دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله, پیشینه تحقیق, مبانی نظری, طرح توجیهی, پرسشنامه مدیریتی, پرسشنامه روانشناسی

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله, پیشینه تحقیق, مبانی نظری, طرح توجیهی, پرسشنامه مدیریتی, پرسشنامه روانشناسی

دانلود مقاله در مورد راز نماز

دانلود-مقاله-در-مورد-راز-نماز
دانلود مقاله در مورد راز نماز
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 24
حجم فایل: 146 کیلوبایت
قیمت: 6000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اى‏ ‏مهربان‏ ‏خداى‏
‏اى‏ ‏مهربان‏ ‏خداى‏:
‏گم‏ ‏گشته‏‏‏ام‏ ‏تو‏ ‏بودى‏ ‏و‏ ‏کردم‏ ‏چو‏ ‏دیده‏ ‏باز‏
‏دیدم‏ ‏به‏ ‏آسمان‏ ‏و‏ ‏زمین‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏بام‏ ‏و‏ ‏در‏
‏تابنده‏ ‏نور‏ ‏توست‏
‏هر‏ ‏جا‏ ‏ظهور‏ ‏توست‏
‏دیدم‏‏‏به‏ ‏هیچ‏ ‏نقطه‏ ‏تهى‏ ‏نیست‏ ‏جاى‏ ‏تو‏
‏خوش‏ ‏مى‏‏‏درخشد‏ ‏از‏ ‏همه‏ ‏سو‏ ‏جلوه‏‏‏هاى‏ ‏تو‏
‏اى‏ ‏مبدأ‏ ‏وجود‏!
‏از‏ ‏کثرت‏ ‏ظهور،‏ ‏نهان‏ ‏شد‏ ‏که‏ ‏کیستى‏
‏از‏ ‏هر‏ ‏چه‏ ‏ظاهر‏ ‏است،‏ ‏تویى‏ ‏آشکارتر‏ ... ‏مستور‏ ‏نیستى‏
‏نزدیک‏‏‏تر‏ ‏ز‏ ‏من‏ ‏به‏ ‏منى،‏ ‏دور‏ ‏نیستى‏
‏تو‏ ‏آشکاره‏‏‏اى‏ ... ‏من‏ ‏زین‏ ‏میان‏ ‏گُمم‏
‏کور‏ ‏ار‏ ‏نبیند،‏ ‏این‏ ‏گنه‏ ‏آفتاب‏ ‏نیست‏
‏نقص‏ ‏از‏ ‏من‏ ‏است،‏ ‏ورنه‏ ‏رُخت‏ ‏را‏ ‏حجاب‏ ‏نیست‏.
‏اى‏ ‏مهربان‏ ‏خداى‏!
‏در‏ ‏قلب‏ ‏من‏ ‏تبى‏ ‏است‏ ‏گدازان‏ ‏و‏ ‏دردناک‏
‏احساس‏ ‏مى‏‏‏کنم‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏کانون‏ ‏جانِ‏ ‏من‏
‏سوزنده‏ ‏آتشى‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏سر‏ ‏مى‏‏‏کشد‏ ‏به‏ ‏اوج‏
‏احساس‏ ‏مى‏‏‏کنم‏ ‏عطشى‏ ‏مست‏ ‏و‏ ‏بى‏ ‏قرار‏
‏اندر‏ ‏فضاى‏ ‏هستى‏ ‏من‏ ‏مى‏‏‏دود‏ ‏چو‏ ‏موج‏
‏این‏ ‏سوز‏ ‏عشق‏ ‏توست،‏
‏در‏ ‏من،‏ ‏چو‏ ‏جان‏ ‏نهان‏
‏احساس‏ ‏مى‏‏‏کنم،‏
‏درمان‏ ‏نسازد‏ ‏این‏ ‏تبِ‏ ‏من‏ ‏جز‏ ‏دواى‏ ‏تو‏
‏زائل‏ ‏نسازد‏ ‏این‏ ‏عطش،‏ ‏الاّ‏ ‏لقاى‏ ‏تو‏
‏اى‏ ‏مهربان‏ ‏خداى‏!
‏احساس‏ ‏مى‏‏‏کنم‏ ‏خلائى‏ ‏در‏ ‏وجود‏ ‏خویش‏
‏کان‏ ‏را‏ ‏نمى‏‏‏برد‏ ‏ز‏ ‏میان،‏ ‏جز‏ ‏پرستشت
‏اى‏ ‏نازنین‏ ‏خداى‏!
