لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
ﭼﻜﻴﺪه
زﻣﻴﻨﻪ و ﻫﺪف: در ﺟﺮﻳﺎن رﺷﺪ، ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻃﻴﻒ وﺳﻴﻌﻲ از اﺿﻄﺮاﺑﻬﺎ را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﮔﺎه اﻳﻦ اﺿﻄﺮاﺑﻬﺎ از ﭼﻨﺎن ﺷﺪﺗﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ ﻛﻪ زﻧﺪﮔﻲ روزﻣﺮه و ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ آﻧﺎن را دﺷﻮار ﻣﻲ ﺳﺎزد. ﻳﻜﻲ از اﻳﻦ اﺿﻄﺮاﺑﻬﺎ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در ﻣﻮرد اﺛﺮ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان، ﻳﻜﺴﺎن ﻧﺒﻮده اﺳﺖ. ﺑﻌﻀﻲ ارﺗﺒﺎط ﻗﻮی ﺑﻴﻦ ﻛﺎﻫﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ واﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﮔﺰارش ﻛﺮده اﻧﺪ و ﺑﻌﻀﻲ ارﺗﺒﺎط ﻛﻢ و ﻳﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﻢ ﻫﻴﭻ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻜﺮده اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻓﺮاواﻧﻲ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن و ارﺗﺒﺎط آن ﺑﺎ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
ﻣﻮاد و روش ﻛﺎر: اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ روی 539 داﻧﺶ آﻣﻮز ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ در دوره راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ در ﻣﺪارس دﺧﺘﺮاﻧﻪ وﭘﺴﺮاﻧﻪ ﺷﻬﺮ زاﻫﺪان اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺳﺎراﺳﻮن و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎت دﻣﻮﮔﺮاﻓﻴﻚ و ﻣﻌﺪل ﻛﺎرﻧﺎﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺗﺮم ﺟﺎری ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﻮد. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ از ﺷﺎﺧﺺ ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ، آزﻣﻮن tو ﻛﺎی - دو اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: از539 ﻧﻔﺮ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪه 045 ﻧﻔﺮ )8/75%( دﺧﺘﺮ و 593 ﻧﻔﺮ) 2/24%( ﭘﺴﺮ ﺑﻮدﻧﺪ. ﺗﻌﺪاد 004 ﻧﻔﺮ)8/24%( اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن داﺷﺘﻨﺪ.
ﺷﻴﻮع اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﻴﻦ دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری داﺷﺖ )10/0
ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی: ﻧﺘﺎﻳﺞ از ﻳﻚ ﺳﻮ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺷﻴﻮع ﺑﺎﻻی اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ و از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ اﺛﺮ ﻣﻨﻔﻲ اﺿﻄﺮاب ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻟﺬا ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﺳﻴﺐ ﺷﻨﺎﺳﻲ، اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی و درﻣﺎن ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻣﻲ رﺳﺪ و ﺑﻪ وﻳﮋه ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزی ﻣﺸﺎورﻳﻦ ﻣﺪارس در ﺟﻬﺖ ﺗﺸﺨﻴﺺ و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت روان ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، و در ﺻﻮرت ﻟﺰوم ارﺟﺎع ﺑﻪ ﻣﺮاﻛﺰ درﻣﺎﻧﻲ از اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. )ﻣﺠﻠﻪ ﻃﺒﻴﺐ ﺷﺮق، ﺳﺎل ﻫﺸﺘﻢ، ﺷﻤﺎره 4، زﻣﺴﺘﺎن 58، ص 352 ﺗﺎ 952)
ﮔﻞواژه ﻫﺎ: اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، داﻧﺶ آﻣﻮز، ﻣﻘﻄﻊ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ، زاﻫﺪان
مقدمه
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ارﺗﺒﺎط اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن وﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار داد. ﻃﺒﻖ ﻳﺎﻓﺘـﻪ ﻫـﺎی ﭘـﮋوﻫﺶ 87/24% داﻧــﺶ آﻣــﻮزان از اﺿــﻄﺮاب اﻣﺘﺤــﺎن رﻧــﺞ ﻣــﻲ ﺑﺮدﻧــﺪ.
ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻧﻤـﺮه اﺿـﻄﺮاب داﻧـﺶ آﻣـﻮزان دﺧﺘـﺮ از ﻣﻴـﺎﻧﮕﻴﻦ ﻧﻤـﺮهاﺿــﻄﺮاب داﻧــﺶ آﻣــﻮزان ﭘــﺴﺮ ﺑﻄــﻮر ﻣﻌﻨــﻲ داری ﺑــﺎﻻﺗﺮ ﺑــﻮد وﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ ﻛﻪ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن و ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺗﺤــﺼﻴﻠﻲ ﺑــﺼﻮرت ﻣﻌﻜــﻮس در ﺣــﺪ ﻣﻌﻨــﻲ دار ﻣــﻲ ﺑﺎﺷــﺪ. ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ در ﺧﻼل ﭼﻨﺪﻳﻦ دﻫﻪ اﻧﺠﺎم ﺷـﺪه اﻧـﺪ، ﻫﻤﺎﻫﻨـﮓ ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺑـﻪ وﺟـﻮد ﻫﻤﺒـﺴﺘﮕﻲ ﻣﻨﻔـﻲ ﺑـﻴﻦ ﻧﻤﺮات ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و ﻧﻤﺮات آزﻣﻮﻧﻬـﺎی ﻣﺨﺘﻠـﻒ اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎندﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ، ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻴﻜﻪ وﺟﻮد ﻳﻚ راﺑﻄـﻪ ﻣﻌﻜـﻮس ﺑـﻴﻦ ﻧﺘـﺎﻳﺞ اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت و ﺗﺴﺘﻬﺎی ﻛﺎرآﻣﺪی ﻳﺎ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن، ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻳـﻚ ﻗﺎﻋﺪه ﺗﻠﻘﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻣـﺎ ﺑـﻪ دﻟﻴـﻞ ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﭘـﺬﻳﺮی ﮔـﺴﺘﺮده اﻳـﻦ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻫﺎ و ﻧﺎﻫﻤﮕﺮاﻳﻲ ﻧﺘﺎﻳﺞ، ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﺗﺒﻴﻴﻦ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻼت ﻣﺘﻌﺪد ﻣﻮاﺟﻪ ﮔﺸﺘﻪ اﻧﺪ. در اﻏﻠﺐ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﺷـﺪه، ﻓﺮاواﻧﻲ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن از01% ﺗﺎ 03% ﮔﺰارش ﺷـﺪه اﺳـﺖ. در ﺣﺎﻟﻴﻜــﻪ در ﭘــﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿــﺮ در 8/24% ﻛــﻞ داﻧــﺶ آﻣــﻮزان اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﻴﻤﺎرﮔﻮﻧﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮔﺮدﻳﺪ. در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ای ﻛـﻪ در
ﭼﻴﻦ در داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﻴﺮﺳﺘﺎﻧﻲ اﻧﺠـﺎم ﮔﺮدﻳـﺪ ﺷـﻴﻮع اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن 2/56% ﮔــﺰارش ﮔﺮدﻳــﺪ، در ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻣـﺬﻛﻮر، ﺷــﻴﻮع در داﻧﺶ آﻣﻮزان دروﻧﮕﺮا)3/27%( ﺑﺎﻻﺗﺮ از داﻧﺶ آﻣـﻮزان ﺑﺮوﻧﮕـﺮا )2/35%( ﺑﻮد.)02( ﭘﺪﻳﺪه اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن اﺣﺘﻤـﺎﻻً از زﻣـﺎﻧﻲ ﻛـﻪ آزﻣﻮﻧﻬﺎﻳﻲ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﻛﺎرآﻣـﺪی اﻓـﺮاد ﻣـﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده
ﻗــﺮار دادﻧــﺪ ﺑﻮﺟــﻮد آﻣــﺪه اﺳــﺖ ﻛــﻪ در ﺳــﺎﻟﻬﺎی اﺧﻴــﺮ ﻣﻌــﻀﻞ ﺑﺮﮔــﺰاری آزﻣﻮﻧﻬــﺎی ورودی ﺣﺘــﻲ در ﺳــﻄﺢ ﻣــﺪارس اﺑﺘــﺪاﻳﻲ )آزﻣﻮن ورودی ﻣﺪارس ﺧﺎص ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺗﻴﺰﻫﻮﺷﺎن و ﺷﺎﻫﺪ و ﻧﻈـﺎﻳﺮ اﻳﻨﻬﺎ( و اﻧﺘﻈﺎرات ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ و ﺣـﺴﺎﺳﻴﺖ واﻟـﺪﻳﻦ ﺑـﻪ ﻧﺘـﺎﻳﺞ اﻳـﻦ آزﻣﻮﻧﻬﺎ ﻣـﻲ ﺗﻮاﻧـﺪ از ﻋﻠـﻞ اﻓـﺰاﻳﺶ ﺷـﻴﻮع اﺿـﻄﺮاب اﻣﺘﺤـﺎن در داﻧﺶ آﻣﻮزان اﻳﻦ ﻣﻘـﺎﻃﻊ ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ ﺑﺎﺷـﺪ. در ﭘﮋوﻫـﺸﻲ ﻛﻤﺘـﺮﻳﻦ ﺳﻄﺢ اﻳﻤﻮﻧﻮﮔﻠﻮﺑﻮﻟﻴﻦ Aﻫﻨﮕﺎم اﻣﺘﺤﺎن ﺑﻪ وﻳﮋه در داﻧﺶ آﻣـﻮزان دارای اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮔﺮدﻳﺪ. اﻳـﻦ ﻳﺎﻓﺘـﻪ ﺣـﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ اﺳﺘﺮس و اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن، ﺑﺎ ﺳﻄﺢ اﻳﻤﻨﻲ ﺑـﺪن ﺗـﺪاﺧﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ و در ﻧﺘﻴﺠـﻪ در اﻳـﺎم اﻣﺘﺤـﺎن، ﻋﻔﻮﻧﺘﻬـﺎی دﺳـﺘﮕﺎه ﺗﻨﻔـﺴﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان زﻳﺎدﺗﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد.