت در سازمان
نوشتار اصلی: کشورهای عضو سازمان ملل
در سال ۲۰۰۶، ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل بودهاند که تقرِِیبا همه کشورها را دربر میگیرد. از جمله کشورهای مهم و غیرعضو میتوان به جمهوری چین (تایوان) اشاره کرد که کرسی آن در سال ۱۹۷۱ به کشور جمهوری خلق چین داده شد. مجموعه حاکم بر شهر واتیکان نیز فقط عضو ناظر این سازمان است.
[ویرایش] ستاد سازمان ملل
نوشتار اصلی: مقرهای سازمان ملل متحد
ساختمان ستاد فعلی سازمان در نیویورک و طی سالهای ۱۹۴۹ و ۱۹۵۰ درکنار ایست ریور بنا شدهاست. زمین این ملک را جونیور جان دی. راکفلر به قیمت ۵/۸ میلیون دلار خریداری کرد و فرزندش نلسون راکفلر را بعنوان مشاور عالی سازنده بنا در سال ۱۹۴۶ منصوب کرد و آنرا به سازمان ملل اهدا نمود.
گروهی از معماران بینالمللی طراحی آنرا انجام داده و تایید کردند که از جمله آنها میتوان به می کی بوزیر سوئیسی و اسکار نیمیر برزیلی و برخی از نمایندگان سایر کشورها اشاره کرد. رهبری این تیم معماری به عهده والاس هریسون بود. در مورد رهبری وی هنوز هم مناقشاتی وجود دارد. این ستاد به طور رسمی در ۱۹ ژانویه ۱۹۵۱ افتتاح گردید. در حالیکه مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک واقع شدهاست، نهادهای مهم وابسته به آن در لاهه، ژنو، وین، مونترال، کپنهاگ، بن و رم دایر شدهاند.
دفاتر سازمان ملل از شخصیت حقوقی مجزایی برخوردار نیستند ولی از جهاتی دارای برخی استقلالها هستند. برای مثال بر اساس موافقت رسمی کشورهای میزبان، مدیریت پستی سازمان ملل متحد میتواند اقدام به چاپ تمبر برای مراسلات محلی نماید. از سال ۱۹۵۱ دفتر اصلی سازمان ملل، از سال ۱۹۶۹ دفتر ژنو، و از سال ۱۹۷۹ دفتر وین مجاز به چاپ تمبر برای خود شدهاند. همچنین سیستم ارتباط دور سازمان ملل نیز مستقل عمل میکند و هر یک از مقرهای ژنو، نیویورک و وین اینک به طور غیر رسمی در تلاش برای راه اندازی رادیوی مستقل سازمان ملل هستند.
به مرور زمان بنای اصلی رو به فرسودگی نهاده و بنا بر اِین مقرر شده طراحی ساختمان موقت جدیدی توسط فومی هلیکو ماکی در بین خیابانهای ۴۱ و ۴۲ در بزرگراه اول منهتن آغاز شود تا ساختمان فعلی گسترش یافته و ترمیم شود.
دفتر سازمان ملل متحد در ژنو مقر اروپایی این سازمان است. پیش از سال ۱۹۴۹ امور اروپایی سازمان در شهرهای مختلف مثل نیویورک و لندن انجام میگرفت.
[ویرایش] امور مالی سازمان ملل
بودجه سازمان را کشورهای عضو بر اساس مشارکتهای داوطلبانه و برنامهریزی شده تامین میکنند. دبیرخانه سازمان ملل بر اساس ارزیابیهای موسسات مالی حرفهای بودجه ۲ سالانه سازمان را تعیین و سهم هر کشور را اعلام مینماید. طرح بودجه به مجمع عمومی ارائه میشود. مجمع عمومی بودجه را تصویب و به کشورها ابلاغ مینماید. معیار محاسبه سهم کشورها تولید ناخالص ملی هر کشور است. به این ترتیب سهم اصلی را در تامین بودجه سازمان کشورهای پرجمعیت و پیشرفته صنعتی دارند و کشورهای کوچک و جهان سومی بخش ناچیزی از هزینههای سازمان ملل را پرداخت میکنند.
