لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 12 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
توریسم و فرهنگ
مقدمه:
با توجه به فضای جهانی که از پیامد های تحولات تکنولوژیک است،صنعت توریسم نیز مانند بسیاری از دیگر عرصه های زندگی فرد دچار تغییر و تحول شده است. در واقع شبکه ای شدن ارتباط میان افراد و مؤسسات مختلف و رشد تکنولوژیک اطلاعات، مرز میان ملتها و افراد را کاهش داده است که این امر باعث ایجاد شکل جدیدی از صنعت توریسم شده است. با ایجاد شدن سیستم های جدید حمل و نقل امکان سفر برای افراد با شرایط مناسب تری فراهم شده است.بر طبق آمار گزارش شده 715 میلیون نفر در سال 2002 سفر کرده اند و پیش بینی می شود که تا سال 2020 این رقم تا 6/1بیلیون نفر نیز افزایش پیدا کند.در سال 2002درآمد ناشی از صنعت توریسم 3500 بیلیون دلار امریکا بر آورد شده است که این رقم 10 درصد تجارت جهانی را شامل می شود.کامپیوتری شدن اطلاعات ،ایجاد سیستم های رزرواسیون،کاهش نرخ سفرهای هوایی و رسیدن به مقصد با کمترین هزینه از اثرات جهانی شدن بر توریسم است.کامپیوتری شدن اطلاعات این امکان را برای توریست فراهم می کند تا بتواند نسبت به جزئیات سفر خود آگاهی کسب کند. در حال حاضر فرد می تواند پیش از سفر نسبت به مقصد مورد نظر خود اطلاعات توریستی به صورت جزئی و کامل کسب کند. امکان رزرو هتل،وسیله حمل و نقل داخلی و بلیط مکانهای توریستی پیش از سفر با استفاده از سیستم های کامپیوتری قابل انجام است و مسافر می تواند با آرامش خاطر بیشتری سفر کند.پس از دهه 80 امکانات اقامتی در شهر های توریستی نیز افزایش پیدا کرده است و بسیاری از شرکت ها در این زمینه سرمایه گذاریهای بزرگی انجام داده اند.در مدت زمان بین 1980 تا 1998 گنجایش امکانات اقامتی از 8 میلیون به 4/15میلیون تخت افزایش پیدا کرده است.در اروپا 5/38 درصد ، امریکا 5/33 درصد و در آسیای شرقی و اقیانوسیه 45 درصد این آمار را به خود اختصاص می دهند. بنابراین جهانی شدن جریانی است که صنعت توریسم را به سمت فرا ملی شدن سوق داده است و با ایجاد امکانات و شرایط مناسب مرزهای ملی و بومی را محدود کرده است. با ایجاد شدن صنعت همزمان ارتباطات و رشد و انتقال تکنولوژیک اطلاعات،همزمان با پیدایش اقتصاد،سیاست و فرهنگی جهانی مواجه هستیم که در همه این عرصه ها حضور عوامل فراملی در فضای ملی قابل مش
اهده است و بر صنعت توریسم نیز اثر گذار است. در آغاز قرن بیست و یکم ذهنیت مردم نسبت به صنعت توریسم تغییر کرد. رشد تعداد توریست در سالهای اخیر بسیار قابل توجه بوده است اما عوامل بحرانی در کاهش نرخ آن بسیار مؤثر بوده است.حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001،جنگ امریکا و عراق،رکود بودجه خطوط هواپیمایی و توسعه ویروس سارس عواملی هستند که مسائل امنیتی صنعت توریسم را تحت تاثیر قرار داد و در تصمیم گیری دولتها در این زمینه بسیار اثر گذار بودند.(هال،2004).البته توریسم در اینجا به معنای هرگونه حرکت و جنبشی است که موجب دوری از خانه می شود،مانند سفر برای کار،تحصیل وهمچنین دلایل پزشکی.توریسم در واقع شامل هر فعالیتی می شود که توسط توریست یا فرد بازدیدکننده انجام می شود و میان توریسم،سرگرمی و مهاجرت تفاوت وجود دارد.(بل،2000)آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد، ذهنیت ایرانی ها نسبت به توریست و اهمیت این مسئله نسبت به گسترش صنعت توریسم در کشور است. آنچه در واقع بسیار مورد توجه است تحمل فرهنگی ایرانی ها نسبت به افراد دیگر کشورها است
که عامل جذب توریست است. در واقع به علت جهانی شدت صنعت توریسم که تابع مجموعه ای از جریانات جهانی است،شاهد فرهنگی جهانی هستیم که رفتار افراد کشور میزبان با توریست تابع چنین شرایط فراملی است.