‏احساس‏ ‏مى‏‏‏کنم‏ ‏که‏ ‏بود‏ ‏در‏ ‏سرشتِ‏ ‏من‏
‏سوزنده،‏ ‏یک‏ ‏نیاز‏
‏داغ‏ ‏نیاز‏ ‏را‏ ‏نزداید‏ ‏ز‏ ‏سینه‏‏‏ام‏
‏جز‏ ‏لذّت‏ ‏پرستش‏ ‏و‏ ‏جز‏ ‏نشئه‏ ‏وصال‏
‏مخمورى‏ ‏مرا‏ ‏به‏ ‏جز‏ ‏این‏ ‏مى،‏ ‏علاج‏ ‏نیست‏
‏مطلب‏ ‏عیان‏ ‏بود،‏ ‏به‏ ‏بیان‏ ‏احتیاج‏ ‏نیست‏
‏اى‏ ‏مهربان‏ ‏خداى‏!‏
‏تو،‏ ‏راز‏ ‏جان‏ ‏و‏ ‏مایه‏ ‏سرمستى‏ ‏منى‏
‏تو‏ ‏هستى‏ ‏منى‏
‏در‏ ‏عمق‏ ‏فکر‏ ‏و‏ ‏پرده‏ ‏جانم‏ ‏تویى،‏ ‏تویى‏
‏آرام‏ ‏دل،‏ ‏فروغ‏ ‏روانم‏ ‏تویى،‏ ‏تویى‏
‏هر‏ ‏جا‏ ‏نگاه‏ ‏مى‏‏‏دود،‏ ‏آنجا‏ ‏نشان‏ ‏توست‏
‏روشنگر‏ ‏وجود،‏ ‏رخِ‏ ‏دلستان‏ ‏توست‏.‏ ‏(1)
‏نماز،‏ ‏عبادتى‏ ‏بزرگ
‏شناخت‏ ‏معبود‏ ‏و‏ ‏آفریدگار،‏ ‏محبّت‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏دل‏ ‏ایجاد‏ ‏مى‏‏‏کند‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏محبّت،‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏پرستش‏ ‏و‏ ‏عبادت‏ ‏و‏ ‏اظهار‏ ‏کوچکى‏ ‏و‏ ‏تواضع‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏عظمت‏ ‏او‏ ‏وا‏ ‏مى‏‏‏دارد‏.
‏نماز،‏ ‏جلوه‏‏‏اى‏ ‏از‏ ‏بندگى‏ ‏انسان‏ ‏در‏ ‏پیشگاه‏ ‏خدا‏ ‏و‏ ‏مظهر‏ ‏عبودیّت‏ ‏و‏ ‏عبادت‏ ‏است‏. ‏آنکه‏ ‏«‏بنده‏»‏ ‏آفریدگار‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏بندگى‏ ‏را‏ ‏احساس‏ ‏مى‏‏‏کند‏ ‏و‏ ‏مى‏‏‏داند‏ ‏و‏ ‏باور‏ ‏دارد،‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏او،‏ ‏مطیع‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏پیشگاهش‏ ‏سر‏ ‏بر‏ ‏خاک‏ ‏مى‏‏‏نهد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏سجده‏ ‏مى‏‏‏افتد‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏وى‏ ‏راز‏ ‏مى‏‏‏گوید‏ ‏و‏ ‏نیاز‏ ‏مى‏‏‏طلبد‏ ‏و‏ ‏آن‏ ‏خالق‏ ‏یگانه‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏سر‏ ‏رشته‏ ‏دارِ‏ ‏اوست،‏ ‏به‏ ‏عظمت‏ ‏و‏ ‏پاکى‏ ‏مى‏‏‏ستاید‏.
‏چرا‏ ‏عبادت؟
‏فلسفه‏ ‏آفرینش‏ ‏انسان،‏ ‏بندگى‏ ‏و‏ ‏عبادت‏ ‏و‏ ‏عبودیّت‏ ‏است‏. ‏این‏ ‏صریح‏ ‏کلام‏ ‏الهى‏ ‏در‏ ‏قرآن‏ ‏کریم‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏مى‏‏‏فرماید‏:
‏«‏وَمَا‏ ‏خَلَقْتُ‏ ‏الْجِنَّ‏ ‏وَالْإِنسَ‏ ‏إِلَّا‏ ‏لِیَعْبُدُونِ‏»‏ ‏(2)‏
‏جن‏ ‏و‏ ‏انس‏ ‏را،‏ ‏جز‏ ‏براى‏ ‏پرستش‏ ‏و‏ ‏بندگى‏ ‏خود‏ ‏نیافریدم‏.
‏این‏ ‏حکمت‏ ‏و‏ ‏هدف‏ ‏والا،‏ ‏سرلوحه‏ ‏همه‏ ‏رسولان‏ ‏الهى‏ ‏نیز‏ ‏بوده‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏قرآن‏ ‏مى‏‏‏خوانیم‏: ‏«‏وَ‏ ‏لَقَدْ‏ ‏بَعَثْنا‏ ‏فِى
‏ ‏کُلِّ‏ ‏اُمَّةٍ‏ ‏رَسُولاً‏ ‏اَنِ‏ ‏اعْبُدُوا‏ ‏اللّهَ‏ ‏وَاجْتَنِبُوا‏ ‏الطّاغُوت‏»‏ ‏(3)
‏در‏ ‏هرامّتى‏ ‏پیامبرى‏ ‏برانگیختم‏ ‏که‏ (‏به‏ ‏مردم‏ ‏بگویند‏:) ‏بنده‏ ‏خدا‏ ‏باشید‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏طاغوت‏ ‏بپرهیزید‏.
‏ناگفته‏ ‏نماند‏ ‏که‏ ‏این‏ ‏بندگى‏ ‏کردن،‏ ‏سودى‏ ‏به‏ ‏خدا‏ ‏نمى‏‏‏رساند‏ ‏بلکه‏ ‏مایه‏ ‏عزّت‏ ‏و‏ ‏سعادت‏ ‏خود‏ ‏انسان‏ ‏است‏ ‏وگرنه‏ ‏خداوند‏ ‏بى‏ ‏نیاز‏ ‏مطلق‏ ‏است‏:
‏من‏ ‏نکردم‏ ‏خلق‏ ‏تا‏ ‏سودى‏ ‏کنم
‏بلکه‏ ‏تا‏ ‏بر‏ ‏بندگان‏ ‏جودى‏ ‏کنم
‏اگر‏ ‏معلّم‏ ‏به‏ ‏شاگردانش‏ ‏مى‏‏‏گوید‏: ‏درس‏ ‏بخوانید،‏ ‏نفع‏ ‏این‏ ‏درس‏ ‏خواندن‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏آنان‏ ‏بر‏ ‏مى‏‏‏گردد‏ ‏و‏ ‏براى‏ ‏معلّم‏ ‏سودى‏ ‏ندارد‏.
‏ریشه‏‏‏هاى‏ ‏عبادت
‏عظمت‏ ‏خدا
‏برخورد‏ ‏با‏ ‏یک‏ ‏شخصیت‏ ‏برجسته،‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏تواضع‏ ‏وا‏ ‏مى‏‏‏دارد،‏ ‏دیدار‏ ‏با‏ ‏یک‏ ‏دانشمند‏ ‏بزرگ،‏ ‏آدمى‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏تکریم‏ ‏و‏ ‏احترام‏ ‏وا‏ ‏مى‏‏‏دارد،‏ ‏چون‏ ‏که‏ ‏انسان‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏عظمت‏ ‏و‏ ‏دانش‏ ‏آن‏ ‏شخصیت‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏دانشمند،‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏کوچک‏ ‏و‏ ‏کم‏ ‏سواد‏ ‏مى‏‏‏بیند‏. ‏خداوند،‏ ‏مبدأ‏ ‏همه‏ ‏عظمت‏‏‏ها‏ ‏و‏ ‏جلال‏‏‏هاست‏. ‏شناخت‏ ‏خدا‏ ‏به‏ ‏عظمت‏ ‏وبزرگى،‏ ‏انسان‏ ‏ناتوان‏ ‏وحقیر‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏کُرنش‏ ‏وتعظیم‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏او‏ ‏وامى‏‏‏دارد‏.
‏احساس‏ ‏نیاز‏ ‏و‏ ‏وابستگى
‏انسان،‏ ‏عاجز،‏ ‏نیازمند‏ ‏و‏ ‏ناتوان‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏خداوند،‏ ‏در‏ ‏اوج‏ ‏بى‏ ‏نیازى‏ ‏و‏ ‏غناى‏ ‏مطلق،‏ ‏و‏ ‏سر‏ ‏رشته‏ ‏دار‏ ‏امور‏ ‏انسان‏‏‏هاست‏. ‏این‏ ‏هم‏ ‏عاملى‏ ‏است،‏ ‏تا‏ ‏انسان‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏خداوند‏ ‏«‏بندگى‏»‏ ‏کند‏.