مجمع سقف خاصی را برای پرداخت هر کشور در نظر گرفتهاست. در دسامبر سال ۲۰۰۰ در نظام تعیین بودجه تغییراتی حاصل شد و شرایط جهانی کشورها را هم در آن دخیل نمودند و سقف پرداخت بودجه از ۲۵ درصد به ۲۲ درصد کاهش دادند. ایالات متحده تنها کشوری است که مشمول این سقف پرداخت میشود که البته طبق برآوردها بالغ بر صدها میلیون دلار به سازمان ملل بدهکار است. طبق ارزیابیهای سال ۲۰۰۰ مهمترین کشورهای تامین کننده بودجه سازمان ملل برای سال ۲۰۰۱ عبارتند از : ژاپن (با ۶۳/۱۹ درصد)، آلمان با (۸۲/۹ درصد)، بریتانیا با (۵۷/۵ درصد)، ایتالیا با (۰۹/۵ درصد)، کانادا با (۵۷/۲ درصد)، اسپانیا با (۵۳/۲) درصد، و برزیل با (۳۹/۲) درصد. [۱]
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 13 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
91
سازمان حمل ونقل پایانه ها
فهرست عناوین:
معرفی
اهم فعالیتهای سازمان
اهداف سازمان
عمده فعالیتهای اجرایی
عملکرد(جداول ونمودارها)
92
معرفی:سازمان حمل و نقل پایانه های کشور در سال 1373 براساس مصوبه شورای عالی اداری کشور با ادغام وظایف معاونت حمل و نقل وزارت راه و ترابری و شرکت سهامی خاص پایانه های عمومی تشکیل شد . در سال 1383 معاونت راهداری وزارت راه و ترابری نیز در سازمان ادغام گردید و نام سازمان به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تغییر یافت. سازمان حمل و نقل و پایانه های استان قزوین در سال 76 پس از استان شدن ایجاد و سازماندهی شد .این سازمان وظیفه سیاست گذاری و نظارت بر حمل و نقل جاده ای استان در بخشهای مختلف کالا و مسافر , ایمنی و ترافیک و ترانزیت را بعهده دارد . تعداد کارکنان سازمان 34 نفر بوده که در قالب 2معاونت و 10 اداره و واحد فعالیت می نمایند .
اهم فعالیتهای سازمان در سال 83:
اجرای طرح آمارگیری مبدا و مقصد جاده ای .
اجرای طرح فراخوان کارت هوشمند .
اجرای طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راهها.
صدور کارت سلامت .
نوسازی ناوگان.
واگذاری صدور حواله بارنامه به بخش غیر دولتی.
راه اندازی شورای حل اختلاف ویژه حمل و نقل .
برگزاری نشست منطقه ای حمل و نقل ویژه مدیران شمال کشور .
اجرای طرح تکریم ارباب رجوع .
اتوماسیون اداری .
شناسایی نقاط حادثه خیز استان و تحلیل تصادفات.
برگزاری کلاسهای آموزشی ویژه کارکنان و رانندگان .
تهیه سالنامه آماری.
راه اندازی سایت اطلاع رسانی سازمان.
94
برگزاری سمینار توجیهی بهبود مستمر استقرار نظام پیشنهادها .
حذف ثبت ساعت اتوبوس ها درپاسگاههای پلیس راه .
برگزاری اولین دوره آموزشی مقدماتی بهبودفرآیندویژه مدیران وکارشناسان مجموعه ادارات تابعه وزارت راه
برگزاری نمایشگاه.
برگزاری جلسه کارگروه طرح ITS محور پایلوت قزوین – رشت .
حائز رتبه سوم تحول اداری سازمان در هفتمین جشنواره شهید رجائی .
عضو شورای اداری استان .
عضو کمیته حوادث غیر متقربه.
عضو کمیته مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
عضو کمیته خرید گندم.
عضو کمیته حمل سیمان.
عضو شورای حمل استان.
عضو کمیته کارگروه امداد و نجات.
عضو کمیته کارگروه گردشگری.
عضو کمیته کارگروه امور زیربنایی.
عضو کمیته کارگروه ترافیک شهرداری.