کلید واژه ها: توریسم، توریست، فرهنگ
تعاریف توریسم:
اولین بار در سال 1937 صنعت توریسم به صورت جهانی تعریف شد.کمیته آماردانان اتحادیه ملت ها . The Committee Of Statistical Experts Of The League Of Nations(OECD)
توریست بین المللی را به عنوان فردی تعریف کردند که کشور دیگری را برای بیشتر از 24 ساعت بازدید می کنند و شامل کارگران،دانش آموزان و مهاجران نمی شد. در سال 1950 اتحادیه بین المللی سازمانهای مسافرتی رسمی . The International Union Of Official Travel Organizations(IUOTO)
تعریف قبلی را تکمیل کرد و در مطالعات توریستی دانشجویان را به عنوان توریست معرفی کرد.IUOTO همچنین دو اصطلاح جدید نیز مطرح کرد:گردشگر بین المللی .International Excursionist
که عمدتاَ به صورت انفرادی کشور دیگری را به منظور تفریح و سرگرمی برای مدت کمتر از 24 ساعت بازدید می کند.اصطلاح دیگر مسافران ترانزیت . Transit Travelers
است که منظور مسافرانی هستند که سفر می کنند اما در کشور مربوطه اقامت نمی کنند. در سال 1963 کنفرانس UN که پیرامون توریسم تشکیل شده بود میان توریست هایی که 24 ساعت یا بیشتر در کشوری اقامت می کنند با گردشگران یا بازدید کنندگان روزانه .Day Visitors
که حداقل 24 ساعت در کشوری اقامت می کنند تفاوت قائل شدند و در سال 1968 کمیسیون آماری اتحادیه ملت ها .(UNSC) UN Statistical Commission
مسافران ترانزیت را نیز جزو بازدیدکنندگان روزانه یا گردشگران قرار داد که شامل توریست ها نمی شوند(
اسمیت،2000). در فرهنگ آکسفورد واژه توریسم به معنای مسافرتی است کوتاه مدت که در آن از مکان یا مکانهای متعدد دیدن می کنند. به طور کلی واژه توریسم از واژه تور مشتق شده و به معنای سفری دایرهوار است که از جایی مشخص شروع می شود و سرانجام به همانجا بازمی گردد و از برنامه خاص سفر پیروی می کند. در کل حرکت و جنبش توریست را می توان در دو جزء خلاصه کرد:جزء مقصد و ترانزیت که در واقع عواملی وجود دارند که حرکت توریست را متعادل می کند و شامل اثرات مستقیم فاصله بر تقاضا، فرصت های واسطه ای قابل دسترس، بودجه کلی زمان توریست و چگو.نگی صرف این زمان،متغیر های زمان و فرهنگ اجتماعی توریست می شود(مکرچر،2002).آنچه پیرامون بحث توریسم قابل طرح است این مسئله است که مقصد و فرهنگ توریست هر دو تغییر می کنند و در توریسم تولید می شوند.توریسم بخشی از فرایند انعکاسی است که همه عاملان به آن از تجربیات خوب یا بد خود یاد می گیرند. بنابراین همزمان با رشد و گسترش توریسم ذائقه و خواسته های توریست نیز تغییر می کند. هویت و شخصیت توریست در جریان هویت سازی و خودسازی در طول سفر شکل می گیرد. این خودسازی در جهت خلاف بومی گرایی و در راستای از بین بردن مرزها صورت می گیرد. در واقع بسیاری از ویژگی های هویتی فرد توریست پس از ورود به کشوری دیگر تغییر می کند و البته این عدم ثبات نتایج منفی در پی نخواهد داشت بلکه فرصتی است برای تغییر،منازعه و کشمکشی مثبت. جغرافیای فرهنگی توریسم محدود به نقشه ثابت مقصد ها نیست بلکه پیرامون مجموعه ای از عاداتی است که در هر کجا تغییر می کند.(کرانگ،2002)
فرهنگ و توریسم
توریسم بدون فرهنگ وجود نخواهد داشت،زیرا فرهنگ است که از اصلی ترین انگیزه های حرکت مردم است و بنابر این هر شکلی از جهانگردی مسبب تاثیری فرهنگی بر بازدیدکننده و میزبان خواهد بود.جهانگردی بخصوص برای جوانان ابزاری ممتاز برای تبادل فرهنگی و مدرسهای برای آموختن تحمل که در آن هرکسی می تواند با دنیایی منحصر بفرد و متنوع روبرو شود.ضربه فرهنگی