‏سپاس‏ ‏نعمت
‏توجه‏ ‏به‏ ‏نعمت‏‏‏هاى‏ ‏بى‏ ‏حساب‏ ‏و‏ ‏فراوانى‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏هر‏ ‏سو‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏زمینه‏ ‏ما‏ ‏را‏ ‏احاطه‏ ‏کرده،‏ ‏قوى‏‏‏ترین‏ ‏انگیزه‏ ‏را‏ ‏براى‏ ‏پرستش‏ ‏پروردگار‏ ‏ایجاد‏ ‏مى‏‏‏کند‏. ‏نعمت‏‏‏هایى‏ ‏که‏ ‏حتّى‏ ‏پیش‏ ‏از‏ ‏تولّد‏ ‏شروع‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏طول‏ ‏زندگى‏ ‏همراه‏ ‏ماست‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏آخرت‏ ‏هم‏ (‏اگر‏ ‏شایستگى‏ ‏داشته‏ ‏باشیم‏) ‏از‏ ‏آن‏ ‏بهره‏‏‏مند‏ ‏خواهیم‏ ‏شد‏. ‏قرآن‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏نکته‏ ‏اشاره‏ ‏کرده‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏مردم‏ ‏زمان‏ ‏پیامبر‏ ‏صلى‏ ‏الله‏ ‏علیه‏ ‏وآله‏ ‏مى‏‏‏فرماید‏:
‏«‏فَلْیَعْبُدُواْ‏ ‏رَبَّ‏ ‏هَذَا‏ ‏الْبَیْتِ‏ ‏الَّذِى‏ ‏أَطْعَمَهُم‏ ‏مِّن‏ ‏جُوعٍ‏ ‏وَءَامَنَهُم‏ ‏مِّنْ‏ ‏خَوْف‏»‏ ‏(4)‏ ‏باید‏ ‏خداى‏ ‏کعبه‏ ‏را‏ ‏عبادت‏ ‏کنند،‏ ‏خدایى‏ ‏که‏ ‏آنان‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏گرسنگى‏ ‏نجات‏ ‏داد‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏ترس،‏ ‏ایمن‏ ‏ساخت‏.
‏فطرت
‏در‏ ‏سرشت‏ ‏انسان،‏ ‏پرستش‏ ‏و‏ ‏نیایش‏ ‏وجود‏ ‏دارد‏. ‏اگر‏ ‏به‏ ‏معبود‏ ‏حقیقى‏ ‏دست‏ ‏یافت،‏ ‏که‏ ‏کمال‏ ‏مطلوب‏ ‏همین‏ ‏است،‏ ‏و‏ ‏اگر‏ ‏به‏ ‏انحراف‏ ‏و‏ ‏بیراهه‏ ‏دچار‏ ‏شد،‏ ‏به‏ ‏پرستش‏ ‏معبودهاى‏ ‏بدلى‏ ‏و‏ ‏باطل‏ ‏مى‏‏‏پردازد‏. ‏بت‏ ‏پرستى،‏ ‏ماه‏ ‏و‏ ‏خورشید‏ ‏پرستى،‏ ‏گوساله‏ ‏و‏ ‏گاو‏ ‏پرستى،‏ ‏نمونه‏‏‏هایى‏ ‏انحرافى‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏وجود‏ ‏دارد،‏ ‏کسانى‏ ‏هم‏ ‏پول‏ ‏و‏ ‏مقام‏ ‏و‏ ‏همسر‏ ‏و‏ ‏ماشین‏ ‏و‏ ‏مدال‏ ‏و‏ ... ‏را‏ ‏مى‏‏‏پرستند‏.