اهداف سازمان :
اصلاح ساختار تشکیلاتی حمل و نقل جادهای
زمینهسازی برای تشکیل شرکتهای مقتدر ( با توان سرمایهگذاری بالا) در حمل ونقل جادهای
ارتقاء فرهنگ بهرهوری و ترویج مدیریت مشارکتی
اصلاح ساختار نیروی انسانی
ایجاد هماهنگی در دستگاهها و سازمانهای مرتبط با حمل و نقل
94
استفاده از فنآوریهای جدید به ویژه در زمینه اطلاعات
فعال نمودن هر چه بیشتر کریدور شمال جنوب
ایمنسازی عبور و مرور
تقویت کمی و کیفی چگونگی نظارت بر اجرای قوانین و مقررات
توسعه استانداردها در حمل و نقل جادهای به ویژه در زمینه ایمنی
فرهنگسازی در زمینه رعایت مقررات و ضوابط ایمنی
نوسازی ناوگان
ایجاد زمینههای لازم برای افزایش رقابت در ارایه خدمات حمل و نقل
ایجاد زمینههای لازم برای افزایش سطح خدمات حمل و نقل جادهای
ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه سرمایهگذاری غیر دولتی
استفاده از فنآوریهای جدید
توسعه IT
توسعه شبکههای فعال اطلاعرسانی
بهرهگیری از سیستمهای رایانهای در کلیه عملیات اجرایی
ترویج فرهنگ استفاده از فنآوریهای جدید
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 194 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
عنوان :
سازمان بین اللملل کار
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
فصل یکم: سوابق و مفاهیم راجع به قراردادهای نفتی
بخش یکم : مفاهیم اساسی راجع به قراردادهای نفتی 5
گفتار یکم : مفهوم نفت و قراردادهای نفتی بین المللی 5
گفتار دوم: منابع طبیعی در متون حقوقی بینالمللی 9
1ـ منشور ملل متحد: 9
2ـ قطعنامههای مجمع عمومی سازمان ملل: 9
3ـ حقوق دریاها 13
گفتار سوم : شرکتهای فراملیتی و شخصیت حقوقی آنان در حقوق بینالملل 14
1
عنوان :
سازمان بین اللملل کار
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
فصل یکم: سوابق و مفاهیم راجع به قراردادهای نفتی
بخش یکم : مفاهیم اساسی راجع به قراردادهای نفتی 5
گفتار یکم : مفهوم نفت و قراردادهای نفتی بین المللی 5
گفتار دوم: منابع طبیعی در متون حقوقی بینالمللی 9
1ـ منشور ملل متحد: 9
2ـ قطعنامههای مجمع عمومی سازمان ملل: 9
3ـ حقوق دریاها 13
گفتار سوم : شرکتهای فراملیتی و شخصیت حقوقی آنان در حقوق بینالملل 14
2
بخش دوم : تاریخچه قراردادهای نفتی 25
گفتار یکم: پیشینه تاریخی قراردادها در فقه امامیه و سایر مذاهب اسلامی 25
گفتار دوم – قراردادهای نفتی از ابتدا تا دهه 1950 میلادی 30
گفتار سوم – قراردادهای نفتی از دهه 1950 به بعد 33
بخش سوم : وضعیت حقوقی قراردادی نفتی امروزین 36
گفتار یکم : مراحل و مدت قراردادهای نفتی جدید 36
گفتار دوم: قراردادهای امتیاز 38
گفتار سوم: قراردادهای مشارکت 41
مبحث اول: قراردادهای مشارکت در تولید 41
مبحث دوم: قراردادهای مشارکت در سود 43
گفتار سوم : قراردادهای خرید خدمت (و بیع متقابل) 44
مبحث اول: قراردادهای خرید خدمت مخاطره پذیر: 44
مبحث دوم: قراردادهای خرید خدمت صرف 45
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل دوم: تئوریهای حقوقی و وضعیت حقوقی قراردادهای نفتی
بخش یکم: تئوریهای حاکم بر قراردادهای نفتی 49
گفتار یکم: نظریه قراردادهای بدون قانون 49
گفتار دوم – نظریه «حقوق عرفی تجاری» (Lex Mercatoria) 51
گفتار سوم: نظریه قراردادهای اداری 53
گفتار چهارم- نظریه قراردادی بینالمللی شده Internationlized contracts 63
گفتار پنجم: نظریه اصول حقوق عمومی 64
3
بخش دوم: وضعیت حقوقی قراردادهای نفتی 66
گفتار یکم: قاعده وفای به عهد و قاعده ربوس 66
گفتار دوّم: حق ملتها بر توسعه 80
مبحث اول: ماهیت حق بر توسعه 80
مبحث دوم: منابع حق بر توسعه 81
گفتار سوم: حاکمیت بر منابع طبیعی و تئوری بینالمللی شدن قراردادها 88
گفتار چهارم : ماهیت متحول قراردادهای نفتی 100
نتیجه گیری: 105
مقدمه
حقوق اقتصادی شاخهای از علم حقوق است که دامنهی خود را هم در حقوق داخلی و هم در حقوق بینالملل گسترده است. در این شاخه حقوق انتزاع صرف جایی ندارد و پراکسیس (عمل بر پایه نظر) جایگاه عمدهای دارد. مباحث مطروحه از دو منبع سرچشمه میگیرند:
درگیری حقوقی و فلسفی در رجحان منافع عمومی و خصوصی بر هم و همچنین تلاش های حقوقی ـ اقتصادی در بر هم زدن رابطه یکجانبه کشورهای شمال و جنوب در روند استعمارزدایی و پس از آن.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 13 صفحه
قسمتی از متن word (..DOC) :
تار
تار از سازهای زهی است که با زخمه نواخته میشود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند آذربایجان و ارمنستان و گرجستان برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها رایج است. در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار میرود.
کاسهٔ تار بیشتر از کنده کهنه چوب توت ساخته میشود که هرچه این چوب کهنهتر باشد به دلیل خشک بودن تارهای آن چوب تار دارای صدای بهتری خواهد بود. پردهها از جنس روده گوسفند و دسته و پنجه معمولاً از چوب گردو تهیه میشوند. شکل کاسهٔ تار مانند دو دل به هم چسبیده و از پشت شبیه به انسان نشستهای است. تار آذربایجانی شکل کمی متفاوتی دارد و سیمهای آن بیشتر است. جنس خرک از شاخ بز کوهی است. در دو طرف دسته از استخوان شتر استفاده میشود.
از لحاظی ساز تار به سهتار نزدیک است. از لحاظ شیوهٔ نوازندگی زخمهٔ عادی در تار به صورت راست (از بالا به پایین) است ولی در سهتار بالعکس است (از پایین به بالا). همچنین از نظر تعداد پردهها نیز با هم شباهت دارند. صدای تار به دلیل وجود پوستی که روی آن است از شفافیت خاصی برخوردار است. به خصوص سازهایی که ساخت قدیم هستند از شیوهٔ صدای دیگری برخوردارند.
نوازندگان تار
نوازندگان پیشین: آقاحسینقلی، میرزاعبدالله، درویش خان،اسماعیل ساقی،علینقی وزیری، موسی معروفی، یحیی زرین پنجه، علیاکبر شهنازی، مرتضی نیداوود، عبدالحسین شهنازی، غلامحسین بیگجهخانی، لطفالله مجد
نوازدگان حاضر: جلیل شهناز، فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، محمدرضا لطفی، عطا جنگوک، حسین علیزاده، داریوش طلایی، داریوش پیرنیاکان، حمید متبسم، ارشد تهماسبی، کیوان ساکت، مجید درخشانی
نوازندگان نو ظهور: ایمان وزیری، پیام جهانمانی، مهدی فلاح صفا، بهاره فیاضی
از سازندگان به نام این ساز در دوران قاجار میتوان از یحیی اول و یحیی دوم و عباس و جعفر صنعت و بعد از آنها به رمضانعلی شاهرخ و در دوران ما به استاد ابراهیم قنبری مهر و رضا ژاله اشاره کرد.
تمبک
تُمبَک، (تنبک، دمبک، دنبک یا ضَرب) یکی از سازهای کوبهای پوستی است و از نظر سازشناسی جزء طبلهای جامشکل محسوب میشود که از این خانواده میتوان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد.
ساختمان
بدنه تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز میساختند، لیکن امروزه از جنس چوب میسازند. تنبک از قسمتهای پایین تشکیل شده است:
پوست
دهانه بزرگ
تنه
گلویی(نفیر)
دهانه کوچک(کالیبر)
تاریخچه
قدمت تنبک با نامهای پهلوی دمبلک و تنبور به پیش از اسلام میرسد و طبق نظر دکتر معین دمبک صورت دگرگونشدهٔ همین نام است.
تمبک در چند دهه اخیر پیشرفت چشمگیری کرده و به عنوان سازی تکنواز و مستقل مطرح شده است. این پیشرفت مرهون تلاش استادان این ساز است که در این میان نقش استاد حسین تهرانی به قدری اهمیت مییابد که از او میتوان با عنوان پدر تنبکنوازی نوین ایران یاد کرد. در جهانی ساختن این ساز، مرحوم
ناصر فرهنگفر، مرحوم امیر ناصر افتتاح، استاد محمد اسماعیلی، پژمان حدادی و بهمن رجبی نیز نقش مهمی داشتهاند.
[ویرایش] ریشه نام
دربارهٔ وجه تسمیه این ساز، هنوز یک رای نهایی حاصل نشدهاست. گروهی معتقدند که نام این ساز در اصل تنبک بوده و تبدیل آن به تمبک به دلیل قلب حرف «ن» ساکن به «م»، قبل از حرف «ب» است؛ مثل اتفاقی که در تلفظ واژهٔ «شنبه» میافتد. اما گروهی دیگر اعتقاد دارند که صورت «تنبک» منشاء منطقی نداشته و به همین دلیل به اشتباه در میان مردم رواج یافته است. اما در نوازندگی این ساز از تکنیکهایی به نام های «تُم»، «بک»، «پلنگ» و «ریز» استفاده میشود. بنابراین چندان بعید نیست اگر نامگذاری «تمبک» بر اساس همین اسامی صورت گرفته باشد. از دیدگاه زبانشناسان واژه Tambourine که در زبانهای اروپایی برای تمبک به کار میرود از واژهٔ تنبور پهلوی وام گرفته شدهاست.
سهتار