دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله, پیشینه تحقیق, مبانی نظری, طرح توجیهی, پرسشنامه مدیریتی, پرسشنامه روانشناسی

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله, پیشینه تحقیق, مبانی نظری, طرح توجیهی, پرسشنامه مدیریتی, پرسشنامه روانشناسی

تحقیق جایگاه کرخ در گسترش تشیع 74 ص ( ورد)

تحقیق-جایگاه-کرخ-در-گسترش-تشیع-74-ص-(-ورد)
تحقیق جایگاه کرخ در گسترش تشیع 74 ص ( ورد)
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 66
حجم فایل: 86 کیلوبایت
قیمت: 8500 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 66 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏دانشگاه پیام نور مرکز مشهد
‏تحقیق :
‏از لحاظ علمی
‏فه‏ـ‏رست مط‏ـ‏ال‏ـ‏ب
‏عنوان ‏ ‏صفحه
‏الف ‏–‏ مقدمه‏ ‏3
‏ب ‏–‏ موقعیت کرخ (بغداد)‏ 6
‏ج ‏–‏ مسجد براثا‏ 12
‏د- دارالعلم شاپور‏ 15
‏و ‏–‏ شیخ مفید ‏ ‏27
‏هـ . سید مرتضی‏ 34
‏ی . سید رضی‏ 47
‏ن . شیخ طوسی‏ ‏ 50
‏فهرست منابع و مأخذ‏ ................................................................................................... 66


‏1
‏دانشگاه پیام نور مرکز مشهد
‏تحقیق :
‏از لحاظ علمی
‏فه‏ـ‏رست مط‏ـ‏ال‏ـ‏ب
‏عنوان ‏ ‏صفحه
‏الف ‏–‏ مقدمه‏ ‏3
‏ب ‏–‏ موقعیت کرخ (بغداد)‏ 6
‏ج ‏–‏ مسجد براثا‏ 12
‏د- دارالعلم شاپور‏ 15
‏و ‏–‏ شیخ مفید ‏ ‏27
‏هـ . سید مرتضی‏ 34
‏ی . سید رضی‏ 47
‏ن . شیخ طوسی‏ ‏ 50
‏فهرست منابع و مأخذ‏ ................................................................................................... 66


‏2
‏مقدمه
‏علوم اسلامی علی الخصوص در بغداد و ممالک شرقی خلفا تا پایان قرن چهارم و چند سالی از اوایل قرن پنجم در مدارج ترقی سیر می کرد. از این مدت قرن دوم و سوم را باید بیشتر عهد نقل و تدوین و تکوین علوم عقلی و قرن چهارم و اوایل قرن پنجم را عهد استحصال مسلمین از زحمات دو قرن پیش و قرن طلائی علوم در تمدن اسلامی دانست. مهمترین عامل در سرعت انتشار و کثرت و توجه و تدوین کتب علمی را در این مدت تشویق گروهی از خلفای عباسی و وزراء و امرای ممالک مختلف اسلامی باید دانست. تشویق خلفائی از قبیل منصور و هارون و مأمون و واثق و عده یی از جانشینان آنان و امرای شرقی خاصه سامانیان آل عراق و آل مأمون و دیائمه آل زیار و بعضی از افراد دیالمه آل بویه و گرهی از امرای مغرب مانند سیف الدوله حمدانی و بعضی خلفای اموی اندلس و امرای آن دیار و خلفای فاطمی بدون توجه به قومیت و دین علما و آزاد گذرادن آنان در عقاید خویش و پرداختن صلاحت گران در برابر آثار منقول با مؤلف باعث شد که حوزه های درس رونق یابد و علمای بزرگ در خوارزم و ماوراء النهر و خراسان و ری و بغداد و الجزیره و مصر و اندلس و جز آنها ظهور کنند و کتابهای پیشنهادی در شعب مختلف علوم و فنون بعربی و فارسی در آوردند. در این دستگاهها علمای یهودی و نصرانی و زرتشتی و صابی و مسلمان بی آنکه مزاحم یکدیگر باشند به سر می بردند و هرکس از آنان بقدر علم و دانش خود از تقرب خلفا و امرا و وزراء و صلات آنان برخوردار بود. ‏1‏. صفا ، ذیبح الله ؛ تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی، تهران : امیرکبیر، 1366 ، ج 1 ، ص 126.
‏استا طه راوی در رساله خود درباره بغداد گوید: در دوره آل بویه، علم و ادب در بغداد به اوج اعتلای خود رسید و بزرگانی از مفسران، محدثان و فقیهان و معتکمان و مورخان و نویسندگان و شعراء و همچنین دانشمندان علوم عربی و استادان علوم کیهانی در آن محیط پرورش یافتند.
‏3
‏و از طرف دیگر پاره یی از پادشاهان آن سلسله در مورد آبادانی کشور و آثار نیک برجا گذاشتند و اهل فضل و دانش و ستارگان علم و ادب از خوان نعمت و کرم آنان برخوردار و متمتع بودند. ‏2‏. امین، حسن؛ اعیان الشیعه ، ترجمه کمال موسوی، بی جا : اسلامیه ، 1335، ج 1، ص 498.
‏دانشمندان برجسته در معیت سلاطین آل بویه به رواج و تقویت تشیع روی آوردند و در این زمان تدریس فقه جعفری و علم کلام و علوم ویژه مذهب آل محمد و علوم همه اهل اسلام در بغداد تمرکز یافت و به رجالی انگشت نما از علماء شیعه در این نقطه ظهور کرد. امثال ابن قولویه، شیخ مفید و شریف رضی و شریف مرتضی و شیخ طوسی اینان بجز کسانی هستند که در اواخر عصر ائمه و نواب اربعه می زیستند و نیز مانند ملکینی و امثال او ریاست تدریس از هریک از دانشمندان برجسته به دیگری منتقل می شد. آنان در جهت خدمت به دین و مذهب اهل بیت دارای مساعی و آثار ارزنده و در خور ستایش و سپاس می باشند و برای آنان عوامل متعددی از قبیل شرف و بزرگواری و شایستگی و تبحر در علوم مختلف و تألیفات در زمینه این علوم و سرازیر شدن طلاب و دانشجویان حوزه های تدریس آنها و حمایت و همیاری آل بویه نسبت به‏‌‏ آنان فراهم آمد. تا پرچم تشیع را در سرزمینهای اسلامی برافرازند. ‏1‏. محبّی، سید محمد باقر؛ تاریخ تشیع، بی جا : نشر فرهنگ ، 1368 ، ص 154 و 153.
‏در دوران بقدرت رسیدن آل بویه... امامیه فرقه شیعی مسلط در عراق و ایران بود و اصول اعتقادی آن را مفسران شاخص آن، کلینی (متوفی 321، 941) و ابن بابویه (متوفی 381 و 991 ) و شیخ مفید ، همچنین معروف به ابن مهلم (متوفی 413، 1022) به طرزی فعال تدوین کرده بودند. ‏2‏. کرمر ، جوئل ؛ احیای فرهنگی در عهد آل بویه، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی ، تهران : نشر دانشگاهی ، 1375، ص 80.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.