دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله, پیشینه تحقیق, مبانی نظری, طرح توجیهی, پرسشنامه مدیریتی, پرسشنامه روانشناسی

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله

دانلود پاورپوینت, پاورپوینت طرح توجیهی, مقاله, پیشینه تحقیق, مبانی نظری, طرح توجیهی, پرسشنامه مدیریتی, پرسشنامه روانشناسی

تحقیق توربوماشینها 20ص ( ورد)

تحقیق-توربوماشینها-20ص-(-ورد)
تحقیق توربوماشینها 20ص ( ورد)
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 24
حجم فایل: 92 کیلوبایت
قیمت: 8500 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏مقدمه
‏برای آن که امتداد جریانی را منحرف کنیم یا سرعت آن را تغییر دهیم ، باید نیرویی به آن وارد کنیم . هنگامی که یک پره متحرک امتداد جریانی را منحرف می کند و مومنتم آن را تغییر می دهد ، نیرویی از پره به سیال ـ یا بعکس از سیال به پره ـ وارد می شود . با حرکت پره و جابجا شدن نیرو ، کار انجام می شود . اساس کار توربوماشین ها بر مبنای همین اصل است . پمپها ، دمنده ها و کمپرسورها بر روی سیال کار انجام می دهند و بر انرژی آن می افزایند . توربین های آبی ، گازی و بخاری انرژی سیال را می گیرند و به انرژی مکانیکی روی محور گردنده تبدیل می کنند . کوپلینگ سیالی و مبدل گشتاور ، متشکل از یک پمپ و یک توربین هستند و برای انتقال ملایم قدرت مکانیکی به کار می روند .
‏تبدیل انرژی در توربوماشین ها پیوسته است . درطراحی توربوماشین ها هم از تئوری بهره می گیرند و هم از آزمایش .
‏با کاربرد تئوری تشابه می توان از طرح ماشینی که دارای ابعاد و سرعت دورانی مشخصی است و کارآمد بودن خود را در عمل نشان داده است استفاده کرده ، ماشین های مشابه دیگری با ابعاد و سرعت های متفاوت طراحی نمود .
‏در این گزارش ابتدا تشابه هندسی و تشابه کاری توربوماشین ها را تعریف کرده ، روابط تشابه را به دست می آوریم . سپس تئوری کسکیدها و به دنبال آن تئوری توربوماشین ها را ارائه می دهیم . آنگاه به ترتیب به بررسی توربین های عکس العملی ، پمپها و دمنده ها ، توربین های ضربه ای و کمپرسورهای سانتریفوژ می پردازیم . در انتها نیز پدیده کاویتاسیون را شرح خواهیم داد .
‏ماشینهای مشابه ، سرعت مخصوص
‏دو توربو ماشین را درنظر بگیرید که دارای تشابه هندسی باشند یعنی با ضرب ابعاد هندسی یکی از آنها در عدد ثابتی ، ابعاد هندسی متناظر ماشین دیگربه دست آید . اگر این دو ماشین طوری کار کنند که خطوط جریان آنها نیز تشابه هندسی داشته باشند ، گوییم دو ماشین تشابه کاری دارند . در این صورت بین مشخصات کاری دو ماشین نیز تشابه وجود خواهد داشت . برای آنکه بتوانیم در طراحی یک توربوماشین نمونه از اطلاعات مربوط به مدل آن استفاده کنیم ،
‏بایستی مدل و نمونه علاوه بر تشابه هندسی ، تشابه کاری نیز داشته باشند . متأسفانه مجبوریم از اثرات لزجت صرف نظر کنیم ، زیرا عموما نمی توان هم دو شرط فوق الذکر را برقرار کرد و هم اعداد رینولدز مدل و نمونه را برابر نمود .
‏در صورتی که خطوط جریان در دو ماشین مشابه باشند ، دیاگرام سرعت ها در ورود به یا خروج از پروانه های دو ماشین مشابه خواهند بود . در شکل(1) دیاگرام سرعت ها در خروجی پروانه یک پمپ نشان داده شده است . حال با ‏ نشان می دهیم .‏ استفاده از این شکل ، شرط تشابه الگوی جریان را فرمول بندی می کنیم . زاویه پره را به
2
‏نشان می دهیم . سرعت مطلق سیال از جمعِ ‏ u‏ و سرعت محیطی پروانه را به v‏ سرعت سیال نسبت به پره را به
‏ نشان می دهیم . مولفه سرعت مطلق در امتداد شعاعیV‏ به دست می آید . سرعت مطلق سیال را به u‏ و v‏ برداری
‏ نشان می دهیم .‏ متناسب با دبی است . زاویه سرعت مطلق با سرعت محیطی را به Vr ‏نشان می دهیم . Vr ‏را به‏
‏ در آنها یکسان باشد و شرط تشابه کاری ایجاب می کند‏ شرط تشابه هندسی دو ماشین ایجاب می کند که زا ویه
‏ در آنها یکسان باشد . ‏ که زاویه
‏و دبی حجمی ‏ D‏، قطر پروانه N‏ در ماشین های مشابه را می توانیم بر حسب سر عت دورانی ‏ شرط برابری
‏بیان کنیم . Q‏ جریان
‏ . Vr‏ متناسب است با u‏ و V‏ متناسب است با Vr ‏ثابت ، ‏ است ، پس به ازای Vr = Vsin‏ ‏چون
‏ ‏را می توان به صورت زیر بیان کرد :‏ بنابراین شرط برابری
‏ متناسب است با Vr ‏، پس D2 ‏برابر است با دبی تقسیم بر سطح جریان . چون سطح جریان متناسب است با Vr
‏ .ND‏ متناسب است با u‏، پس N‏ متناسب است با ‏ و D‏ متناسب است با r‏ . چون r‏ برابر است با u ‏از طرفی
‏لذا رابطه فوق را می توان به صورت زیر بیان کرد :
‏این رابطه شرط تشابه کاری ماشین های مشابه است .
‏ بیان کنیم . برای این کار از فرمولA‏ و یک سطح مقطع مثل H‏ دبی ماشین های مشابه را می توانیم بر حسب ارتفاع
‏اریفیس یعنی :
Q = CdA
‏ برای ماشین های مشابه می توان نوشت :Cd ‏استفاده می کنیم . با ثابت فرض کردن
4
‏ با تغییر عدد رینولدز تغییر کمی می کند . به همین دلیل راندمان ماشین هایCd‏ است . البته D2 ‏ متناسب با A‏ زیرا
‏مشابه با ابعاد مختلف کمی متفاوت است . تغییر راندمان با تغییر عدد رینولدز را اثر مقیاس گویند . در ماشین های کوچکتر ، شعاع هیدرولیکی مجاری کوچکتر است ، لذا عدد رینولدز جریان کمتر است ، از این رو ضریب اصطکاک بزرگتر است و بنابراین راندمان کمتر می باشد . اختلاف راندمان مدل و نمونه می تواند 1تا 4 در صد باشد .
‏در تئوری تشابه از اثر مقیاس صرفنظر می شود و لذا برای تعیین راندمان نمونه از روی راندمان مدل باید از روابط تجربی استفاده کرد .
‏ از معادلات بالا به دست می آوریم :Q‏با حذف
‏ذیلا برای روشن تر شدن موضوع ، روابط تشابهی فوق را با استفادعه از آنالیز ابعادی به دست می آوریم .
‏ ‏به دست آوردن روابط تشابه با استفاده از آنالیز ابعادی‏
‏متغیرهای موثر در جریان تراکم ناپذیر در یک توربو ماشین عبارتند از : جرم مخصوص و لزجت سیال ، قطر و سرعت دورانی پروانه ، دبی ، ارتفاع و قدرت ماشین . رابطه بین متغیرها به صورت زیر قابل بیان است :
f
‏ را قرار داده ایم که معرف انرژی بر واحد جرم است . gH ‏که معرف انرژی بر واحد وزن است ، H‏ در این رابطه به جای
‏با انجام آنالیز ابعادی به دست می آوریم :
F() = 0
‏با چشم پوشی از اثرات لزجت می توانیم از عدد رینولدز صرفنظر کرده، بنویسیم :
F
‏گروه های بی بعد فوق به ترتیب ضریب دبی ، ضریب ارتفاع و ضریب قدرت نامیده می شوند . به طوری که دیدیم شرط تشابه کاری دو ماشین ، برابری ضریب دبی آنهاست . در آن صورت ضریب ارتفاع دو ماشین نیز برابر خواهد بود و همچنین ضریب قدرت آنها .
‏نمودارهایی که تغییرات ارتفاع ، قدرت و راندمان ماشین را در مقابل دبی نشان می دهند ، منحنی های مشخصه نامیده می شوند . با استفاده از روابط تشابه می توان منحنی های مشخصه یک ماشین را از روی منحنی های مشخصه ماشین مشابه دیگری با ابعاد و سرعت متفاوت به دست آورد . منحنی های مشخصه را می توان در دستگاه مختصات بی بعد را در
4
e‏ و ‏ را به عنوان محور افقی انتخاب کرده ، ‏ رسم کرد . برای این کار
‏مقابل آن رسم می کنند . با چشم پوشی از اثر مقیاس منحنی های مشخصه بی بعد برای تمام ماشین های مشابه یکسان است .
‏سرعت مخصوص
‏در انتخاب نوع توربو ماشین ها و در طراحی مقدماتی آنها به طور گسترده ای از یک پارامتر تشابهی به نام سرعت مخصوص استفاده می شود . سرعت مخصوص ، عددی است ثابت که برای ماشین های مشابه یکسان است . سرعت
‏ یک دسته پمپNs‏مخصوص پمپها و توربین ها را معمولا به صورت های متفاوتی تعریف می کنند . سرعت مخصوص
‏مشابه طبق تعریف عبارت است از سرعت پمپی از آن دسته که دارای چنان ابعادی باشد که دبی واحد را به ارتفاع واحد را حذف می کنیم :D‏ پمپاژ نماید . برای به دست آوردن فرمول سرعت مخصوص ، در معادلات فوق ،
‏ معرف سرعت دورانی پمپی خواهد بود H=1 ‏و Q=1‏ را از این رابطه حذف کنیم ، مقدار ثابت طرف دوم به ازای g‏اگر
‏که دبی واحد را به ارتفاع واحد پمپاژ می کند و این همان سرعت مخصوص است :
‏سرعت مخصوص در نقطه حداکثر راندمان تعریف می شود . یعنی در رابطه فوق مقادیر سرعت , دبی و ارتفاع مربوط به نقطه حداکثر راندمان هستند .
‏سرعت مخصوص بی بعد پمپها را به صورت زیر می توان تعریف کرد :
‏ ‏ سرعت زاویه ای بر حسب رادیان بر ثانیه است . سرعت مخصوص بی بعد مستقل از سیستم آحاد است .‏که در آن
‏سرعت مخصوص یک دسته توربین مشابه طبق تعریف عبارت است از سرعت توربینی که تحت ارتفاع واحد , توان واحد , پس می توان نوشت :QH‏ متناسب است با P‏ را تولید نماید . چون
‏ را حذف کنیم , به عبارت زیر می رسیم :Q‏ و D ‏اگر در معادلات فوق ,

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.