‏انبیا‏ ‏آمده‏‏‏اند‏ ‏تا‏ ‏فطرت‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏مسیر‏ ‏حق،‏ ‏هدایت‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏انسان‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏عبادت‏‏‏هاى‏ ‏عوضى‏ ‏نجات‏ ‏بخشند‏. ‏حضرت‏ ‏على‏ ‏علیه‏ ‏السلام‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏بعثت‏ ‏رسول‏ ‏خدا‏ ‏صلى‏ ‏الله‏ ‏علیه‏ ‏وآله‏ ‏مى‏‏‏فرماید‏:
‏«‏فَبَعَثَ‏ ‏اللّهُ‏ ‏مُحَمَّداً‏ ‏بِالْحَقَّ‏ ‏لِیُخرِجَ‏ ‏عِبادَهُ‏ ‏مِنْ‏ ‏عِبادَةِ‏ ‏الاوثانِ‏ ‏اِلى‏‏‏ ‏عِبادَتِهِ‏ ...‏»‏ ‏(5)‏ ‏خداوند‏ ‏حضرت‏ ‏محمّد‏ ‏صلى‏ ‏الله‏ ‏علیه‏ ‏وآله‏ ‏را‏ ‏برانگیخت،‏ ‏تا‏ ‏بندگانش‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏«‏بت‏‏‏پرستى‏»‏ ‏به‏ ‏«‏خدا‏ ‏پرستى‏»‏ ‏دعوت‏ ‏کند‏.
‏روحِ‏ ‏عبادت‏ ‏در‏ ‏فطرت‏ ‏انسان‏ ‏نهفته‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏اگر‏ ‏درست‏ ‏رهبرى‏ ‏نشود‏ ‏به‏ ‏عبادت‏ ‏بت‏ ‏و‏ ‏طاغوت‏ ‏مى‏‏‏گراید‏. ‏مثل‏ ‏میل‏ ‏به‏ ‏غذا‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏کودکى‏ ‏هست،‏ ‏ولى‏ ‏اگر‏ ‏راهنمایى‏ ‏نشود،‏ ‏کودک‏ ‏خاک‏ ‏مى‏‏‏خورد‏ ‏و‏ ‏لذّت‏ ‏هم‏ ‏مى‏‏‏برد‏. ‏بدون‏ ‏هدایت‏ ‏صحیحِ‏ ‏این‏ ‏گرایش‏ ‏فطرى‏ ‏نیز،‏ ‏انسان‏ ‏به‏ ‏عشق‏‏‏هاى‏ ‏زودگذر‏ ‏پوچ‏ ‏یا‏ ‏پرستش‏‏‏هاى‏ ‏بى‏ ‏محتواى‏ ‏انحرافى‏ ‏دچار‏ ‏مى‏‏‏شود‏.

‏چگونه‏ ‏عبادت‏ ‏کنیم؟
‏مگر‏ ‏نه‏ ‏اینکه‏ ‏نشانى‏ ‏هر‏ ‏خانه‏ ‏را‏ ‏باید‏ ‏از‏ ‏صاحب‏ ‏خانه‏ ‏گرفت؟‏ ‏و‏ ‏مگر‏ ‏نه‏ ‏اینکه‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏ضیافت‏ ‏و‏ ‏مهمانى،‏ ‏باید‏ ‏نظر‏ ‏میزبان‏ ‏را‏ ‏مراعات‏ ‏کرد؟
‏عبادت،‏ ‏حضور‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏آفریدگار‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏نشستن‏ ‏بر‏ ‏سر‏ ‏مائده‏‏‏هاى‏ ‏معنوى‏ ‏که‏ ‏او‏ ‏براى‏ ‏«‏بندگان‏»‏ ‏خود‏ ‏فراهم‏ ‏کرده‏ ‏است‏.
‏پس،‏ ‏چگونگى‏ ‏عبادت‏ ‏را‏ ‏هم‏ ‏از‏ ‏او‏ ‏باید‏ ‏فراگرفت‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏دستور‏ ‏او‏ ‏عمل‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏دید‏ ‏که‏ ‏او‏ ‏چه‏ ‏چیز‏ ‏را‏ ‏عبادت‏ ‏دانسته‏ ‏و‏ ‏عبادت‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏چه‏ ‏صورت‏ ‏از‏ ‏ما‏ ‏طلبیده‏ ‏است؟
‏غیر‏ ‏از‏ ‏شکل‏ ‏ظاهرى‏ ‏عبادات،‏ ‏به‏ ‏خصوص‏ ‏نماز‏ ‏که‏ ‏بیشتر‏ ‏در‏ ‏چگونگى‏ ‏آن‏ ‏سخن‏ ‏خواهیم‏ ‏گفت،‏ ‏محتواى‏ ‏عبادت‏ ‏را‏ ‏باید‏ ‏از‏ ‏دید‏ ‏اولیاى‏ ‏دین‏ ‏و‏ ‏متن‏ ‏مکتب‏ ‏شناخت‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏کار‏ ‏بست‏.
‏بهترین‏ ‏عبادت‏‏‏ها‏ ‏آن‏ ‏است‏ ‏که‏:
‏آگاهانه‏ ‏باشد‏.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.